Hem | Så här skiljer du dig | Juridik | Sök advokat | Träffa psykolog | Artiklar

Han varit otrogen och behandlar MIG illa

Vi låg tätt omslingrade och varma i sängen. Vi sa att vi älskade varandra. Han somnade före mig, men jag somnade strax därefter. Det var 16 dagar sedan.

Morgonen efter säger han ”jag vill skiljas”. Jag går i chock hela dagen. Det fanns ett lugn när han sa det. Något var jättekonstigt och helt jävla fel. Han lämnade hemmet klockan 15. Sa att han skulle till kompisar och ”komma hem tidigt”. Skickade ett sms på natten att han inte skulle komma hem alls. Och på morgonen ett sms om att han skulle köpa med sig god frukost. Puss.

Han hasplar ur sig att han träffat en annan. För några veckor sen. Hans livs kärlek. Han vill skiljas. Och de har pratat om att ”köpa ut mig ur huset” för ”det blir bäst så”. Han säger att han älskar mig och att jag är hans bästa vän. Jag är i chock. Jag skakar. Jag mår illa. Jag gråter. Han åker iväg på jobb.
Oerhört snabbt står det klart att jag inte kan sörja. Att jag inte kan gråta hela dagarna. Att jag inte kan skrika. Att jag, för att jag är mamma, inte kan slå sönder saker. Att jag inte kan byta lås. Jag är nu av honom utsedd till ”projektledare” för skilsmässan. Precis som jag varit projektledare i relationen ska jag vara det när han väljer att lämna den. Han beställer papper på tisdagen. Sen säger han till mig ”Nu måste du fokusera”. ”Du måste landa”. ”Sonen ska inte bli inblandad” Och vidare ”hur gör vi med allt?”.
Jag kan inte äta. Kan inte sova. Har aldrig tidigare varit i ett tillstånd som inte för stunden kan kännas lättare med lite choklad, men nu är det bara ett konstant illamående och jag fryser. Han skickar sms att ”vi måste värdera huset. Hon vill flytta in”. Han vill alltså byta ut mig. Säger det klart och tydligt. Jag ska ut. En annan ska in. Han ska fortsätta ett liv han uppenbarligen gillar till viss del, bara byta ut lite personer. Jag är inte vatten värd längre. Jag blev hans partner för 7 ½ år sedan. Jag blev mamma till vår son för 6 år sen. Jag blev hans fru för 4 månader sen. Nu ska jag bara bytas bort utan att krångla. ”Jag har sagt till henne att du är klok och vettig och att vi nog ska kunna ha ett bra samarbete”. Det sa han i samma andetag han berättade att han ville byta ut vår relation mot en han träffat för 4 veckor sedan.

Nu har jag levt i 2 veckors känslomässigt kaos. I små korta stunder önskar jag att han kramar mig och säger att allt var en mardröm eller ett misstag. Andra stunder är jag fruktansvärt arg. Besviken. Han har krossat mina drömmar. Han har gjort vårt fina hus fult. Han har krossat en familj utan att tveka. Och gränslösheten och bristen på respekt är stor. Det visar sig att han till och med haft sonen som ursäkt att dejta henne. Och när jag säger hur olämpligt det var och att han ska hållas utanför skrattar han och säger ”vad spelar det för roll”? Det är en skrämmande och total brist på empati och jag känner inte igen människan jag levt med. Jag är nu ensam med sonen och vad han tänker sig härnäst vet jag inte.
Han är irrationell och otrevlig och helt verklighetsfrånvänd. Säger att jag “inte ska lägga mig i hans liv” och vill ha sonen att träffa den nya. Den nya som han nu alltså känt i 6 veckor…
Han sover där nu, och kommer vissa mornar nyknullad (sorry men…) i hennes bil och lämnar sonen på skolan.

EDIT några timmar senare:
Idag tog han sonen, mot min vilja och mina vädjanden, hem till henne. Skickade bilder hur “bra det gick”. Och jag fick bita ihop. Och bita ihop. Och vara glad när sonen kom hem. Jag vet att det inte är olagligt. Men respektlöst och omdömeslöst och han sparkar på mig IGEN som redan ligger. Vilket behov har vår son av att träffa henne ?! NU!
OCH VARFÖR KAN JAG INTE SVARA PÅ ERA SVAR ? :slight_smile:

3 Likes

Herregud… man har läst det mesta på den här sidan, men det här var ovanligt okänsligt även i den jämförelsen.

Det finns inga ord som kan trösta i din situation, men det är naturligtvis vansinne med kärleksförklaringar ena dagen och skilsmässa nästa. Att dessutom kräva att du ska ordna skilsmässan så fint och enkelt som möjligt för honom och hans nya är över alla gränser!

Det är så lätt att fastna i gamla roller och alltid vara den duktiga, kloka, diplomatiska personen, MEN du har ingen skyldighet att kratta manegen åt dem. Du har dig själv att tänka på nu, och det viktiga är att du får läka och hantera detta på det sätt som passar dig bäst. Det är betydligt viktigare att du tänker på dig och din son än på att kratta manegen åt ditt ex. Du behöver inte heller låta honom köpa ut dig. Du har samma rätt som han till huset, och du kan också välja att sälja det på marknaden ifall du inte vill att den nya ska ta över din plats i er säng och ert hus.

Kramar till dig

4 Likes

Kanske ett helt dumt och orationellt råd… Men jag hade inte släppt henne innanför tröskeln. Över min döda kropp!

Känner med dig. Kommer från en likande situation. Även om man naturligtvis om man har barn ska göra saker smidigt så låt honom inte använda ert barn som argument för något du inte önskar.

Vilka jävla svin det finns därute :cry:

Håll ut. Det vänder. Det blir bättre. Du är den som slutligen går vidare som stark och värdig. Det kommer han aldrig göra. Jag brukar ha det som tanke när livet känns mörkt.

Ta hand om dig. Se till att omge dig med människor som finns där för DIG :cherry_blossom:

3 Likes

Det är sällan jag råder någon att sätta sig på tvären, men det här tangerar sannerligen den nivån.

Jag är allt annat än någon expert på psykologi, men jag tror att du måste agera på ett sätt som gör att du känner dig så lite överkörd som möjligt och att du behåller så mycket värdighet som möjligt. Det här är ett svek av massiva proportioner, och risken är att du gör allting alldeles för enkelt och smidigt för honom att ersätta dig med den nya kvinnan, bara för att du fort vill lösa hela eländet och komma bort och starta om.

Men sedan kommer kanske alltihop ifatt dig och om du då känner att du lät dig hunsas med eller att du inte stod upp för din egen vilja, då blir det kanske desto svårare.

Jag vet inte. Jag gissar. Jag utgår från mig själv. Vore det jag, skulle jag vilja se tillbaka på en dylik situation om några år och veta att jag gjorde allt rätt, att jag stod på mig, att jag inte lät honom få några som helst bonuseffekter av min chock och att jag lät honom stå med all skam.

Vill du inte ha henne i ditt hus - kräv försäljning på den öppna marknaden. Det är han som har slagit sönder allt. Du är inte skyldig honom ett skit. Du behöver inte vara snäll, foglig och “förnuftig”.

Fokusera på vad du och barnet vill. Försök tänka framåt, även om det känns omöjligt just nu.

8 Likes

Ungefär så gjorde mitt x med. Han älskade mig sen nästa dag ville han separera och bli särbo … sen hade han aldrig sagt att vi skulle bli särbo , sen älskade han inte mig … detta var innan sommaren …
nu ska han ta vårt barn ifrån mig …

Jag hoppas du har fina vänner och fin familj som kan stötta dig i detta. Ta hjälp .
Klipp allt , avsluta affärer …

:heart:️:heart:️:heart:️

1 Like

Jag kan nog tycka att kontakta en advokat inte låter som en dålig idé i detta läget.
Låter inte som att ni kommer komma varandra närmare på detta och jag hade gärna betalt någon för att sköta kontakten med honom så jag slapp

2 Likes

Har en liknade historia. Dock inga gemensamma barn inblandade tack o lov.

Som någon annan skrev. Ta hjälp av jurister omedelbart och se till att du får samtalsstöd. Du är antagligen fortfarande i chock och behöver både extra ögon och öron i bodelningen.

Kram

4 Likes

Ta in en jurist är ett mycket bra råd. Särskilt med tanke på att ni inte har varit gifta så länge.
Det är ett bra förslag att kräva att huset ska säljas för att få fram rätta värdet, om han inte ger dig ett erbjudande du inte kan säga nej till förstås.

Att han låter barnet träffa den nya är inget du kan göra något åt hur olämpligt det än är. Det bästa du kan göra är att stötta barnet.

2 Likes

Har du någon klok, lugn, sansad och kärleksfull person som står stadigt även när det blåser i din släkt, vän- eller bekantskapskrets? Kan denna bli ditt nära stöd, både praktiskt och känslomässigt, i processen? Gör i så fall denna till din “allierade”, så du inte behöver stå där ensam. Har du tur så har du många vänner, bekanta och arbetskamrater att prata av dig och göra trevliga saker med. Det hade jag vid ett hastigt uppbrott för fyra år sedan, men jag saknade just den enda personen som kunde finnas där praktiskt för mig både i del av vardagen och i samtal med mitt ex. Ser så tydligt nu i efterhand att jag hade behövt en och samma person vid min sida som någon gång kunde avlasta vardagen och vid viktiga samtal med ex och inte kört det loppet helt själv. Idag tror jag väldigt mycket på omtanke och praktisk hjälp i en hastig skilsmässokris och mindre på terapeutiska samtal, de samtalen kan däremot behövas senare i processen…

1 Like

Det låter ju faktiskt som ett helt bisarrt beteende från honom, låter typ som en psykos eller nått. Nog för att känslor kan svänga, fort ibland, men det där är ju ändå helt jävla extremt.

Hursomhelst, gå INTE med på några dealer som att bli utköpt av dem i ditt nuvarande tillstånd. Ge dig själv tid att samla dig och som andra sagt, ta gärna hjälp utifrån, av experter eller personer du kan lita på (som, även om de är på din sida, inte lär bidra till att eskalera konflikten ytterligare). Med tanke på hur bisarrt han beter sig så tror jag inte att det går att lita på vad han säger just nu ändå.

3 Likes

Instämmer med skaran!Mållös,Vidrigt,Surrealistiskt osv.Jisses🙈 Åhua!!
Vad är oddsen att detta håller🙈
Japp,rid på din våg av ilska o adrenalin så länge den varar!Gör dej synlig o handlingskraftig!
Se till att få din del av kakan annars tuggar de i sig hela.
Kräv försäljning av huset på öppna marknaden om du inte får ett myyycket guldkantat erbjudande el du själv vill o har möjlighet ta över huset.
O fler ögon o öron till din hjälp i chocken.Bra.
Kanske har hans förälskelse lagt sig redan innan hus/bodelningen är klar🙈
All styrka o värme till dej :pray:

1 Like

Mitt ex ställde liknande krav. Jag fick två råd som visade sig vara värda guld:

"Gör ingenting!" var rådet jag fick av en jurist som gav gratis kortare rådgivning. Han sade att jag inte var skyldig att göra ett enda dugg. Inte att sätta ut huset, ansöka om skilsmässa, kontakta mäklare eller bank eller någonting alls. Om mitt ex ville ha något gjort, så fick han göra det själv. Varje vecka som gick gav mig chansen att planera och samla kraft.

"Diskutera ingenting utan att ha en familjerådgivare eller familjerätten närvarande!". Allt din man vill bestämma om med dig, får han ta upp när ni träffar rådgivare och/eller familjerätten. Ring och boka tid, för det gynnar dig. Det är något du faktiskt kan göra, som är till din och sonens fördel. Då har du ett vittne till galenskaperna din man hittar på, och det blir svårare för honom att köra över dig.

Jag kände en kvinna som råkade ut för nästan samma sak som du. Hon blev så knäckt att hon gav upp. Låt inte det hända dig!

8 Likes

Först …styrkekram!:heart:️ Herregud vilken kass behandling han utsätter dej (och indirekt ert barn) för
Vilken fräckhet att bara byta ut dej, helt hjärtlöst!!

Köpa ut ur huset …de ska flytta ihop efter 6 v!!! Alltså är han seriös??!
Och kvinnan ifråga …vad är det för våp!!!
Ursäkta blir så upprörd!!!

Kontakta jurist!! Och försök få stöd och hämta styrka av släkt o vänner som du litar på, samtalskontakt för din egen del kan nog vara bra också …

Du ska tänka på DEJ (och ditt barn) i första hand nu!! Låt han inte stressa in dej i en massa beslut :angry:

1 Like

Över min döda kropp också… :frowning:

1 Like

Av en sådan komplett dåre kan man väl förvänta sig vad som helst, så det är nog lika bra att börja göra just det.

@Leaf hade bra råd :ok_hand:

Gör absolut ingenting av underlättande/praktisk karaktär, flytta ingenstans, gå inte med på någonting och kom inte “överens” om något alls what so ever i detta chockläge. Inga ekonomiska överenskommelser eller något i den branschen, så länge ni äger fastigheten tillsammans så är ni båda betalningsskyldiga för lån osv.

Vill han bo med henne nu direkt… så låt honom flytta ut och om han inte har nånstans att ta vägen så in hos henne, gärna asap. Se till att oavsett vad han än hittar på så blir du och sonen kvar där ni är och skriv för guds skull inte på något what so ever som han kan komma dragandes med :muscle:

Använd all tid och ork du har för att förbereda dig själv (enbart) och ta reda på allt rörande er ekonomi, lånebild och allt annat som du behöver känna till innan du kommer “överens” med honom om något alls.

2 Likes

Känner igen mig i vissa delar av din berättelse. Min man snart ex man betedde sig jättefult i somras i samband med att han ville skiljas. Samma dag so. Han sa att han ville skiljas fick jag senare reda på att han chattade med någon ryska. Blev inget med henne med några veckor senare drog han hem vår son till en tjej han börjat dejta. Allt detta medan jag var i chock. Nu beter han sig som vanligt igen mot mig men all min tillit är borta och hade vi inte haft en son hade jag sagt upp kontakten. Jag kan nästan inte fatta hur sjukt han betedde sig och sättet han gjorde det på. Väljer dock att inte grotta ner mig för mycket i det för sonens skull. Kommer aldrig att bli vi igen och ser honom verkligen inte som min bästa vän längre.

Alltså… nog har jag läst en massa sorgliga berättelser om folks kraschade drömmar och äktenskap här på forumet, men den din före detta kvalar nog in på topp tio över knäppisar! Hans nya också. Vilken tur att du slipper honom. Klart du är i chock, och jag förstår att han en gång var en annan människa som du kunde älska och bli kär i… men det här… ja… jag vet inte vad jag ska skriva mer än det som andra redan skrivit… gör ingenting! Gå inte med på någon överenskommelse om utköp ofyl. Bo kvar i huset och låt honom flytta till nya kärleken. Kontakta en jurist, kommer vara värt varenda öre garanterat.
Sköt om dig!

1 Like

Som flera tidigare skrivit; GÖR INGENTING! Låt honom vara projektledare i detta. Skriv inte på någonting utan att ha ett ombud. Kontakta jurist, terapeut och sök stöd hos nära som du kan lita på.
Var trevlig, även om det gör så vansinnigt ont och du helst vill drämma en stekpanna i skallen på honom så att han fattar vad han håller på med.
Den andra kvinnan kan du inte göra något åt, tyvärr inte heller åt faktumet att han tar sonen till henne- så länge de inte skadar sonen på något sätt.
Låt honom inte styra dig, krypa under skinnet på dig eller manipulera dig. Sätt på pansarskydd.
Prata med någon som du kan få stöd av!
Skriv här på forumet. Vi kan stötta peppa ge goda råd. Många av oss har varit där du är.

Oklart varför du inte kan svara, är du i inloggat läge?

1 Like

Hur går det, kan du fortfarande inte svara? Man blir ju lite orolig för dig :hibiscus: