Hur gör man om den ena parten ska behålla huset?

Om jag bara tar ett exempel på att vårt hus är värt 700 000kr och våra lån går på 550 000kr. Ska han köpa ut mig då? Och betala mig 350 000kr eller mellanskillnaden 700 000-550 000kr=150 000 och dela det på två?

Och hur tusan bär man sig åt om han inte får lån?

Rent juridiskt så är det mellanskillnaden delat på 2 som han ska köpa ut dig för såvida ni inte kommer överens om annat. Har han inte råd så får ni sälja huset och dela på vinsten.

Mellanskillnaden, är det 150 000kr då? Värdet-lånen?

Om ni inte har andra lån än de 550 000 och huset är värt 700 000 blir mellanskillnaden 150 000. Från det ska kostnader för försäljning och skatt dras även om ni inte ska sälja nu samt kostnader för eventuella renoveringar som gjorts under de senaste fem åren som ökat husets värde (utbyggnader, isolering - ej löpande underhåll). Det nettovärde som sedan återstår ska delas på två. Säg att efter alla omkostnader för försäljning återstår 140 000 ska du lösa ut honom för 70 000.

Det är den fiktiva nettovinsten delat på två som ena parten ska lösa ut den andre med. Alltså, om ni sålde idag, så skulle ni ju även ha kostnader. Mäklare och vinstskatt är de vanligaste att dra av.

Om inte banken går med på det kan man ju försöka komma överens om reverslån sins emellan, men det avråder jag från då det låter som en källa till konflikter.

Läs min guide, ger en del svar:

2 gillningar