Hjälp mig

Blev lämnad för snart 6 månader sedan efter 10,5 år …
Jag förstår inte varför han anklagar mig för allt . Tagit precis allt ifrån vår gemensamma bostad . Enligt honom har jag sabbat hans liv- hur kan jag göra det när hqn lämnat mig ??
Vägrar samarbeta . Tvingades lämna vårt gemensamma hem då hqn vägrade flytta , el som mina förslag var : bo vv i bostaden och barnen bo kvar.
Har en gemensam bil med hnm - står på halva lånet . Vägrar sälja den . Han har bilen . O jag vet inte var. Betalar inte lånet ibland …
Spelar in mina samtal , ljuger ljuger ljuger … Träffat en ny kvinna ( förmodligen innan han gjorde slut) förnekar otrohet … men tror faktiskt det har varit många.

Har alltid avskytt och pratat illa om mina syskon . Vi bröt med dem för 6 år sen …
Nu är han bästis med dem och startat företag med en av dem. Har dessutom börjat umgås med sin kusin som han pratat så illa om under dessa 10,5 år.
Säger till mig att han inte vill ha med mig att göra längre .
Men vf säljer hqn inte bilen och vf umgås han med mina syskon och startar tom företag med dem???
Det talar emot … Jag vill INTE ha hnm tillbaka . Men jag förstår inte . Vf inte bara avsluta alla affärer så focus kan vara på vårat gemensamma barn istället … allt detta är bara så onödigt . Onödigt plågande !!
Har frågat hnm vf han är så arg - att han borde vara lycklig nu när hqn blir av med mig . Det har han inget riktigt svar på.
Den nya kvinnan har blivit presenterad för vårat barn som pappas nya kompis… men än nekar han att hqn varit otrogen . Innan svarade hqn ialf på sms men nu inget .

Jag vill bara gå vidare . Inte ha mer än nödvändig kontakt med hnm.
Känns som HAN vägrar släppa mig. Hjälp mig någon .

Några saker här låter väldigt bekanta. Har alltid pratat illa om dina syskon? Antagligen otrogen flera gånger? Skyller allt på dig?

Jag var så där förvirrad som du och undrade hur min man kunnat bli så förändrad. Det tog lång tid för mig att inse, att han faktiskt behandlat mig illa under hela vår tid tillsammans. Att han inte haft “dåliga dagar” i bland, utan att 99% av dagarna varit dåliga och att de bra dagarna varit undantag.

Min man började med att tala illa om mina vänner, och när jag skulle träffa dem, så kom det alltid något i vägen. Vänskapen dog ut.
Sedan började han tala illa om mina syskon och mina föräldrar, men dem vägrade jag att släppa. Han verkade svartsjuk på varje ögonblick jag tillbringade med dem.
Han var även svartsjuk på våra barn och tyckte jag brydde mig mer om dem än om honom. Ja? Som mamma måste man prioritera sina barn ganska ofta.

När vi skildes, så var det pga mina fel och brister. Att han hittat en ny kvinna att plåga, det låtsades han inte om.

1 gillning

Usch … hur längesen är det? Och hur länge var ni gifta? Lever han med denna kvinna idag?
Har ni små barn? Hur är kontakten mellan er idag?

Misstänker du att ditt x har ngn störning / sjukdom?

Vi var gifta i 25 år. Under den tiden tänkte jag aldrig att det var något större fel på honom. Jag tänkte mer att han var “svår” och var ganska negativt lagd. Framförallt tänkte jag att han skulle förändras med tiden. Att han hade lite extra svårt med sitt beteende pga sin uppväxt.

Nu i efterhand kan jag se hela bilden och inte bara varje dag för sig. Han har helt klart någon störning. Jag gissar att han är en tvättäkta narcissist, men det spelar egentligen ingen roll vad jag kallar det. Någonting är fel med honom. Normala människor beter sig inte som han.

Yngsta barnet var 10 år när vi skildes. Då hade jag tänkt på skilsmässa många gånger förr, men jag kunde inte tänka mig att lämna barnen ensamma med honom vid en delad vårdnad. Jag tänkte att de behövde mitt beskydd, och just då när jag var inne i den situationen, så förstod jag inte hur sjukt det var att barnen behövde skyddas från sin pappa. Inte så att han slog dem, men han gillade att få dem att gråta och bli alldeles förtvivlade.

Vi har i stort sett ingen kontakt i dag, 5 år efter skilsmässan. Han försöker ha kvar kontrollen över huset och allt vi gör här hemma, men jag hindrar honom så gott jag kan.

1 gillning

Hur kom du på hnm ?
Den kvinna han träffar jag vet mycket väl vem hon är .
Tror han ljugit för henne ang mig . Hon har blivit bränd flera gånger av män .

Kontroll - så du menar att även om han har ngn ny kontrollerar han dig?

Hur har barnen tagit det? Manipulerar han dem?
Hemskt att du måste skydda dem från sin pappa - mm jah förstår !

Jag kände länge att han betedde sig riktigt skumt, men jag trodde att han börjat spela, dricka eller något. Att det var en kvinna kom jag bara på en dag. Många ledtrådar passade plötsligt i hop, men jag hade förstås inga bevis. Vem kvinnan var kom jag på av en slump. Han slarvade med mobilen.

Han håller telefonkontakt med yngsta barnet och frågar ut henne. Någon gång i månaden kommer han också förbi här. Inte för att träffa barnen (fast han låtsas att det är därför) utan för att hämta något han behöver och för att gå i genom med mig vad jag gjort och inte gjort i huset. Han kommenterar om jag flyttat på saker, tar upp om det är dammsuget, hur gräset är klippt, vilken temperatur pannan är på osv. Sedan kan han ge goda råd om hur jag ska tvätta barnens kläder, vilken mat som är nyttigast för dem, hur jag ska uppfostra dem och sådana saker.

1 gillning

Herregud . Kontrollbehov ?
Har hqn försökt få dig tillbaka ?
Har du träffat ngn ny? Försöker han fördärva det?

Nej, han försöker inte få mig tillbaka. Jag vet inte riktigt vad han gör egentligen. Kanske han vill ha mig som reserv om han blir less på den nya.

Själv har jag inte tittat åt en karl ens. Jag är bränd när det gäller sådant. Aldrig mer!

2 gillningar

:heart:️:heart:️:hibiscus:

Men kontrollbehov verkar han ju ha.
Lever han med den kvinnan han hade när ni skildes ?

Ja, han lever med henne. Hon ringer också till yngsta barnet, och hon har frågat två gånger om exet brukar flirta med mig när han kommer hit. Verkar svartsjuk och osäker på honom. Det är väl kanske så, att eftersom hon vet att han var otrogen mot mig under lång tid, så känner hon att han skulle kunna vara det mot henne också.

Om jag känner honom rätt, så kan han nog tycka det är roligt att reta henne för att göra henne svartsjuk. Han kanske antyder att han har kvar känslor för mig. Skulle inte förvåna mig det minsta!

Riktigt sjukt ju . Han kanske har kvar sina känslor för dig …tänker eftersom han dyker upp hos dig då och då…
Har ni huset tills ?

Mitt x medd inte mig om viktiga tider gällande vårt barn ( soc möte) . Ger mig luddig information … så jag behöver skämmas på skola m.m .
Det är så pinsamt .

Vad tycker dina barn om pappans nya?
Har du ngn kontakt med pappans familj? Hur är den?

Han har aldrig älskat mig. Jag trodde det i alla år, eftersom han sade det, men jag har insett att han aldrig älskat mig eller barnen. Han är bara intresserad av människor han har nytta av på något sätt. Att han kommer förbi beror mest på kontrollbehov. Han vill inte släppa kontrollen. Husfrågan är inte löst efter 5 år, så han äger fortfarande halva huset, även om han inte betalar på det. Därför tycker han att han kan använda huset som förrådsutrymme för sina saker.

Det är 3 av mina barn som träffat den nya. De avskyr henne.

Hans familj är bra människor, men de försöker vara lojala med honom. Vi pratar en stund om vi träffas av en slump, men vi har inget direkt umgänge.

Låter precis som mitt . Att bara ha nytta av folk . Tror han startat företag med min ena släkting för kontroll . Det är bara så jäkla mycket .
Nu när jag kontaktat advokat hotar han med ensam vårdnad .

Jag vill bara att detta helvet ska vara över .

Hqn sa flera ggr när hqn gjorde slut - att jag trodde han var min ägodel , att jag bara var ihopa med hnm för hqn var snäll vid mig - tror det var tvärtom .

Mår bara så illa av allt detta

Har du läst listan för psykisk misshandel? varningstecken.n.nu

1 gillning

Ska läsa den . Tack .

Har ni gemensam vårdnad ?

Tyvärr, ja. Familjerätten ansåg att vi skulle ha det. När det började bli ohållbart, så kontaktade jag dem igen för ett nytt samtal. Mitt ex svarade med att göra en orosanmälan hos socialen. Anmälan var så löjlig att utredningen lades ner direkt, men mitt ex hotar ständigt med att göra nya anmälningar. Han vill inte släppa vårdnaden, fast han inte träffar dottern mer än några dagar per år.

Har ni ett barn gemensamt , har ni vv?

Nej, vi har flera barn. Vid skilsmässan var de två yngsta under 18, men nu är en av dem myndig. Bara ett minderårigt barn kvar.

Exet ville inte ha något umgänge annat än med den yngsta, och då bara någon gång i bland. Första året var det väl ca 1-2 dagar varannan månad. Nu i år har det varit sammanlagt 4 dagar.