HJälp! Nätdejtingfråga

Har börjat Nätdejta lite smått efter separation. Inte träffat någon live än men skrivit med några. Nu en kille som jag pratat lite med föreslår att vi istället ska prata via “Signal” eller WhatsUp" HEEEELT ny på sådant men undrar: syns mitt telefonnummer i detta, vad är syftet att prata där ist. för via chatten i Tinder? Jag menar-är inte helt redo att lämna ut mitt nummer än då det går att spåra vart jag bor osv, är som sagt helt ny och säkert lite väl observant men ville kolla era erfarenheter av dessa appar innan.

Jag tycker du ska fråga varför han vill flytta samtalet dit. Jag vet egentligen inte varför, visst kan det vara någon scam eller en läskig snubbe som vill ha ditt nummer direkt och sen höra av sig även om du inte vill. Men jag tror också att somliga män har det som en strategi att “få över” kvinnan till någon kommunikationsform som upplevs mer exklusiv och privat i förhoppningen att detta ska ge honom bättre chanser.

Tjena @Ime1

Ta via messen i facebook i stället, går utmärkt att ha direktcam där, men å andra sidan så följer/han kan se allt hos dig, bilder, inlägg, om du skrivit var du bor osv…

Anonymt är KIK ellwr Skype, använd dock ett anonymt epostadress så blir du lite osynlig osv…

Jag ser två anledningar: 1) han tycker det är enklare att chatta via andra appar, t ex HP eller Tinder har inte alltid så smidig chatt. 2) han önskar skicka bilder och få bilder.

Jag har nätdejtat ett tag nu och min erfarenhet är att det är svårt att veta hur någon är, även om man har en bra känsla kan personen visa sig vara ute efter ngt annat såsom skicka nakenbilder osv. Samtidigt så är det trögt att chatta via dessa dejtingappar så jag har själv ibland bett om att flytta dialogen till Messenger, precis som @nuggen föreslår. Ni behöver inte bli vänner på Facebook utan bara på messenger, så på så vis delar du inte allt. Det går ju att blocka på Messenger om han inte beter sig trevligt. Jag hade undvikit Kik, Snap, Insta och Whatsap. Min erfarenhet av Kik, Snap och Insta är att killar vill använda de för att då går det att skicka något snuskigt som sedan försvinner. Behöver inte vara så, men jag har valt att inte använda de kanaler längre.

På WhatsApp utgår man från telefonnumret, så det syns definitivt. Signal har jag ingen koll på.

Men det kan ju vara en bra poäng att skaffa ett kontantkort och stoppa i gammal mobil eller så, så du är anonym även där.

Jag brukar också byta app ibland, mycket för att då och då hänger Tinder sig och meddelanden går inte att skicka. Jag brukar välja Kik, just för att man ska kunna skicka bilder osv.
Jag rekommenderar inte Messenger för då vet de ju ändå hela ditt namn. Jag tror att, om man vill slippa nakna bilder, filmer osv, så spelar det inte någon roll vilken app man tar. Jag gjorde misstaget att lämna ut min messenger en gång och fick filmer av sådan karaktär som jag helst inte ville ha. Det har jag aldrig fått på Kik.
Signal och WA brukar jag inte lämna ut om jag inte vill visa mitt telefonnummer, och i så fall kan man ju messa lika gärna.

Ja det är ju just grejen att jag inte vill lämna ut mitt telefonnummer eller Messenger då jag har ett ovanligt efternamn och alldeles för lätt då kan ta reda på vart jag bor. Kanske är man övernojig men det räcker ju med en idiot så kan det vara kört liksom. Hade varit så mycket enklare att heta tex Pettersson eller nåt liknande.

Snapchat är rätt bra om man vill fortsätta vara lite hemlig. Där behöver man inte fläka ut något om man inte vill.

Kära Emi1.
Om denne person hyser uppriktigt intresse för dig accepterar han att du inte vill lämna ut namn och telefonnummer riktigt än. Är han genuint och seriöst intresserad köper han det.

Han köpte det rackt av o kan fortsätta prata via Tinder =) Jag vill emest förstå syftet att man tar konversationen därifrån. )=)

1 gillning