Hur göra med kostnader?

Nyseparerad. Exet flyttade hem till föräldrarna, tjänar 30plus och betalar ingenting, köper ingen mat och när han har sonen köper föräldrarna blöjor osv och han får även väldigt mycket grejer från dom, (bra löner bägge två). Jag bor kvar i vårat fd gemensamma boende då inga andra boenden med billigare hyra finns, sonen har vänner, förskolan nära osv, utgifter strax över 12 tusen och får ut strax över 16 i lön. Vi delar lika på alla utgifter gällande sonen. Jag köper väl mer kläder osv men annars lika. Han har råd att spara undan hur mycket som helst varje månad då han knappt har några utgifter och jag får de precis att gå runt och kan bara drömmar om att spara undan och lägga sparpengar på sonens konto. Någon mer som har de på samma sätt?

Hej!
Bor barnet 50/50? Det kanske går att göra överenskommelse om underhåll ändå, om det skiljer mycket i inkomst. Om barnet bor huvudsakligen hos dig så ska underhåll betalas. Kolla på försäkringskassans hemsida vad som gäller. T ex spelar boendekostnad roll, och den kostanden delar man med alla vuxna på adressen. Vad han får av sina föräldrar är dock inte relevant. Du kan också boka ett samtal med försäkringskassan för att reda ut vad du har rätt till. Men på lite sikt så behöver du ju hitta ett boende som passar din ekonomi. Att bryta upp från vänner i förskoleåldern är trots allt överkomligt, om mamma får lite mindre ekonomiska bekymmer.