Hon barnen för att få som hon vill

Hej!
Min sambo - en narcissist som jag planerar i det tysta att lämna - använder olika taktiker/spelar på mina känslor för att få sin vilja igenom.

Det handlar om:

  • hota att ringa polisen (utan att några fel begåtts)
  • hota med att göra slut (hon har slutat använda denna då jag inte bryr mig alls)
  • ringa sina föräldrar och att de kommer till vårt hus vid konflikter (för att ta hennes parti)
  • använda ord som när du gör si och så far barnen illa (utan att det alls har något med barnen att göra). Denna är speciellt jobbig då hon ofta använder barnen som spelpjäser. Det kan till exempel handla om att hon ber mig lova något framför dem som hon vet jag inte vill göra. Ser gormar hon och gör allting olustigt för mig och barnen till jag ger vika.

Är det nån som har några tips för att inte låta sig påverkas av dessa typer av manipulationshot? Speciellt kanske att bortsäga sig “ansvaret” för hur den andre vuxna beter sig framför barnen. Det är ju faktiskt inte mitt ansvar hur hon väljer att agera framför barnen. Men i stunden lider jag så med vår 1.5 årige son och 3-åriga dotter.

2 gillningar

Jag skulle försöka spela in så mycket som möjligt.
Försök att anstränga dig att vänta med ditt svar så att du inte taggas av hennes aggressivitet. Försök att föreställa dig henne som någon bekant eller kändis som är fånig och ständigt överreagerar.

Förbered dig att söka enskild vårdnad.

Tror nog att du måste lära dig att stå emot denna anstormning. Om hon gormar och lever om framför barnen medan du lugnt och sansat INTE ger vika så kommer barnen se hennes ilskna och oacceptabla beteende och ditt lugna och sedan dra sina egna slutsatser.
Låt henne hålla på, men bemöt inte hennes sätt att vara. Ge inte efter. Men behåll lugnet

3 gillningar