Hot

Mitt x lovade mig att jag skulle få ha vårt barn 2 dagar på hans vecka… sen ändrar han till sin fördel och ljuger och förvränger , vad jag undrar nu : Hans ursprungs meddelande var : inget veckobyte men du kan få låna x mån-ons den veckan. Du lämnar x på fritids .
Notera inget klockslag NÄR x ska lämnas

Denna vecka skriver han på mån: var är x?
Skickar screenshot från hans ursprungliga medd …
Hqn svarar att jag inte sagt så till fritids .
Jag vet mycket väl vad jag sagt till dem- även visat dem meddelandet.
Han skriver vidare : du tror du kan göra hur du vill .
Du lämnar x imorgon på fritids .

Svarar ej på hans medd. En överrenskomelse är en överrenskomelse …
Nästa dag skriver x : när lämnar du x?

Jag svarar inte .
Lite senare på kvällen : Eftersom jag Inte fått något svar tar jag förgivet att x är på fritids 0700 imorgon. Han ska till sin farmor . Om inte kommer jag anmäla dig till polisen .
Jag lämnade x 10.

Min fråga:
Är det olagligt att hota med att anmäla till polisen?

Just frågan du avslutar med är bland de mest ogenomtänkta frågorna jag någonsin hört, tänk igenom den en gång till :wink:

Hela upplägget på inlägget blir jag mest förvirrad av.
Ditt ex går alltså med på att du får ta hand om barnet 2 dagar den vecka som exet egentligen ska ha hand om barnet?
Har du någon rätt att kräva detta tycker du? Givetvis inte, men fråga får man ju.
Men då är det ju också exet som sätter villkoren, du väljer om du vill göra det på exets villkor eller inte alls. Om exet då säger att barnet måste vara någonstans en viss tid (det kan ju vara nån aktivitet inplanerad) så är det ju bara för dig att rätta dig efter det.

Att inte ens svara på meddelanden finner jag bara otroligt barnslig och provocerande. Skulle jag vara på andra sidan där så kan jag garantera att jag aldrig skulle komma på tanken att någonsin igen låta dig krångla med extra dagar, utan enbart hålla stenhårt på det schema som är satt.

Nu var det ju så att jag frågade om det gick bra, hqn sa mån-ons… du lämnar på fritids … för 2 veckor sedan .

Sen att han ångrar eller glömmer bort det - nu är det så att mitt x manipulerar , ljuger och dikterar hela tiden .

1 gillning

Jag tycker precis tvärt om. Ifall man har lovat bort två dagar då kan man inte ta tillbaka dem. Lika lite som den som “fick” dem plötsligt kan avsäga sig dem. En överenskommelse är något som två parter är överens om. Det kan inte ändras av enbart ena parten.

För övrigt kan jag inte tänka mig att det skulle vara olagligt att hota med att polisanmäla någon. Bara för att man anmäler någon så leder det ju inte nödvändigtvis till något.

Jag köper egentligen vad ni säger också.
Det stora problemet är nog egentligen att de båda parterna inte är överens om vad som är överenskommet, eftersom det inte bestämdes några tider så anser sig båda ha rätt att bestämma tiderna… Då måste man komma ihåg vem som gör vem en tjänst, för att inte denna ska känna sig frustrerad och inte gå med på nått liknande i framtiden.

Det blir ju också väldigt diffust av att ts bad om 2 dagar och exet sa mån-ond, exet kanske räknade måndag o tisdag som 2 dagar o sen planerade in en aktivitet med farmor på onsdagen?

Jag tror mycket av tjafset i detta fall hade kunnat undvikas om parterna varit mer specifika ang detaljerna.

Det var ju precis det jag menade, givetvis är det inte olagligt att HOTA någon med att man tänker polisanmäla. Vad skulle brottsrubriceringen tänkas vara? Hot om polisanmälning?

1 gillning

Hur vet du att han inte menade att du skulle lämna till fritids på onsdag morgon? Han kanske redan då hade planerat in aktivitet med farmor på onsdagen? Han trodde kanske du förstod det? Det hela var ett missförstånd?
Det är ju lätt att vara efterklok, men jag tror att ni hade kunnat undvika hela denna konflikt genom att gå in på mer specifika detaljer kring umgänget dessa dagar redan från början

Jag är rädd att du inte inser att du bara skjuter dig själv i foten genom att krångla o bråka om detta. Exet kommer garanterat komma ihåg detta nästa gång det kommer på tal o då blir det istället det kalla handen rakt av

Inget veckobyte men du kan låna x mån-ons v44. Du lämnar x på fritids på onsdagen .

Ingen tid , ingen farmor - inget … så att han ändrat sen i dagarna och inte sagt ngt … är faktiskt inte mitt fel.
Man kan inte bara vända kappan efter vind.
Farmor kom in i planeringen i mån , o då kom ingen tid i heller. Utan jag skulle bara lämna tillbaka hnm …

Ursäkta men vaddå ”låna”? Det är ju ett barn! Hen är sin egen och ingens ägodel som man hotar än den ena eller den andra med. Kanske du skulle ringt till farmor direkt och frågat när barnet behövde komma dit om det var något planerat och berätta att du och exet missförstått varandra men att du ringer för att kolla så det kan rättas till! Känns som att den som far illa här är barnet. Förstår att du blir irriterad på sättet han skriver men för barnets skull, vänd andra kinden till. Om du blir arg blir han ännu argare och det kommer inget gott av det alls utom möjligen en skön känsla i stunden när man är arg. Reta inte upp honom mer, lös det lite smidigt på annat sätt tex genom farmor. Jag, vet, skitsvårt. Men viktigt.

1 gillning

Jag hävdar fortfarande att grunden till problemet är att ni inte var tydliga mot varandra redan från början.

Om nu inte exet skrev nån tid för återlämning på onsdagen, varför frågade du inte? istället för att bara anta att han gav dig rätten att välja själv?
Är det nånting som jag själv har lärt mig av mina egna erfarenheter i ämnet är att ju mindre som är oklart eller öppet för tolkning i en överenskommelse mellan 2 som inte kan komma överens… Desto bättre fungerar det

Hur som helst så kommer ringen polis eller socialtjänst göra något oavsett vem av er som anmäler vad.

Det enda som hänt nu pga av att du krånglat o hävdat din “rätt” är att exet förmodligen sitter på sitt håll o är förbannad över hur du hanterade situationen… Så han kommer förmodligen inte vara intresserad alls nästa gång frågan kommer upp.

Så vem är den största förloraren i hela historien? Jag skulle utan tvekan hävda barnet.
Vem är vinnare? Finns det ens nån vinnare? Vad har den vunnit i så fall?

Jag står fast vid att jag tycker du borde anpassat dig till de villkor exet satte upp, oavsett om allt kom från början, eller löpande under vistelsen, eftersom det egentligen var exets vecka.

I grunden så kan jag inte annat än hålla med @VemGavHenneMakten i hans analyser av hela den här problematiken.

Du skulle garanterat tjäna på att vara mycket mer tydlig, kanske tom. övertydlig i förhållande till ditt ex. Det där med att inte svara på en direkt fråga om när du ska lämna är ju uppenbart ingen framgångsväg för dig själv utan triggar bara nästa konflikt.

Ditt ex verkar ju på dina beskrivningar vara av den lindrigt sagt “krångliga” och ombytliga sorten… och med sådana finns absolut inga genvägar eller idéer om att “man” underförstått kan tänka att si eller så blir det. Med sådana personer så är det övertydlighet och spikrak kommunikation som gäller.

Så till nästa gång, var mycket hellre övertydlig än undanglidande och undvikande i din kommunikation med honom och spara all kommunikation för den kommer garanterat att behövas även i framtida dispyter :muscle:

1 gillning

Ytterst förvirrande text vem säger vad vem skickar vad

Nä det är inte olagligt anmäla till polisen.

Så vida det inte är så att ditt ex har fått ensam vårdnad pga att du räknas som olämplig förälder av någon anledning så låter hans agerande oerhört konstigt och osmidigt. Men dess värre så reagerar du än så länge lite mycket med känslan. Det är inte så konstigt! Klandra inte dig själv för det! Men jag tror ev att du skulle nå mycket större framgång genom att få hjälp utifrån för att sortera i alla dina reaktioner och ageranden!

Jag antar att ert barn har haft höstlov och att du till skillnad från ditt ex har haft möjlighet att vara hemma med ditt barn några dagar? Ditt ex har givetvis ingen skyldighet att byta veckor, men om han ändå kan tänka sig att ni byter dagar så är det ju ett jäkligt märkligt beteende när han väljer att detaljstyra er tid. Antingen har ni ju bytt och då styr du över innehållet (fritids eller inte fritids). Fast med en sådan som ditt ex så verkar ju vad som helst kunna hända.

Ett smart sätt att reagera i framtiden är att inte över huvud taget gå in i konflikten och affekten. Däremot behöver du se till att ”spara” alla sådana här beteenden från honom i samlade anteckningar. Du behöver på sikt få koll på mönstret. Detta för att kanske få hjälp att sätta upp regler som dels gynnar ert barn och som inte får dig att må så dåligt. Ni behöver också se över alla högtider och lov så att de fördelas på ett sätt så det blir bra för ert barn. Gör man inte det kan vissa datum hamna på samma förälder år efter år. T ex födelsedagar, jul, lovveckor som infaller samma veckonummer osv. Det kan man få hjälp med från kommunen.

Idag vill ditt ex ha så mycket makt över dig som möjligt. Och så länge du reagerar i affekt så har han också det. Det innebär däremot inte att du ska hoppa jämfota bara för att han säger att du ska hoppa jämfota. Det innebär heller inte att du ska behöva förklara och argumentera om samma sak om och om igen. Det kan vara en bra strategi att bara svara en gång och att inte gå in i evighetslånga bråk och förklaringstrådar. Dock kan det vara bra att ha en tydlig plan i det bemötandet som innebär att man inte svarar om och om igen. Har man ingen plan är det lätt hänt att man inte svarar på sådant man bör svara på.

Jag tror att du ska försöka söka stöd och hjälp i detta. Någon slags coach kanske? Eller hjälp från kommunen? Och ev kanske det också kunde vara bra att vända dig till någon för att bearbeta dina egna känslor i det här? Det skulle du tjäna mycket på!

…och, som svar på frågan! Det är inte olagligt att hota med att anmäla till polisen. Det är inte olagligt att hota med att anmäla till sociala myndigheter. Det är inte olagligt att hota med att gå till familjerätt.

Däremot är det jävligt osmidigt och fult gjort. Det gör ont och man blir rädd, oavsett om man borde ha anledning till det eller inte.

Anteckna varje gång han uttrycker sig så och upptakten till att det sas. FÖRSÖK att få orden att rinna av dig. Det är ett maktmedel som i regel aldrig verkställas. Han vet att det tar styggt och det är därför han säger så. Och gör han allvar av sina hot så är dina anteckningar desto viktigare.

1 gillning

Äntligen någon som förstår .
Min vän utb teraperh hen tror att mitt x är psykopat med narcisstiska drag .
Saknar empati för andra människor och djur . Har ingen ansvarskänsla alls. Hunden skulle han göra sig av med .

Alltid alla andras fel-han är så perfekt !

1 gillning

Förklara vf x vill ha så mycket makt ? Han valde att lämna för något ”bättre” ( nej han har inte erkänt , men finns så mycket som tyder på det tecken) Han anklagar mig för att allt är mitt fel. Han startar företag med mina syskon som vi båda brutit med för flera år sedan och han har dessutom berättat för allt o alla hur mycket han avskytt dem. Han vägrar sälja en bil som både jag och han står som låntagare på, han äger i registret . Jag har ingen nytta av den , han har den dessutom .

Och då var det HAN som gjorde slut , HAN som ville bli av med mig och bara gå vidare .

Jag vill bara gå vidare … men jag känner att han hela tiden styr/ kontrollerar mig , genom att såra mig samt göra mig illa,

Svårt att vara tydlig med någon som HELA tiden ändrar sig . Så här har han hållit på hela sommaren . Då menar jag inte bara genom vårt barn . Kvittar om man förklarar det som om han vore 3 år. Han ska alltid vända och vrida till sin fördel .

Som på soc där sitter han och ljuger , när jag berättar vf jag inte känner mig trygg att vårt barn leker med sin bästa vän - då systern (9 år) försökt strypa vårt barn när bästis och vårt barn lekt. Och detta pratade vårt barn om i ett halvår , då sitter x och förnekar detta inför soc.
Sen hos familjerätten säger han att det är sant !
Kan man bli mer än orolig!!

Allt för att x behöver barnvakt !

Nej, det kan man inte :revolving_hearts:

Men just för att han är som han är så är det ju ännu mycket viktigare att DU är så övertydlig som det bara går att vara, och sedan ytterligare lite till :muscle: Inte låter bli att svara eller liknande, det kommer bara att liga dig till last framöver.

Och spara exakt alla dina tydliga kommunikationsförsök. De kan troligen komma väl till pass när han sitter och ljuger nästa gång på soc eller familjerätten, eller var det nu kan vara.

Du måste försöka strunta i, eller se bortanför, varför ditt ex kan tänkas göra som han gör. Om det är för att han behöver barnvakt, eller för att han vill eller för att han inte vill osv… för DIG är hans anledningar helt oväsentliga, även om du får tycka vad du vill om dem. Men under hans veckor så är det han som är in charge.

Det här är tyvärr vådan av att skaffa barn med idioter, det går aldrig att bli fri dem :cold_sweat:

1 gillning

Whats your story?:wink: