Hot om självmord - Hur hantera?

Tog ett beslut för några veckor sedan om att skiljas från min fru. Hon tog beslutet väldigt hårt och bad mig verkligen att tänka över. Jag har tänkt över och de enda känslor jag har är att jag känner mig extremt lättad över mitt beslut. Men tycker ändå otroligt synd om henne då hon inte alls känner som mig. Jag tänkte över beslutet några veckor och försökt hitta ett sätt att lösa situationen på ett fint sätt eller om man kunde få tillbaka kärleken eller nåt annat som kunde få mig att stanna. Men jag hittar inget och berättade häromdagen att jag kan/vill inte ändra mitt beslut. Då lade hon fram sin väl genomtänkta självmordsplan. Det var otroligt läskigt att höra om alla förberedelser hon gjort. Jag vet inte hur jag ska hantera situtionen. Jag kan inte lämna henne i det skick hon är i. Men det känns inte heller som att man kan bygga en fortsatt relation bara byggd på ett hot om att hon ska ta livet av sig om jag lämnar henne. Hon vägrar också ta hjälp från någon psykolog eller annan professionell hjälp. Jag känner mig som kidnappad att stanna kvar i en relation jag inte vill vara i…

Har ni barn ihop?

Om inte skulle jag säga, bara gå. Du kan kontakta ev familj och vänner till henne och varna dem så att de förhoppningsvis har en beredskap att ta hand om henne. Om det inte finns så överväg att själv kontakta psykiatrin/psykakuten för att se om det finns något de kan göra.

Men inget kommer bli bättre av att du stannar p.g.a det hotet, det enda som händer är att hon lär sig att det är en strategi som funkar. Hon är ansvarig för sitt eget liv. Du kan hjälpa henne till hjälp om hon vill ha den dvs förmedla en kontakt till psyket, men inte mer än så.

5 gillningar

Jag har varit i liknande situation.

Mitt ex-ex pratade också om självmord, och i hans fall kunde han meddela att han ville ta livet av sig och sedan göra sig oanträffbar i flera veckor, för att göra mig orolig. Eftersom jag visste att han tidigare gjort självmordsförsök blev jag naturligtvis väldigt illa berörd av hela situationen

Misstaget som jag gjorde var att jag lät det påverka mig. Jag hade helt enkelt inte i mig att kunna vända ryggen åt och lämna. Jag kunde inte låta bli att bry mig, och på det sättet väckte han mina sympatier.

Han lärde sig blixtsnabbt att han kunde manipulera mig på det sättet. Och sedan var bollen i rullning, för han fick ett effektivt vapen som han kunde använda gentemot mig i olika situationer. Genom empati, sympatier, oro och dåligt samvete blev jag alltså bunden till honom på ett osunt sätt

Det enda du kan göra är att från början vara tydlig med att hon måste hantera detta via professionell väg. Om du ger med dig en enda gång kommer hon att använda detta som ett maktmedel.
Du behöver absolut inte vara otrevlig eller osympatisk, men förklara lugnt och tydligt att det finns bra hjälp att få, om hon känner på detta sätt, och uppmuntra henne gärna att ta kontakt med vårdcentral eller självmordslinje eller annat samtalsstöd. Men var noga med att inte göra allt detta åt henne så att du blir den som tar huvudansvaret över henne mående.

Men jag vet hur svårt det är!

2 gillningar

Du ska verkligen inte behöva offra dig för att hon mår dåligt. Det kan hända att hon faktiskt gör verklighet av det men det är inte skäl nog att stanna. Däremot tycker jag du ska prata med hennes anhöriga och vänner så att de kan stötta henne.

Om det finns barn med i bilden så är det nog läge att anmäla till soc, så att hon inte drar med dem i fallet.

1 gillning

Broder.
Fråga ditt blivande x hur hon skulle känna det om situationen var den omvända.

Fråga henne om det är kärlek att tvinga någon att leva med en under hot och utpressning.

Det är det ena.

Det andra är att du ansvarar för dina egna val, inte hennes. Lämnar du henne och hon tar livet av sig är det inte ditt fel. Det är hennes val och på hennes ansvar.

Var och en ansvarar för hur uppkomna situationer hanteras, det kan jag aldrig skylla på någon annan.

Det är bara att gå. Verkställer hon sina planer är det hennes ensak som inte angår dig. Med en sådan ragata som kommer med sådana hot förstår jag du vill lämna. Gör det och låt henne göra som hon vill. Ni är trots allt båda vuxna, myndiga människor.

2 gillningar

Alltså är det så att du misstänker att det finns minsta risk att hon faktiskt skulle göra det så behandla det som ett skarpt läge. Jag vet inte riktigt vad det finns för alternativ, psykakuten, 112, jag vet inte. Och såklart andra anhöriga, typ hennes föräldrar eller nåt. Men dra dig inte för att agera för att du känner att det är ditt fel, eller för att hon skulle reagera negativt på att du slår på stora trumman. Är det på allvar kan du rädda hennes liv, och bluffar hon får hon sig en tankeställare om vården och närstående blandas in. Minimerar du det kommer hon antingen göra slag i saken eller ha kvar det som vapen mot dig.

3 gillningar

Om ni har barn - tala om för henne att du inte kan lämna barnen hos henne när hon planerar för självmord, och så tar du barnen med dig.

Innan du lämnar henne, så kontaktar du hennes familj/vänner alternativt psykiatrin. Berätta att hon tänker ta livet av sig och be dem ta hand om henne.

Det kan vara tomma hot hon kommer med, men räkna inte med det. Om du lämnar henne utan skyddsnät och hon faktiskt tar livet av sig, så kan du förföljas av skuldkänslor hela livet. I stället lämnar du över ansvaret till hennes familj eller vården. Då har du gjort ditt.

6 gillningar

Ja hot om självmord ska ta på allvar. Trots allt är det förhoppningsvis ändå är någon du vill väl och på något sätt bryr dig om.
Du skriver inget om historien innan… men har du tänkt i “ett par veckor” medan du ensam försökt hittar lösningar innan du kom fram till ditt beslut.
Det minsta du kan göra är iaf se till att någon annan vet om vilket skick hon är i, vilket kan vara rätt illa.

2 gillningar

Har din fru någon historik av psykisk sjukdom/ohälsa?

Eller är det något som du märkt av/misstänkt tidigare i relationen?

Hon är svår att diskutera/resonera med och ganska enkelspårig. Har väl sett många tendenser till överreaktion när argumenterat mot henne. För henne är det otroligt viktigt att hålla en perfekt fasad utåt…

2 gillningar

Det där är väl iof inte en så värst kul personlighet att deala med, men ändå inget som direkt signalerar psykisk ohälsa som enskilt fenomen. Möjligen det där med överreaktion/drama queen tendenserna då som tecken på psykisk labilitet :woman_shrugging:

Men den typen av reaktioner kan lika gärna var primitiva sätt att hantera motgång på, som visat sig vara fungerande genom livet om omgivningen har tolererat det.

Svår fråga, men du har fått bra svar… för mig känns det konstigt med en sådan dramatisk stagesetting med anledning av att du inte vek ner dig. M E N, som sagt är det ingen som vet och det är hur som helst ett totalt hänsynslöst sätt att bete sig på och även om man brukar säga att de som verkligen avser att begå självmord och sedan lyckas med sitt uppsåt, de annonserar INTE i förväg… men oavsett det så kan nog ingen säga hur allvarlig hon faktiskt är :woman_shrugging:

Försök lämpa över ansvaret för hennes psykiska labilitet på hennes ursprungsfamilj/akutpsyk (om det ens går om hon inte har någon historik att luta sig mot och få hjälp av) och ta dig ur så fort du kan.

Det går faktiskt inte att leva som vuxen gisslan i en parrelation, där partnern kommer med hot om självmord om man inte ditten eller datten… :woman_facepalming:

7 gillningar

Du kan ju göra en orosanmälan till polisen som kan åka ut och träffa hrnne, sedan kontaktar de psykiatrin för suicid prevention.

2 gillningar