Hjälp med bodelning

Behöver hjälp med bodelningen.

Skilde mig för 3år sedan. Fick då kvarsittanderätt på villan där jag och exet sedan han flyttade ut betalt halva lånen var varje månad. Dock hävdes kvarsittanderätten efter 6månader men jag bor kvar i villan.

Villan är belånad till 1480000, och värderad till 1750000.
2016 lade han in ett privatlån på 250000 i huslånet.
Planen är att jag ska köpa ut honom.

Sen kommer vi till skulder vid brytdatumet.
Jag hade ett privatlån på 60000 för ett bilköp, han hade privata skulder/sms lån på närmare 300 000 för bilar han köpt och sålt genom åren.

Han hade en bil som han sålde strax efter skilsmässan för 125000, plus art han har egen privat bil som är värderad till samma pris som min bil, som han har kreditköp på.

Jag har under flera år försökt få ett svar från bodelningsförättaren på en ungefärlig uträkning, utan framgång.
Jag var även den som fick betala både min och exet del till bodelningsförättaren med 10000 kr vardera.

Hur ska jag räkna?
Exmannen kräver tydligen också nyttjanderättsersättning, vad innebär det?
Jag bad exet under hela 2018 att uppvisa ett lånelöfte på att han kunde köpa ut mig från huset, då hade jag flyttat ut. Men han har inte uppvisat någonting eller medverkat under dessa år.

Ni har alltså en av tingsrätten tillsatt bodelningsförrättare?

Vad är det då som håller tillbaks processen? Om ni båda lägger alla siffror på bordet och är överens om alla värderingar så är det väl vardagsmat för bodelningsförrättaren att knåpa ihop ett bodelningsavtal?

Bodelningsförrättarens arvode delas lika mellan parterna, ni ska få varsin personlig faktura. Hur gick det till när du säger att du fick betala hela?

Alla dessa bilar o privatlån du nämner blev bara en röra i skallen på mig.

Vad är egentligen frågan? Vem bor i huset nu? Vem vill ha kvar huset?

Kom inte bodelningsförrättaren med en bodelning? Den borde ha vunnit laga kraft vid det här laget. Eller var det inte en bodelningsförrättare via tingsrätten?
Om inte den andre parten hjälper till vid bodelning så är ju “tvångsbodelning” via av tingsrätten utsedd förättare ett alternativ.

Som jag har skrivit, jag bor i huset, och jag vill köpa ut honom.

Vi har en bodelningsförättare med tingsrätten beslutade. Dock som jag skrivit så har inte min exman medverkat i någonting, inte lämnat in en enda handling eller ens svarat på mail.

Bodelningsförättaren sa åt mig att han inte tänker arbeta innan han fått förskottet på 10000 vardera, jag väntade över ett halvår, sen betalade jag in exmannen del också

Bodelningsförättaren skrev i mail i september till min advokat att tvångsbodelning nu skulle ske om inte exet inkom med handlingar,då han skickat ut flera påminnelser. I september! Det är januari nu och jag har ännu inte hört ett ljud om någonting.

Skriv till tingsrätten och fråga om det får gå till så här.

1 gillning

Eller hur?
Att be tingsrätten tillsätta bodelningsförrättare ska ju vara likställt med att sätta in tunga artilleriet mot en krånglande motpart.

1 gillning

Ok, jag blev förvirrad av att du skrev någon om att du ville att exet skulle visa upp lånelöfte för att köpa ut dig…

Systemet ska vara konstruerat så att du ska inte lyckas smita undan en bodelning genom att bara ignorera.

Mycket märkligt beteende av din bodelningsförrättare måste jag säga, att vägra ta i ärendet tills båda parter betalat förskottet till à-conto…
Detta måste gå att få in via à-contofakturering som sen går till inkasso vid ev utebliven betalning tänker jag rent spontant… Annars kan ju den som vill förhala processen bara skita i att betala, som i ditt fall.

Givetvis ska bodelningsförrättaren driva igenom en tvångsbodelning om motparten bara ignorerar, men kvarnarna maler otroligt långsamt ibland, frustrerande långsamt.

1 gillning

Kan jag göra det? Vad har tingsrätten med det att göra annat än att dom valde bodelningsförättare?
Jag har lixom inte fått ett svar på någonting, hur någonting går till, eller vad som kommer hända.
Vet bara att tingsrätten tilldelade oss denna bodelningsförättare i april 2018, jag lämnade in alla mina handlingar (tror jag) sen har det stått stilla.
Har frågat min advokat flera gånger om vad jag ska lämna in, och vad som händer, och det enda svaret jag får är att vi får komplitera om något saknas. Medans jag vill lämna in precis allt direkt, och sen få ett besked. Sitta och komplitera till höger och vänster känns också som en rätt utdragen process.

Till en början, alltså 2018, så hade jag hittat 3 andra bostäder som jag gärna ville ha. Då jag visste att exet har massa skulder så bad jag honom uppvisa ett lånelöfte, för att jag då direkt skulle lämna den gemensamma bostaden med omfattande renoverings behov. Men han har inte uppvisat någonting, och idag kommer jag inte lämna bostaden, och nu ska han tydligen kräva nyttjanderättsersättning. Och då var min fråga, har han rätt till det? När jag har bett om att få flytta härifrån vid minst 3 tillfällen, men han har vägrat. Han har alltså tvingat mig att bo kvar här och ska nu ha betalt för det?

Jag är inte bekant med termen nyttjanderättsersättning faktiskt, men av namnet att döma är det en ersättning man ska få om man haft rätt att nyttja något men någon hindrat dig.

Som jag uppfattar dig så har du aldrig nekat exet tillträde till den gemensamt ägda fastigheten?

Nekat och nekat. Han har ju en egen bostad, och jag bor här, så vad ska han hit att göra?
Men jag har gett honom chans att få mig härifrån, vilket han vägrat

Jag är inte alls säker på juridiken runt detta.

Men om ni fortfarande äger fastigheten gemensamt så tycker jag nog att ni har precis lika mycket rätt att vara där båda två.

Vem betalar lånen? Vem betalar driftskostnaderna? Har exet fortfarande nyckel? Flyttade exet ut frivilligt?

Vi har bara hört din sida av historien, ditt ex kanske mycket väl kan hävda att du sparkat ut honom o bytt lås när han berättar sin sida

Som jag skrev, jag fick kvarsittande rätt genom tingsrätten.
Jag sköter all kostnad på huset både vad gäller drift, lån, reparationer osv.
Hans historia är helt ointressant i denna historia. Jag ville ha svar på hur jag skulle räkna på bodelningen, och vad som är rätt/fel. Inte diskutera mina eller hans åsikter

Ja men då kan väl exet knappast ha något att komma med?
Hur har du hört att han tänker hävda denna “nyttjanderättsersättning”? Är det något han själv slängt ur sig i affekt vid någon dispyt så kan du nog sluta tänka på det :wink:

Du skrev tidigare att du har en advokat anlitad i ärendet, jag tycker bästa rådet blir att du kontaktar denne o säger åt denne att kräva svar från bodelningsförrättaren vad det är som dröjer? Gör det redan imorgon.

Om du betalar alla kostnader för huset så motsvarar det ungefär vad nyttjanderättsersättningen brukar vara. Men det är under förutsättning att du betalar även räntan. Amorteringen däremot är ju en avbetalning av lånet som ska invägas vid bodelning så där får han ju tillbaka pengarna när du köper ut honom.

Har redan mailat och inväntar svar imorgon.
Det var advokaten som skrev att han hade krävt det, och då borde han ju haft kontakt med bodelningsförättaren?

Det är just det jag aldrig fått svar på.
Tidigare har vi betalt hälften av huslånet (amortering & ränta), men idag betalar jag det själv.

Enligt banken är vi skyldiga att betala hälften av lånen &hälften av villa försäkringen tills dess att bodelningen är klar.

Makarna är solidariskt betalningsansvariga för bodelningsförättaren så denne lyfter inte ens pennan innan alla pengar är på plats, det stämmer att den ena får betala om den andre vägrar.

Efter att skilsmässoansökan är inlämnade förväntas båda parter klara sin ekonomi själv, men det betyder inte att ni måste betala hälften var för att sedan betala nyttjanderättsersättning.