Hur bete sig medan man fortfarande bor tillsammans?

Jag har kommit på min man med att försöka bestämma träff med andra kvinnor via olika appar, och det har också kommit fram att han har varit “fullbordat” otrogen mot mig flera gånger innan vi gifte oss och fick barn. Och med det menar jag att han haft sex med andra kvinnor…
Jag sa för ett par veckor sen att jag vill skiljas.
Vi har två barn tillsammans, så det är ju betänketid.
Hur ska man bete sig under tiden?
Jag har upptäckt att vi nu halkat tillbaka till en vanlig vardag och familjeliv…

Har du skickat in ansökan om skilsmässa?

Jag var bara sambo, även om det varade i 24 år. Efter 23,5 år sa jag att jag ville separera, men det rann ut i sanden och gled in i det normala igen. Men jag hade ändå bestämt mig. Nästa gång han fick ett jobbigt vredesutbrott så satte jag ner foten ordentligt och genomdrev det.

Om du skickat in om skilsmässa så kommer det ju ändå att komma dit hän. Annars måste du driva det vidare.

Tack för svar!
Jag ska skicka in ansökan nu när min a-kassa kommer, det kostar ju nästan 1000 kr, vilket är mycket pengar när man är arbetslös och har lägstanivå på a-kassan.
Jag tänker hur man ska bete sig mot varandra?
Vi har inte varit intima, men han har kramat mig och vill hålla min hand.

Inte vara intima. Inte kramas. Inte hålla handen. Det blir bara en bekväm lösning för honom under väntetiden. Du kommer inte att vinna honom tillbaka “på riktigt” vad du än tror och du kommer inte må bättre på lång sikt.

Jag är inte intresserad av att “vinna tillbaka honom”.
Men vi bor fortfarande tillsammans, och jag vill bara diskutera hur man ska bete sig mot varandra?
Jag känner att jag inte klarar av att gå runt hemma och vara arg och fientlig i sex månader framöver…

1 gillning

När jag väl gett upp hoppet om att hitta en väg tillbaka, så började jag dra gränser. Ena barnet var sjukt så då fick jag en anledning att sova i hennes rum, och sedan flyttade jag inte tillbaka till sovrummet. Jag började hantera skilsmässan som ett projekt på jobbet. Tog kontakt med banken osv, och i den andan pratade jag med honom också: om beslut som behövde tas. Eftersom han kört med silent treatment i drygt en månad innan han sa att han ville skiljas, så hade vi inget normalt kommunikationsmönster att falla tillbaka på. Vi fortsatte med de sysslor vi brukat göra: han lagade middag, jag skötte logistiken med barnen. Han klippte gräset, jag dammsög. Vi gick ur vägen för varandra. Jag mådde inte alls bra, så jag krävde att vi skulle jobba med bodelningen tillsammans de stunder jag orkade, när jag inte orkade så sa jag stopp så fick vi fortsätta nästa dag, men jag slutade absolut inte arbetet med att dela upp våra liv. Det blev ett handfast sätt att börja hantera känslorna kring separationen,

1 gillning

Måste ni fortsätta bo i hop under betänketiden? Vad hindrar att ni separerar redan nu? Det vore ju bäst för alla parter.

Jag hade sex med mitt blivande x. Det blir så dubbelt, jag hatade inte honom, jag bara inte ville leva med honom. Den största orsaken att man inte bör ha sex med blivande x:et är om den andre inte vill separera, så riskerar man ju att ge den dubbla signaler. Så det är av hänsyn till blivande x:et.
Av hänsyn till blivande x:et bör man också vänta med att dejta eller ändra status på sociala medier förrän man flyttar isär, om inte den andre uttryckligen säger att det är ok (den kanske också vill det). Det kan kännas som evigheter innan man kommer isär, men i efterhand ter det sig som ett ögonblick och kan förstöra så mycket i relationen som drabbar barnen (om man har sådana).

2 gillningar

Ingen säger att du måste vara arg och fientlig! Om du känner att bete dig “som vanligt” mot ditt ex funkar, så var som vanligt. Men se upp med att vara intim/kärleksfull. Det är så lätt att börja hoppas på att allt ska bli som förr igen, även om du nu vill skiljas. Han som vänstrat kan ha en annan gräns för vad som känns OK. Om han vill vara nära/intim är det tyvärr lätt att tolka in en större betydelse i det än att det är bekvämt för honom.

Att separera/skiljas är något av det tuffaste en kan vara med om och känslorna kan verkligen åka berg- och dalbana under tiden. Att låta bli all närhet till exet är framförallt att respektera din egen gräns, och det kommer du inte ångra efteråt.

2 gillningar

Tyvärr har vi ingenstans att ta vägen, det är nästan omöjligt att få bostad här där vi bor med omnejd.