Har jag råd att bo kvar

Efter en längre period av upp och nedgång i förhållandet satsar nu min fd fru på skilsmässa.
Vi köpte ett gammalt hus och det ända jag betalar för själva huset är 3000/månad. Sedan tillkommer det andra ni-vet-vad.
Jag undrar hur sjutton jag skall räkna ut om jag har råd att bo kvar??
Som det är nu amorterar jag själv på lånet.
Pga Elpriset och pendling (5mil per dag)så sticker ju månadskostnaden vertikalt iväg uppåt.
men ifall jag flyttar så hittar jag inte en tex 3:a för 3000 i månaden!!Hur skall man tänka?räkna? jag funderar starkt att ta kontakt med soc för att få rådgivning. jag vill gärna stanna kvar i huset men kanske inte har råd?

Ja först och främst kan du ju kolla bankernas kalkyler för att se om du ens får lån för att lösa ut henne. Så vida det inte rör sig om ett väldigt lågt pris på huset så kan du nog troligtvis lita på att banken inte lånar ut utan att du har rätt stora marginaler.

Men du får väl sätta dig och spalta upp alla kostnader? Bortsett från elkostnaden som förstås kan sticka iväg i ett gammalt hus, så är väl den kritiska punkten vilket underhåll det kommer kräva. Givetvis kommer du inte hitta något att hyra för mindre än 3000 i månaden, men om du åker på ett par dyrare renoveringskostnader och slår ut priset på dem per månad så kan ju ett gammalt hus lätt dra iväg väldigt mycket mer i drift, än en hyreslägenhet där du bara betalar den hyran och inte har något ansvar för om värmepumpen pajar eller taket läcker.

ok! Jag tänkte boka tid med banken faktiskt…för…jag vet fasen inte hur man skall räkna ut …alltså jag står för hela lånet…och mitt ex har lagt större delen på insatsen. Det är nog bäst att prata med banken omgående känner jag nu.
Det är bara så jobbiga kostnader vid sidan om som gör att man tvekar…vill inte flytta till lägenhet för det blir ju hyra plus amorteringar !! stön!!

Alla större banker har kalkyler på sina hemsidor där du kan räkna ut dina chanser att få lån på summan som krävs på ett ungefär. Rekommenderar att du åtminstone börjar där innan du bokar ngt möte.

@Owe66

Det är inte helt lätt att komma med några mer exakta råd, givet den information du ger…

Men Nimue säger det väldigt väl och enkelt – du får börja med att spalta upp dina/era kostnader, och inkomster. Därefter eventuella tillgångar (huset) och skulder (bolån), och eventuella övriga tillgångar och skulder…

Du skriver att du bekostar huset med 3000kr/månad. Vad täcker det? ”bolånet”? (dvs räntor och ev. amorteringar??). Eller ingår det något mer (försäkring, sophämtning, vatten – skriver inte ”el” för den verkar du hålla bland ”allt-annat-ni-vet-vad”). Bekostar din ”fd fru” något gällande huset…? Driftskostnader…? Mat…? annat…?

Då är det bara att börja lista ”allt-annat-ni-vet-vad”. Hur ser det ut idag? Vad betalar du? Vad betalar din ”fd fru”?

Vad använder du din inkomst till (på en månatlig/kvartalsmässig) basis?

Hur ser din inkomst ut? Lön? Pension? Annat? Eventuellt sparande…?

Få grepp kring det. Därefter så kommer frågan hur lösa en ”bodelning” – utifrån huset, lånebild, din hustrus insats, ert ägande (50/50!?). Och hur din ekonomi kommer att se ut som ”skild” och ”egen”.

Tror spontant att du behöver göra lite av denna exercis innan du bokar ett besök hos banken. Så att du är lite mer förberedd. Tror att besöket på banken kan bli både bättre och mer givande då.

mvh

1 gillning

jaha nu har jag bokat tid med banken…ja jag är lite otydlig med information, jag menar att lån och amorteringar är 3000/månad. sedan tillkommer vatten el o sopor. Denna vinter har vi varit nära konkurs för mitt x är sjukskriven (fast hon skulle kunna jobba 100%)och elräkningen är över 10k…(godnatt)
men det är just det där med lägenhet som förbryllar mig, …
o andra sidan glömde jag nämna pendlingskostnaden…suck!!! det tar inte slut?..men jag skall räkna ut allt på öret o ta med papper till banken så får jag se hur det slutar…jag återkommer.

1 gillning

japp då har man varit på banken… :neutral_face:
Om jag skall vara ärlig så hade jag inte alls bra koll på läget. Först och främst måste en värdering göras på huset. Sedan måste jag bestämma ifall jag skall bo kvar, Det är ju så att vi står bägge på lånet men bara jag som amorterar, men det har ingen betydelse! eftersom mitt x betalat mer på kontantinsatsen så måste jag lösa ut henne. Om vi dessutom går med vinst måste mitt X få mer än mig av vinsten. och på det 20 % vinstskatt på det. Om jag väljer att bo kvar måste jag ta ett lån till, och lösa ut henne…om vi inte kan göra en jämkning , inte lätt. Förstår varför man måste ha jurist…men det är enbart jag som amorterat på lånet. i 8 år. men jag kommer ändå inte upp i samma summa som hennes kontant insats…stön det blir inte kul detta…

Nejdå inte måste man ha jurist. Vi bodelade utan allt sånt. Men allt det där kunde du ha läst på innan du gick till banken. Sätt dig nu och googla bodelning istället och läs på. Samt gör en budget där du skriver upp dina utgifter och inkomster ordentligt.

tack för feedback!!!
pratade just med x:et och hon vägrar både jurist och en mäklare som gör en värdering.
Ja vet inte om hon vill va snäll eller lura mig…hon nämner, just det med värdet på huset, att jag måste ju betala mer till henne ifall det stigit i värde…så hon tycker jag skall lägga ner detta med mäklare om jag inte skall flytta för då får det ju en ny innebörd…då behöver vi ju fixa på huset inför värderingen…sedan tillkommer ju någon slags vinstskatt ifall det blir försäljning, min mor fick ju betala nästan 250000 när hon sålde villan…

Det är hon som ska betala vinstskatt till dig om du köper ut henne genom bodelning.

Ni kan själva komma överens om vad hon ska köpas ut för. Men banken kräver antagligen en värdering för att ge dig ett större lån, de behöver veta att huset är tillräcklig säkerhet för det lånet du vill ta. Men ni kan göra en värdering och sen kan ni komma överens om att du köper ut henne för en lägre summa än så, så länge ni båda är överens om det så ska det inte vara något problem.

1 gillning

Näe!! jag är helt osäker på detta,…hon vill inte heller att vi gör en värdering,…precis som nimue säger, sa banken att det måste göras en värdering, där går mitt x emot och nämner att jag kan förlora på det eftersom då måste jag betala mer till henne när jag löser ut henne alltså( ja visst så långt allt väl,) men, jag känner ändå att jag blir lurad i slutändan…
Sedan,… just nu lutar det åt att flytta ändå för min skull, ja ni vet elpriset och bensin är asdyrt nu , kommer inte få det gå runt…en av grabbarna kommer sakna huset…
alternativet är ju först att ta ett lån och köpa ut henne ta ett större lån och fortsätta den lilla renoveringen…stön!!!

Jag vet inte vad som är formellt korrekt, men jag kontaktade själv mäklare och bad dem komma och värdera huset, vilket de gjorde. Det krävdes inte i något led någon form av godkännande från partnern för det. Så det är nog bara att kontakta några mäklare.

1 gillning

Hörru @owe66

Värsst vad stora kunskaper din dam besitter ang. värdering/köpa loss/osv… Kan det vara så att nån viskar i hennes öra om ekonomi

2 gillningar