Jag ser en likheten med mina ex och det är att det fanns en stor respekt för mig, mitt utrymme och mitt behov av egentid i början, detta ändrades allteftersom och båda ex hade bagage de inte hanterat tidigare.
Med min exman handlade gränsöverskridanden om två saker: hans porrmissbruk och hans rädsla/osäkerhet när vi fick barn. Porrmissbruket försökte han bota och var väldigt dedikerad men föll dit vid varje större händelse (flytt, mina graviditeter, nytt jobb osv). Hans syn på sex ändrades, jag flyttade mina gränser och till slut blev det för svårt för mig att acceptera situationen. När vi fick barn hamnade han i någon typ av kris och hans sätt att hantera allt var kontroll. Det ekonomiska, det sociala, sig själv (oerhört sträng mot sin kropp, vikt, träning osv) och även mig såsom jag upplevde det. Han var mitt livs kärlek men det gick inte helt enkelt att leva ihop.
Med min exsambo var situationen annorlunda, han hade temperament men inte så att det var onormalt. Hans humörsvängningar blev tydliga först när vi flyttade ihop och då började jag anpassa mig. Han blev arbetslös, hittade inga bra jobb, fick ryggproblem och samtidigt diagnosticerades jag med cancer. Allt detta försökte han hantera genom att vara på mig. Om allt. För tråkig, för glad, för pratsam, för tyst osv. Allt gick ut på mig och jag bara accepterade det. Samtidigt var jag svag fysiskt pga alla operationer och behandlingar jag fick genomgå, kraften att säga emot fanns inte där. Han blev även svartsjuk och inbilsk, t o m om sin egen bror. Alla mina manliga kollegor under 50 trodde han att jag var intresserad av. En väldigt destruktiv relation med andra ord…
Just nu är fokus på mig själv och mina döttrar. Jag känner mig äntligen lycklig och glad och det vill jag behålla! När jag är redo för kärlek är det viktigt att jag inte gör om mina misstag utan behåller styrkan och tryggheten jag byggt upp.