Hur gör jag

Skilde mig för 6 år sen eftrr 25 år. Fick 500 000 kt när lån osv var betaly och bpdelningen gjort. Träffade snabbt en annan man 60 mil.bort. Var så lycklig att äntligen bli älskad igen men det gick för snabbt. Äger 50 procent av hans bostadsrätt och skulle nu kunna skiöja mig och dela den och få minst 1 miljon. Men vill ej det. Vill bara flytta tillbaka och bli fri då vårt förhållande absolut ej fungerat. Om han ger mig tillbaka mina 500 000 och jag skiljer mig o flyttar tillbala till en hyresrätt måste jag skatta för dom pengarna.? Har ju redan skattat för dem förra gången jag skilde mig och den här gången så går jag ju med brakförlust?

Tänker att det bästa är att få lägenheten värderad av ett par mäklare och att han får lösa ut dig med avdrag för ev lån etc. Den summa som du får är en försäljning och beskattas.
Inte en aning om det går att han bara ger dig pengarna som en gåva och du skriver över lägenheten på honom. En gåva är skattefri men tveksamt om det kan vara så enkelt.

Jag vill verkligen bara ha tillbaka mina 500 000 kr som jag kom med och att han får behålla sin lägenhet fast den är värd mkt mer. Han har sitt yngsta varn boende där och jag vill ej att han ska behöva sälja. Jag vill ha de pengar jag kom in med. Och de har jag ju redan skattat för i min förra skilsmässa