Har inte råd att skiljas!

Hej.
Efter 12 år så ska vi separera. Jag har en stor skuld och lever på existensminimum och betalar till kronofogden. Dock så är det jag som står för hyran och allt! Min make har noll inkomst. Och dessvärre så är det pga han jag sitter i denna ekonomiska knipa. Ekonomin har verkligen tärt på oss och jag inser att det är ohållbart. Kärleken finns inte kvar och det har varit bråk till och från i flera år. Jag har råd att bo kvar i hyreslägenheten men inte min make vilket innebär han måste flytta.
Han har inga anhöriga som kan hjälpa varken ekonomiskt eller att kunna bo hos.
Någon som har några tips på hur vi ska till väga?
Jag vill inte bo med han längre!! Jag har ett liv jag vill återuppta!

Få mannen ut i jobb? Skaffe seg en utdannelse og jobbe innen rimelig tid? Vil tro det er en sosialtjeneste som kan hjelpe midlertidig iallefall. Man må jo søke, men krav på bosted og til livsopphold har man selv om man må snu på krona og suge på tommelen til dessert. Undersøk, avtal time hos en saksbehandler, tror det er noe sånt som socialstyrelsen i Sverige. Uansett er det hjelp å få, men du/dere må oppsøke den aktivt, den banker ikke på døra. Lykke til!

1 gillning

Ansök om skilsmässa ikväll, då får du iallafall papper på att halva skulden är hans… Sedan fokuserar på att lösa ditt liv. Han får lösa sitt.

Du måste inte leva med honom.

2 gillningar

Tack för era svar. Dock så är alla skulder i mitt namn så det är jag som står hos kronofogden.
Risken är att han inte hittar eller får något nytt boende. Ingen inkomst och långt ifrån i täten på någon bostadskö. Då måste jag ju ändå leva med han.
Någon som har något tips? Måste han bo kvar? Jag kan väl ibte slänga ut han på gatan?

Om ni är gifta räknas era skulder som gemensamma vid bodelningen… vem som än “står på dem”.

Nånstans kan han ta vägen. Inte ditt ansvar. Ansök om skilsmässa, ta resten sen.

Det där är en sanning med modifikation, tyvärr. Det fungerar inte alls så, fast oftast får bodelningen det utfallet.

Det som spelar en avgörande roll är om det finns tillgångar bland giftorättsgodset eller inte.

Den part som har skulder blir vid lottläggningen tilldelad hälften av värdet av skulderna “extra” ifrån tillgångarna i giftorättsgodset för att jämna ut bodelningen makarna emellan. Detta upplevs ofta som att den part som inte har skulder får “ta över” halva skulden.

Men om det inte finns några tillgångar av värde bland giftorättsgodset så finns det inget att “skjuta över” till den skuldsatta.
Den make som inte har några skulder kan aldrig tvingas “ta över” halva andra makens skuld.

3 gillningar

Klart du kan, en myndig person ansvarar för sitt eget uppehälle.

2 gillningar

Och ffa. för att skaffa sig ett jobb eller två, oavsett vad det är, för att sluta leva och konsumera på någon annans bekostnad utan att själv bidra med ett rött öre :face_with_symbols_over_mouth:

Andra alternativet är väl att han får skaffa sig en ny värdorgansim att fortsätta parasitera på :alien:

1 gillning

Nej, så är det inte. Var och en står för sina egna skulder som dras av från ens eget giftorättsgods. Blir det inget över så delas inte skulden.

1 gillning

Tyvärr bor han fortfarande kvar. Vi har två barn som jag inte vill drabbas för mycket. Jag tror inte han kan få ett annat boende tyvärr. Jag vill börja leva igen!!

Men varför i all världen jobbar han inte med någonting, (what so ever, timanställd, vilket jobb som helst som inte kräver utbildning om han inte har nån) och har inte gjort på länge/aldrig(?) heller om jag förstått rätt?