Hur funkar det?

Kortfattat: Exet är mammaledig,jag får träffa vår son när det passar henne. Kan jag ta ut pappaledig för att få regelbunden kontakt med vår son? Kan exet neka mig pappaledig?

Läs igenom det här, jag minns inte hur gammalt ert barn var men du ser ju själv när du läser. Men det går dubbla dagar om ni är lediga samtidigt med ett barn under ett år, så det är ju inte så “ekonomiskt” avseende tiden som det totala antalet dagar räcker till… fast i ditt fall så kanske det är värt det trots allt :v:

Tack! Snart 6 månader är barnet.
Krävs det inte att exet går med på dubbeldagar?
Att jag vill vara pappaledig beror bara på att jag vill ha umgänge med min egen son. Umgänge kan väl aldrig nåt ex neka?

Tycker det låter helt fel att det bara ska vara på hennes villkor. Varit borta från Sverige i många år, men finns det ingen instans att prata om det. Familje någonting

Alltså ni är ju vårdnadshavare båda två och sonen är skriven hos dig om jag minns rätt, så jag förstår egentligen inte vad som hindrar att du bara hämtar sonen till dig när du är ledig?

Att ta ut föräldrapenning samtidigt kan hon knappast neka, men det kräver ju sas. att du kan “få tillgång” till din son?!

Så kanske kan du asap börja med att bara bestämma att du hämtar sonen nästa gång du är ledig och har honom hos dig under en helg e.dyl och där lämnar du öht inget förhandlingsutrymme till henne. Det kan ju vara ett sätt för dig att ta lite kommando i den här märkliga situationen som du befinner dig.

För vad är det egentligen som hindrar/hindrat dig att ta din son till dig? Vägrar hon dig det, eller vad beror detta på?

Att jag inte bara hämtar min son är att jag är för snäll. Som vi alla vet så utnyttjas snällhet. Jag vet detta sen många år,jag vill bara allas bästa vilket är fundamentalt fel. Är dock medveten och kommer säga till mitt ex imorgon om vv!

1 gillning

Du kommer förvånas när du inser att det finns absolut ingen hjälp alls att få ifrån samhället ang detta…

Bästa rådet jag kan ge dig är att sluta upp med att vara snäll, o sluta NU direkt. DU måste ställa dig upp och SJÄLV hävda DIN rätt att vara förälder åt DITT barn. Ditt ex har ingen rätt att bestämma någonting ang barnet själv, så länge du inte låter henne göra det. Den enda makten hon har är den du ger henne.

Samarbetssamtal hos kommunen är lönlöst om ena parten inte har nån vilja att samarbeta eller kompromissa, du kommer förstå vad jag menar…

Jag önskar att någon sagt detta åt mig när min skilsmässa drog igång, samt knuffat på mig o stöttat mig när jag inte riktigt orkade stå på mig…

Till frågan. Ditt ex kan inte på något sätt hindra dig att anmäla föräldraledighet på försäkringskassan, förutom att “hinna före” med att själv anmäla en viss dag. Men det gäller inte riktigt än eftersom barnet är under 12månader o ni kan ha “dubbeldagar”.
Men om exet hindrar dig att rent praktiskt få tag i barnet, hon kanske vägrar öppna dörren? Eller ignorerar dina försök att kontakta henne för att göra upp planer?

Mitt ex körde tekniken att helt enkelt strypa kontakten, hon vägrade svara när jag ringde, hon svarade inte på sms eller mail. Jag vågade helt enkelt åka hem till vårt gemensamma hem utan att det var uppgjort och bestämt innan, eftersom jag var rädd att det skulle bli gap o skrik framför barnen. Om jag skulle försöka ta barnen med mig utan henne tillåtelse så var jag övertygad att det skulle sluta med en regelrätt dragkamp i dörröppningen, detta ville jag självklart inte utsätta barnen för heller. Så jag var helt maktlös. enda umgänget med barnen som jag fick till var i de tillfällen o i den utsträckning som exet tillät…
När vi många månader senare möts i tingsrätten för att ha muntlig förberedelse så mummlar bara domaren om kontinutetsprincipen o klubbar det umgänge som exet tillåter eftersom vi gjort så senaste veckorna…

Tack för ni läst och ger råd!
Så jag kan helt enkelt meddela mitt ex att jag från och med ett visst datum kommer vara föräldraledig varannan vecka? Hon kan inte neka mig det?

Har ni inget schema fastlagt för barnet? Om inte så är det kanske bra att börja med det?

Det är ju det jag försöker med. Ha sonen vv.

Hon kan inte neka dig att att ansöka om föräldraledighet.

Men hon kan också anmäla dig för bidragsfusk om du inte tar hand om barnet i praktiken de dagar som du sökt ersättning för. Att anledningen till att du inte tagit hand om barnet är att hon vägrat lämna barnet till dig är det ingen som kommer visa nått intresse för…

Snart kommer det även komma brev från försäkringskassan ang underhållsstöd, vilket lägger till ytterligare en dimension till det hela. Du ska betala underhåll till exet för att hon tar hand om barnet mer än dig, ingen är intresserad av några historier om varför det är så…

Det mest tragiska är att de allra flesta tror att jag bara snackar skit, de kan bara inte tro på att det kan fungera på det här sättet.

Visst är det där första frågan man ställer sig? Men vad tror du händer i praktiken om ena parten helt enkelt har bestämt sig för att “jag är förälder, mitt ex klarar inte av att ta hand om barnet”?

Man får då råd av folk som menar väl att söka hjälp hos kommunen, de erbjuder samarbetssamtal, de hjälper er att komma överens. Jo tjena.
Hur bra fungerar det när ena parten helt enkelt bara ställer sig upp o börjar gapa, skrika, gråta o storma ut så fort någon föreslår att ni ska testa något som denna inte vill?? Förhandlingarna stannar av rätt fort då, o kvar sitter den andre som ett fån o undrar varför ingen gör nånting, varför får den andra bestämma allting?

Hur detta hanteras av samhället är inget annat än tragiskt. Det mest tragiska är dock att ingen som inte själv gått igenom det kan greppa verkligen hur illa det fungerar.

Har exet rätt att neka mig att ha vårt barn vv?

Ingen av er har egentligen nån rätt, eller lika mycket rätt, att bestämma nånting ensam, ni ska komma överens.

Problemet är ju att ni inte är överens, eller hur?

1 gillning

@Acke76 Var ni gifta? I så fall kan du begära att få schema för umgänge fastställt i samma tingsrättsmål som för skilsmässan om ni inte fått domen angående äktenskapsskillnad än.

Problemet är att hon låter mig träffa vår son när hon har tid/vill/kan. Det händer oxå att hon jobbar och lämnar då barnet till sina föräldrar,hon har gjort samma sak när hon tog en weekendresa,festat och sovit över eller bara går på bio. Hon frågar inte mig om jag kan ta vår son. Säga vad man vill om det men nu vill ju jag ha vv och träffa min son,utan att exet ska bestämma hur,när och var.
Exet vill ha sonen på heltid åtminstonde 3 månader till och komma och gå hos mig som det behagar henne.
Jag måste få ett slut på detta OCH få en anknytning till min son,vv blir så bra det kan bli.

1 gillning

Du duger alltså som barnvakt när exet har behov av barnvakt, men du ska inte få bestämma nått.

Givetvis ska det bestämmas ett schema, frågan är ju bara hur man fastslår ett sånt när ni inte är överens. Enda framkomliga vägen är som “50-taggare” säger att lämna över det hela i tingsrättens händer om ni inte lyckas komma överens.

Förbered dig på att du förmodligen inte kommer få medhåll från tingsrätt/familjerätt att vv är det bästa för barnet, generellt rekommenderas tätare byten när barnen är små, viktigt att du håller ett öppet sinne o visar att du samarbetar och visar kompromissvilja.
Det är också fruktansvärt viktigt att du lyckas behålla lugnet genom hela processen, oavsett vad, minsta antydan till aggressivitet från din sida kommer garanterat överdramatiseras och ligga dig i fatet vid senare tillfälle.

Jag duger inte ens då som barnvakt,hon lämnar ungen till sina föräldrar,ÄVEN på helger då jag är ledig.
Exet har tagit kontakt med familjerätten och jag tänkte dra igång vv redan nu men fattar att jag kommer förlora då ett så litet barn,enligt familjerätten,ska bo hos EN förälder och träffa den andre ofta men korta stunder.
Min enda chans är väl att ta ut långledig föräldradagar och vara hemma heltid med min son?

Du borde ju kunna kräva att träffa ditt barn. Dokumentera hur hon försvårar umgänge. Gärna via sms eller mail. Familjerätten brukar se väldigt allvarligt på en föräldersom saboterar umgänge.