Hur delar man allt?

Hej på er.Jag har några funderingar…nu skiljer vi oss och jag vet inte riktigt hur delar man på lån och bil leasing…Båda två är på mitt namn men vi har köpt bilen samt fått lånet innan vi har ansökt för skilsmässa.Jag hoppas verkligen att de ska delas.Med bilen är det svårare eftersom han har inget körkort och han säger att han kan inte använda den,därför får jag betala den…men jag tycker att det är orättvist att betala något som vi har köpt tillsammans.Har ni haft samma situation?Hur löste ni det?
Mvh Andrea

Det är verkligen värt pengarna att ta hjälp av en jurist i dessa frågor. Visserligen kan man ta reda på det mesta själv men då finns allltid risk för att den andre misstror en. Vi anlitade Nätjuristerna, lågt pris och riktigt smidigt.

2 gillningar

Jag hänger inte riktigt med, du skriver lån och billeasing?

Det är väl inga problem om ni har en bil på leasing? Den som har kvar bilen efter bodelning betalar leasingen givetvis? Om nu bara den ena av er har körkort så är det väl även rätt självklart vem utav er som ska behålla bilen?

Lån som är tagna innan brytdatum (dagen då tingsrätten tog emot ansökan om äktenskapsskillnad) ska regleras i bodelning.

Ta juridisk rådgivning, de som sysslar med juridiken kring detta dagligen kan sånt här på sina fem fingrar. Väl värt varenda krona.
Har ni problem att komma överens så ber du tingsrätten tillsätta en bodelningsförrättare.

Hur kommer det sig att ni har två bilar om bara en av er har körkort? Generellt skulle jag väl också säga att den som fortsätter att använda bilen är den som ska betala för den. Om ni har tagit en massa grejer på avbetalning och varken kan sälja dem eller vill fortsätta betala som singlar så är det väl en lite knepig sits kan jag hålla med om.

Det var väl bara en bil det gällde? Förstår inte heller frågan riktigt, om bara en har körkort så kan det knappast uppstå diskussion om vem som ska ha bilen?

Jag tror att @Melinda menar att partnern får mer av något annat om hon tar bilen och hon upplever det som orättvist.

Rätt uppfattat?

1 gillning

Så blir det ju givetvis inte om bilen är leasad, då finns ju inget värde i den som ska beräknas i bodelning.

Kan problematiken istället kanske ligga i det finns ett långt leasingkontrakt och inte heller TS vill behålla bilen efter separation?

Vi får hoppas TS kliver in snart o rätar ut frågetecknen :joy:

1 gillning

Hej igen,
Det är bara en bil.Och det är leasing på 3 år.Det var hans ambition att köpa ny bil, och tanken var att vi ska använda den tillsammans,för resor till ex.
Meningen att jag frågar detta är att jag trodde att när man skiljer sig då blir det 50-50,eller?
Men allt är tvärtom tyvärr.Han vägrar flytta, han vill inte betala för bilen,sen har vi ett lån också som ska delas tycker jag eftersom det gäller resor och pengar som vi har använt för att renovera och köpa nya möbler.
Om jag flyttar blir det högre hyra, om jag lägger till bilen och lånet sen betalar telefon,bredband osv kommer jag inte ha kvar pengar för mat eller andra grejer…Jag vill inte få mer än är rättvist men vill inte bli lurad heller…

Om ni är gifta så fungerar det i grunden såhär:

Var och en räknar ihop alla sina tillgångar och skulder. De saker du har köpt är dina och vice versa.

Det ni köpt (betalat) tillsammans delar ni värdet på.

Sedan drar man av skulderna från tillgångarna. Det som blir över lägger man ihop och delar värdet på.

Man kan dela hursom helst i en bodelning om båda är överens. Om man inte alls kommer överens kan man be tingsrätten utse en bodelningsförrättare som bestämmer. Det tar dock lång tid och kostar pengar.

Men ett leasingavtal kan väl inte stå på er båda, hur ska det kunna delas? Eftersom ingen av er äger bilen så är den ju inte aktuell för bodelning. Leasingavtalet tillhör den som skrivit på det.

Lån och skulder tas upp på er respektive sida i bodelningen.

1 gillning

Ok, en sak i taget, så jag förstår allt rätt.

Den leasade bilen, leasingkontraktet står i ditt namn? Du har körkort, ditt ex har inte körkort?
Du förstår att ni inte på något sätt ÄGER bilen? Du HYR bilen, du betalar en avgift varje månad för att få använda den, när kontraktet går ut så lämnar du tillbaka bilen o går därifrån med absolut ingenting.
Om jag försöker mig på att läsa mellan raderna så är problemet egentligen att du menar på att det var exets idé att leasa bilen o nu sitter du med ett långt kontrakt som du inte önskar ha. Du tycker därför att exet efter separationen ska fortsätta betala för leasingen av bilen?
Trots att det är du ensam som står på kontraktet, samt det faktum att du är den enda som på något sätt kan använda bilen? Nä, här får du tänka om.
Garanterat går det att avsluta leasingavtalet i förtid mot någon form av “straff” från leasingbolaget. Om du inte önska att ha bilen kvar efter separationen så kolla upp villkoren för detta o erbjud exet att ni delar på detta “straff”, som förmodligen är en avgift.

Boendet ni har nu, vad är det för boendeform? Eftersom du inte nämner något alls ang gemensamma hypotekslån så antar jag att det är en hyresrätt? Har ni gemensamma barn? Det finns regler som hanterar detta.

Lånet som du talar om… Du står som ensam låntagare? Det är som jag förstår det ett blancolån som ni i samförstånd blåst på ren konsumtion? Det enda som finns kvar av värde är några möbler?

Jag råder dig starkt att ta nån timme juridisk rådgivning, det kostar inte jättemånga pengar.

1 gillning

Nu blandar du du ihop det med sambolagen?

Är man gift så räknas ALLA tillgångar in som giftorättsgods, helt ointressant vem som betalt vad, eller när det är betalt. Enda undantagen är “personligt bruk”, typ kläder o smycken, eller det som specifikt genom äktenskapsförord är undantaget som enskild egendom.

Så säger lagen. Men jag gillar din tolkning bättre, så skulle det vara om sunt förnuft fick råda.

Det är inte så att man äger allt gemensamt för att man är gift. Man har däremot giftorätt i det som båda har köpt. Eftersom huvudregeln är att man räknar ihop sina egna tillgångar minus skulder för att räkna ut vilket värde som ska ingå i bodelningen så är det ju även rimligtvis så att det man betalat gemensamt får man dela värdet på.

Se t.ex. här för bättre beskrivning:

Du har rätt i sak, men jag lyckas inte greppa vad skillnaden blir i praktiken?

Det jag menar är att det är fullständigt oväsentligt om en pryl är inköpt/betald innan eller under giftermålet, värdet ska ändå räknas in o delas vid bodelning.

Jag tar ett mycket enkelt exempel baserat på egna erfarenheter
Jag köper tidigare i livet en hobbybil, betalar kontant.
10år senare gifter jag mig, vi köper sen tillsammans en bruksbil, betalar kontant.
När vi lever som gifta så jobbar jag, men min fru är sjukskriven/arbetslös. Vi har givetvis gemensam ekonomi o ser varandra som jämlikar i hushållet och ekonomiskt, oavsett vem som bidrar vem vad.

När skilsmässan blir ett faktum har jag fortfarande min hobbybil kvar, som vid tillfället värderas till 100.000:-
Den gemensamma bruksbilen värderas vid samma tillfälle även den till 100.000:-

För enkelhetens skull är detta de enda tillgångarna som finns i bodelningen.

Den gemensamma bruksbilen står skriven på mig, det är också endast jag som har körkort.
Vid lottläggningen tillfaller givetvis då båda bilarna mig och jag tvingas föra över 100.000:- till frun i skifteslikvid eftersom jag har 2 bilar med totalt värde 200.000:- på min lott.
Alltså hälften av värdet på bilen jag ägde sen långt innan äktenskapet, och hälften av värdet på bilen vi köpt o betalt tillsammans.
Vad är skillnaden i praktiken?

Just rackarns… Nu glömde jag ju bort det där privata pensionssparandet jag sparade ihop de första åren jag började jobba… Gjorde sista insättningen där 12år innan jag gifte mig, nu har kapitalet där jobbat upp sig till 200.000:- hej o hå. Givetvis har ju frun rätt till hälften av detta också, så ytterligare 100.000:- i skifteslikvid.

Nu sitter jag alltså här med en bil som jag redan ägde innan, ett pensionssparande jag redan hade innan… O så en ny bil som är värd 100.000:- o jag tvingas föra över 200.000:- till exet.

Aha okej, det är bara en bil. Jag uppfattade att det talades om en köpt bil, en bil med lån, och en leasad bil som att det var minst två.Tja, det blir ju mycket svårt att motivera att han ska fortsätta att betala för en bil som du har och du använder när ni separerat. Men om du absolut vill bli av med bilen så måste det ju finnas ett sätt att häva leasingavtalet. Kommer antagligen med en straffavgift. Den utgiften kunde jag väl tycka att ni skulle dela på om det var ett gemensamt beslut att leasa bilen på tre år (!) för att använda den till gemensamt bruk. Men jag vet inte hur juridiken där ser ut.

Ett vanligt lån tagit för konsumtion borde väl rimligtvis delas lika vid skilsmässa?

Står du som ensam låntagare, så delas inte lånet. Var o en är själva ansvarig för sina skulder, även inom äktenskapet.

Men, det delas ju i praktiken vid bodelningen, OM det finns giftorättsgods som överstiger värdet på skulden. Finns inget giftorättsgods att räkna av skulderna ifrån så får den som står på skulden ansvara för den själv.

2 gillningar