Hur gör man?

Hej,

Jag och min partner ska ansöka om skilsmässa men hur gör man? Visst, att skicka in papperna förstår vi ju men resten? Vart börjar man?

Vi har hus, bolån, bilar och barn. Samtidigt har vi renovering på gång så att sätta ett slutdatum när renoveringen ska vara färdig är väl nr1. Nr2? Är det jurist? Mäklaren?

Vi är både ledsna men inte osams. Jag vill bara inte dra ut på separationen så pass länge att vi blir arga, irriterade och bittra…

Är det någon som har tips?

Tack på förhand!

Börja med att lägga in om skilsmässa. Då har ni ett brytdatum. Det är brytdatumet som är den dag man tittar på i bodelningen. Ni får göra hur ni vill med bodelningen bara ni är överens men jag rekommenderar att försöka göra den så nära lagens bokstav som möjligt.
Om ingen av er vill ha huset kvar så kan ni ju vänta med slutregleringen tills huset är sålt så vet ni vad ni har att spela med. Om någon av er vill lösa ut den andre blir det lite krångligare att få fram värde på huset.

2 gillningar

Läs t.ex. här:

2 gillningar

Kan ni sätta slutdatum för renovering och sedan ta dit mäklare innan ni skickar in papperna? Har ni gett er en chans i parterapi, dedikerat i ett halvår?

1 gillning

Nu vet jag inte vilken omfattande renovering ni ska göra men det kan vara vettigt att ta dit mäklaren och fråga vad som är lönt att göra för att få ut mest pengar. Ibland kan det vara så att det inte lönar sig att renovera vissa delar för du stoppar i lika mycket pengar som du kommer få tillbaka.

2 gillningar

Renoveringen är redan påbörjad men nu är det bara några heldagar kvar, vilket i föräldralivet innebär kanske en månad😅
Den övriga renoveringen som vi hade planerat har vi slopat helt.

2 gillningar

Ett slutdatum är en bra idé!
Vi går i parterapi och har gjort det i tre omgångar med två olika terapeuter.

2 gillningar