Hjälpa barnen med mors dag?

Mors dag är nästa söndag. Vet inte hur jag ska tänka och resonera. Då har det gått knappt en månad sedan vi flyttade isär.

Men barnen, 2 och 3.5 år, kommer ju inte att själva veta eller kunna göra något till henne. Och som barnens pappa tycker jag att hon ska uppmärksammas, oavsett vad jag tycker om henne i övrigt.

Men blir det bara konstigt? Ska jag bara hoppas att de gör något på förskolan så att hon får något från barnen, och själv bara fokusera på min egen mor. Till saken hör att barnen kommer att vara hos mig hela mors dag.

Några råd och tankar?

1 gillning

Känner inte till din historia men eloge till dig som tänker på det! Jag och min man har hjälpt barnen till den andres födelsedagar, möjligen också ngt litet ( typ påminna om kort el dyl) till mors/fars dag. Jag minns att jag satt bredvid min son när hans pappa ringde och frågade om de ville ha hjälp att fixa födelsedagspresent till mig. Jag blev glad och lite rörd. Sånt betyder jättemycket för framtida samarbete runt barnen.
Och inte minst för barnen-mina är så gamla att de borde kunna fixa själva och blir extremt olyckliga om de inte riktigt lyckas…

Personligen så resonerade jag som så att detta var en dag för mamman till min/våran son. Där sonen uppmärksammar sin mamma. Vet att jag tycke att det var otroligt jobbigt att hjälpa sonen med present, precis som jag tyckte vid hennes födelsedag, julafton mm.

Men någonstans så får man försöka se bortom sig själv här. Eller det är iaf så jag resonerade. Nu är förvisso min son äldre så han vet vad dagen innebär eller så som det innebar när vi var en familj, vilket var naturligt att han ville uppmärksamma sin mamma.

En morsdagspresent behöver ju inte kosta mycket, det är ju inte kostnaden som räknas. Även min son kommer att vara hos mig på morsdag men kommer att föreslå att han är hos sin mamma en stund under dagen. Jag vet att jag personligen skulle vilja det på farsdag.

3 gillningar

Kan inte du be barnen rita vars en teckning till sin mamma? När dom är så små behövs nog inte så mycket mer än så. Möjligen en blomma också om du vill att dom ska ge något mer. Men bara om dom har uppvaktat sin mamma med din hjälp när ni var gifta.

1 gillning

Sitter lite i samma sits. Här nån vecka sedan hon droppade separationsönskan. Barnen snart 1 resp 4. Känner att jag bör ordna en mors-dag present till helgen som kommer från ”barnen”.

Får bli nått även barnen kanske uppskattar - men vet ej vad än

Vi har kört teckningar tidigare, så det är nog det som ligger närmast till hands. Samtidigt ritat de rätt ofta, så att bara komma med en teckning i mängden känns lite futtigt. Får se hur jag löser det.

1 gillning