Hjälp! Jag står hjälplös och vet inte vad jag skall göra

Hej,

Min make och jag har varit lyckligt gifta sedan drygt 14år tillbaka. Sedan en lång tid tillbaka är han obotligt sjuk i cancer. Jag har fram till nu vårdat honom i hemmet till en dag för ett par veckor sedan då ambulans hämtade honom knappt kontaktbar. När jag försökte kontakta honom dagen efter fick jag varken träffa eller prata med honom dels på grund covid-19 och dels på grund av att dottern informerat sjukhuset om att vi nu är skilda. Han gick heller inte längre att nå på telefon. Barnen dök därefter upp i hemmet, hämtade diverse saker och försökte slänga ut mig så Polis fick tillkallas. Ytterligare en vecka senare fick familjeadvokaten fram ett brev från tingsrätten om att min make sökt skilsmässa och detta redan dagen efter från sjukhussängen. Signaturen är tydligt skrivet av min make men knappt läsbart, ser väldigt darrigt och framtvingat ut. Dottern som är jurist visste vad som stod i testamentet och min tanke är att hon manipulerat eller framtvingat min man att skriva på en skilsmässoansökan för att undanröja ett eventuellt testamente efter hans bortgång då vi har ett äktenskapsförord oss emellan. Hon har även tagit all post i brevlådan, en förundersökning som polisen lagt ner då avsikt om brott inte kunnat styrkas. Tidigare i år har dottern även erhållit en generalfullmakt från min make för att kunna bedriva hans verksamhet och hjälpa honom med det.

Jag känner mig helt hjälplös, får inte besöka eller kontakta min make ens på hospice där hon ordnat en plats åt honom.

Så frågan är vad jag kan göra? Kan jag få skilsmässoansökan ogiltigförklarad?

Oj, vilken historia :scream:

Jag tror att det enda raka är egentligen att kontakta en egen jurist. Kanske kan du få möjlighet via ditt fack eller någon annanstans, men annars blir det nog i princip omöjligt att veta vad du har för möjligheter och rättigheter.

Har du suttit ned och pratat med dottern för att få klarhet i hennes agerande och vad som egentligen har hänt? Har du någon bra kontakt med någon på hans sida av släkten för att kunna få lite stöd och hjälp i detta?

Skilda kan ni ju knappast vara redan om det bara är mannen som “ansökt” om det. Den där ansökan måste ju vara en stämning om skilsmässa, kan du inte besvara den med att du vill ha betänketid? Då har du iaf 6 månader på dig. Gifta är ni tills dom har fallit, även om hans (?) barn inte gillar det.
Skulle han dö under betänketiden så dör han som din make. Även om ni officiellt separerade i lagens ögon.

Ta kontakt med en jurist. Vänta inte.

Makens barn är vuxna, extremt manipulativa och sitter på höga positioner. Dottern styr och ställer över sina syskon med järnhand. Hon svarar inte på telefon annat än att skicka indirekta hot om det ena eller det andra vad gäller räkningar och lån ifall jag skall bo kvar. För övrigt gör sig hon helt okontaktbar. Jag har via makens syskon förstått att hon sprider grova falska anklagelser och påhitt. Vi en god vän till min make fick jag det bekräftat då vännen spelar in samtliga samtal och i efterhand förstått att hon även försökt att manipulera vännen. Jag har kontaktat en Jurist men han skall återkomma under veckan. Jag försökte senast igår att besöka min make på hospice men personalen slängde ut mig direkt så snart dom förstod att jag var hans fru. Dom hänvisade till hans dotter och skyllde på sekretess. Vännen som fick besöka honom berättade att maken inte förstod någonting, är helt virrig och förstod inte ens vilka eller vad för typ av papper han signerat. Maken var även besviken på mig då han inte fått några besök eller samtal av mig. Detta är helt absurt och det känns som om att jag lever i en för mig okänd värld.

Precis, men då undanröjs testamentet som jag förstått det vilket innebär att jag då står helt utan skydd, hus och tillgångar då vi har ett äktenskapsförord. Även om jag har varit med och betalat så står ju allting på honom. Att börja om efter drygt 14år känns så där lagom och då vet jag inte riktigt var jag står.

Åh, jag förstår… Vilken tuff sits. Då är det en riktigt duktig jurist du behöver. Värt att betala för!

Kan inte er vän besöka din make och att du ringer på vännens telefon så att du och din make får prata med varandra?
det din makes barn gör är bedrägeri. Kan inte vännen hjälpa din make att göra en polisanmälan?