Han valde en annan. När går smärtan över?

Vi ska skiljas, jag har inget val. Han har träffat en annan kvinna som han valt framför mig och han är jättekär. Det känns fruktansvärt, det gör så ont. Han bor hos henne ungefär halva veckan och sen kommer han hem och är med barnen och sover i ett annat rum. Jag är så avundsjuk på hans nya liv och deras framtid. Känns så orättvist.
Vårt drömscenario är att vi är vänner och att jag kommer över mina känslor för honom.

Går det att vara vänner även innan man kommit över kärleken?
Hur gör man och hur hanterar man svartsjukan och sorgen av förlust?
Känns som en omöjlighet just nu.
Och hur lång tid tar det tills det går över? Svartsjukan, sorgen, kärleken. Jag önskar jag kunde stänga av känslorna.
Nån som har erfarenhet av antidepressiva läkemedel vid olycklig kärlek?
Har tidigare i livet ätit antidepp och minns att jag blev ganska känslomässigt avtrubbad, men jag var inte olyckligt kär då, bara vanligt deprimerad. Nu är jag olyckligt kär i mitt livs kärlek, min egen man sedan 20 år tillbaka.

5 gillningar

Alltså man kan ju inte få antidepressiva utskrivet för diagnosen “olycklig kärlek”… däremot kan man ju bli deprimerad i varierande grad av just olycklig kärlek.

Men antidepp är såklart ingen quickfix för alla de jobbiga och plågsamma känslor som hör samman med olycklig kärlek, dvs sorg, saknad, svartsjuka, avund etc. Dessutom så måste dessa plågsamma känslor processas genom att levas igenom och successivt bearbetas, förr eller senare… men blir de alldeles för övermäktiga i stunden och stämningsläget sjunker mer och mer så kan de vara välbehövligt att sätta både bearbetning och genomlevning på paus… och låta tid tillsammans med eventuell medicinering ge lite andrum :muscle: :v: :revolving_hearts:

2 gillningar

Det har sagts förr i forumet - det tar en månad per år förhållandet varade att komma över det. Detta är förstås ingen lag utan en fingervisning. Och så lagom kul efter 23 års relation…

Poängen är förstås att det tar tid att bearbeta. Längre tid än en vill och tror. Och det gäller även de där som hittat en ny innan skilsmässan är klar, tro inget annat! Tids nog biter detta att de inte bearbetat dem i svansen, men strunt i dem nu. Tänk på er själva istället. Det är inte konstigt att sörja. Låt er sörja!

Sorgen och smärtan klingar av. Men emellanåt ploppar de upp, ibland helt oväntat. Mitt råd är att “ta det”, låt det komma, det går över. Det är nu ett år sedan min Krasch, och emellanåt kommer sorgen. Den går alltid över, men tänker jag på det som hände så kommer den tillbaka förstås. Det kommer alltid vara en sorg att mitt äktenskap kraschade och alla år jag lade på det var bortkastat. Men hade jag kunnat göra på något annat sätt? Nej.

Vi är inte vänner. X vill gärna det, det hade nog känts skönt för honom. Jag klarar inte det, för vem behöver ovänner med honom som vän, liksom…? Och helt obesvärat kommer nog umgänget aldrig att bli. Jag kan inte förlåta honom. Det får räcka att jag är proffsvänlig när vi måste ses.

6 gillningar

Jag är i precis din situation. Blev lämnad i mitten av december av mitt livs kärlek, han hade träffat någon annan. Har mått så dåligt, inte sovit, inte ätit osv…Har varit på Psykatrin 2 ggr och fått lugnade och antidepressiv medicin. Och om jag inte hade fått det, så hade jag nog inte klarat mig. Jag mår såklart väldigt dåligt fotfarande, har varit sjukskriven sen i början av Januari. Men det är inte lika hopplöst längre, och för mig så mår jag bättre och blir mer neutral i mitt månde. Tveka aldrig att ta hjälp, jag är så glad att jag gjorde det!

6 gillningar

Klart de som träffat någon annan och lämnar vill vara vänner. De har allt att vinna på det, inte minst för samvetet. Så är mitt X också. Jag träffar honom en del för vår dotter mår så fruktansvärt dåligt om vi inte ses ibland. Men jag försöker ha det på en hanterbar nivå. För mig hade det nog varit bättre med noll kontakt för jag har inte mindre än 2 år drygt sen min krasch. Men smärtan klingar av som Caro skriver. Sorgen är dock där för att stanna. Jag kan verkligen inte förstå hur han kunde svika mig så. Vi som hade så mycket att kämpa för. Mest sörjer jag framtiden och jag avskyr att bara ha min dotter halva tiden. Hon saknar alltid en av oss har hon sagt, det är nästan olidligt att höra.
Med det sagt, varför skulle jag vilja vara med någon som gör så mot mig? Det är han inte värd. Längtar till post Corona och en ny framtid.

9 gillningar

Forskning visar tydligen att de som kontinuerligt svarat på frågorna under en 9-veckorsperiod visade större emotionell återhämtning än en annan grupp, där de endast besvarade frågorna en gång. Förutom bättre känslomässig återhämtning hade de också lättare att identifiera sig själva som singlar.

I. När insåg du först att du och din partner var på väg att göra slut?
II. Vad minns du om själva separationen, vid tidpunkten när du och din partner gjorde slut?
III. Hur mycket kontakt har du haft med din expartner? Och vilken typ av kontakt?
IV. Hur har uppbrottet påverkat dina tankar och känslor kring romantiska relationer?

Svar 26 april:
I. I början av november förra året. En sen kväll innan vi skulle gå och lägga oss (barnen sov) frågade han hur jag tyckte att vi hade det. Sen kom själva samtalet där jag efter ett tag förstod allvaret i situationen. Jag minns hur jag vartefter samtalets gång mer och mer insåg att den här gången kommer jag inte kunna klara mig ur situationen, den här gången är det för sent.
II. Efter ”samtalet” gjorde vi inte slut men planerade för separation och att jobba på relationen. I stort sett var det jag som behövde förändras, annars skulle han lämna mig för gott. Jag var beredd att verkligen göra allt. Över en natt ställde jag helt om min inställning till livet. Det kändes som ett uppvaknande, fast ett mycket smärtsamt och skrämmande sådant. Men jag hade hopp om att kunna rädda relationen, jag kunde inte göra annat än hoppas och försöka. Det var en fruktansvärt ångestfylld och känslomässig berg-och-dalbana där jag ständigt kastades upp och ner, mellan hopp och djup förtvivlan. Vi separerade, fast inte helt eftersom jag inte hade nån annanstans att bo. Han sov på kontoret några dagar per vecka. Trodde jag då, men hela tiden var han hos en annan kvinna vilken var den utlösande faktorn till att min exman tog det här steget. Men jag fick inte reda på att hon ens existerade förrän i början av februari. Det är snart tre månader sen bara. Och under ca tre månader, mellan november och februari, gick jag och hoppades och försökte göra allt som stod i min makt för att få honom tillbaka. Vi berättade inte för någon i vår omgivning. Vi gick till familjerådgivningen ett par gånger och jag kontaktade vårdcentralen och fick en psykologkontakt och ångestdämpande utskrivet. Det var en smärtsam och turbulent tid, men jag hade ändå hopp. Vi var som ett kärlekspar när vi var hemma. Vi hade sex, mer än vad vi säkert någonsin haft tidigare. Jag hade självmordstankar, jag kunde inte tänka mig en framtid utan honom. Jag var oerhört rädd för att han inte skulle vilja ha mig tillbaka, även om den tanken fanns djupt inom mig. Jag förstod innerst inne att det verkligen var allvar och att skilsmässa var ett verkligt alternativ för honom.

När jag till slut upptäckte deras relation fick jag ju förståelse för allting. Jag fick svar och jag förstod direkt att det nu var kört. Jag hade inte en chans mot henne, och han hade bestämt sig. Från att ha pendlat mellan hopp och förtvivlan återsod nu endast förtvivlan. Det fanns inget hopp längre men jag slapp i alla fall gå och känna det som att jag hade kniven mot strupen hela tiden. Det värsta som kunde hända hade hänt och nu fanns det bara en riktning att gå och det var uppåt, för botten hade jag nått fullständigt. Hade inte barnen funnits hade jag förmodligen gått ner mig totalt, kanske till och med tagit mitt eget liv.

III. Ganska mycket, vilket jag vet är negativt för läkningsprocessen. Men vi har ju två barn tillsammans och jag bor kvar i huset hela tiden. Skilsmässa är inget som direkt går fort, det kan bli utdraget och jobbigt, och så är det för oss (eller i alla fall för mig).
Vi har pratat mycket, förmodligen mer än på massor av år. Och vi har gråtit, han nästan oftare än mig, och sörjt vår kärleksrelation och förlusten av vår familj. Men vi kan prata med varandra och känner inget agg mot varandra. Jag känner konstigt nog inget agg mot henne heller, inte så mycket som jag hade förväntat mig i alla fall. Men mest rör våra konversationer barnen och annat praktiskt. Vi kan ta det när vi träffas (fast då brukar vi mest älta vår relation dess problem) eller på telefon och via sms.

IV. Förmodligen mycket negativt. Han var mannen i mitt liv, mitt livs kärlek och pappa till mina barn. Jag hittar aldrig en sådan man igen eller en samhörighet ens i närheten av vår. Men det jag lärt mig är att alla relationer behöver underhåll, främst i form av kommunikation. Där har jag gjort fruktansvärt fel. Han har faktiskt försökt prata med mig många gånger under åren, men jag har bara slagit det ifrån mig. Och till slut gav han upp. Jag kan förstå det. Jag håller på och ställer in mig på att vara ensam. Jag har dejtat (typ i ren panik) men jag har insett att vad jag behöver är inte en ny man, utan att bygga upp mig själv, försöka bli hel och finnas för mina barn. Jag förstår att det tar tid att förlika sig med att leva ensam efter en så lång relation. Jag har nästan aldrig varit singel, inte som vuxen i alla fall. Men jag vet att många kvinnor i min situation efter en tid faktiskt uppskattar att leva själv. Det är en främmande tanke men jag hoppas att jag kan komma dit en dag.

Det jag sörjer mest nu, och som gör mest ont, är förlusten av familjen och vår enhet: mamma, pappa, barn. Det har varit så självklart, det har liksom aldrig funnits något alternativ i min tankevärld. Jag sörjer alla traditioner och högtider och semestrar tillsammans. Där barnen har båda sina föräldrar och närmaste familj närvarande. Jag hade verkligen önskat att barnen skulle få en sådan uppväxt, där högtiderna ser likadana ut år efter år. En stabilitet, tradition och trygghet. Det är nu sönderslaget för alltid, den framtiden finns inte längre och det finns inget jag kan göra åt det. Jag är maktlös, jag kan inte välja utan har blivit övergiven och utlämnad till ensamheten. Jag avskyr de tankarna, men jag bara måste ta in det och börja leva mitt eget liv.

Som jag känner nu vill jag inte fira en enda högtid mer. Minnena gör för ont. Jag vill bara gräva ner mig och glömma, sitta hemma själv och se på tv eller gå ut på krogen (eller allra helst resa bort om jag hade råd). Jag blir en sån där tragisk stackare som sitter ensam på julafton, dem jag alltid tyckt så synd om och aldrig trodde jag skulle kunna bli. Jag vill att barnen ska ha det bra och de kommer ha det bättre på alla födelsedagar och högtider här i huset med sin pappa och hans nya kvinna. Själv vill jag aldrig, efter jag flyttat, aldrig någonsin komma tillbaka hit. Helst önskar jag att jag skulle slippa sätta min fot i Stenhamra över huvud taget igen. Jag vill helst inte ens åka ut hitåt över Nockebybron. Jag vill bara dra ner en ridå framför Drottningholm och glömma hela Ekerö för all framtid.

13 gillningar

Hur går det för dig? Kram

@Lucia80
Din berättelse är verkligen såå lik min! Fast jag blev lämnad två gånger, först i höstas, men så ångrade han sig sig strax före jul, och då hade han inte berättat om den nya än. Men nu märkte jag att han försvann mer och mer och jag började ifrågasätta än mer och slutligen efter ett år fick han ur sig det. Så skilsmässan är ett faktum (men han hade kunnat tänka sig att fortsätta ha oss båda… :face_with_symbols_over_mouth:)
Man känner sig så otroligt maktlös som du skriver! Och ensam. Medans de två har varandra. Han kom hem idag från en resa till Mallorca med henne…

1 gillning

Å det går segt, är ju fast i ett mellanting fortfarande. Bor ännu i huset hela tiden men har iaf fått lånelöfte och letar annat boende men det är ju inte det enklaste. Ex och jag samarbetar rätt bra och jag har vant mig vid situationen (blivit så illa tvungen). Han bor vv hos sin nya, vilket känns helt bisarrt egentligen men jag kan ju inget göra. Det är bara fokus på barnen och att klara vardagen i nuläget för mig. Men visst, det är inget roligt. Det är svårt att tänka att det finns en möjlighet att nån gång kunna bli lycklig. Känner mig så ensam, ville verkligen inte detta men det enda jag kan göra nu är att försöka förlika mig med mitt nya liv som jag inte valt.

Läste att ni hittat tillbaka till varandra igen till slut efter er separation. Grattis!! Så glad för din skull. Din man tog sitt förnuft tillfånga igen och fattade värdet på familjen. & ja, ibland behövs det en ordentlig separation för att få distans och verkligen kunna fundera. Jag tror att i mitt fall - om ex inte hade träffat en annan - hade vi nog kunnat hitta tillbaka till varann, men det hade säkert krävt minst nåt års separation och parterapi.
Lycka till i fortsättningen!
/Kram

3 gillningar

Men fy, 2 gånger!
För oss har det gått ganska fort men jag är numera ganska “nöjd” med det. Det kan lätt kännas så mkt värre ju mer utdraget det blir. Just det där velandet av den som har makten att välja att lämna eller inte. Det blir tortyr för den som inte vill bli lämnad. Väntan, rädslan, stressen. Nä usch. Nu upplever jag en enorm sorg men jag slipper åtminstone åka berg-och-dalbana dag och natt.
Men den där avundsjukan på deras lycka och tvåsamhet, ja det känns ju förjävligt. Undrar när man kan lära sig leva med det utan att känna det som man går sönder inombords? & dom va tom på semester tillsammans redan! Fan, jag fattar verkligen. Jag vill inte veta vad ex och hon håller på med. Jag vill inte se henne och jag vågar verkligen inte träffa henne. På alla hjärtans dag var jag hemma med barnen och han tog med sig mat och vin (som han haft här hemma i kylen) och åkte hem till henne. Det var samma dag som vi ansökte om skilsmässan.
Å jag ryser bara jag tänker på Mallorca. Där har vi varit på semester flera år i rad och jag har verkligen älskat det. Nu vill jag aldrig sätta min fot där mer. Men ex sa obekymrat att han inte skulle ha några problem med att åka dit igen (eller nåt annat ställe vi varit på tillsammans)

Var stark nu! Tänk på dig själv och försök använda energin från sorg och ilska till enbart dig själv. Du kan inte ändra på någon annan än dig själv så det är bara lönlöst att slösa känslomässiga resurser på ex. & dessutom är han inte värd det, spara det till nån som är det istället.
/Kram

1 gillning

Herre du milde, det finns verkligen ingen gräns för hur många vidriga, självupptagna, egoistiska och allmänt sett totalt blåsta människor det finns :space_invader: :see_no_evil:

Samtidigt så ävlas och ivrar sååå många i det oändliga med att fortast möjligt ska det börja dejtas nya idioter i rask takt :smirk:

Men förhoppningsvis så existerar karma :smiling_imp:

3 gillningar

@Lucia80
Ja precis! Det är den här fruktansvärda väntan som tär något så otroligt!! Att han hade makten att välja, bara att läsa meningen är hemskt! Jag jobbade massor med mig själv och gav verkligen honom mitt allt i ett år medans han var med och tänkte på någon annan. Nej jag känner också det, att jag är faktiskt värd så mycket mer än det! Och samtidigt så har jag hunnit bearbeta en hel del under den här vidriga väntan, så jag är inte längre nere på botten utan jag har kommit upp en bit igen. Dock kan sorgen välla över mig ännu, över allt som inte blev och för att min planerade framtid bara försvann, och att de är två och jag är ensam. Men rätt ofta kan jag känna att nu är det ett avslutat kapitel och jag startar ett nytt. Och jäklar vad bra och lyckligt det kapitlet ska bli :muscle:t2:

Det låter verkligen HELT fruktansvärt att bo ihop så!! Och att han hade mat hemma för att ta med till henne på alla hjärtans dag?!! Jag finner inga ord! Hur jävlig kan man vara mot någon?!!! :flushed:
Jag hoppas du hittar nytt boende snarast, för jag tänker att det kan ju bara inte vara bra att bo ihop på det sättet? Jag hade aldrig fixat det! Jag slängde ut honom direkt han hade berättat och sedan dess har vi inte setts, bara pratat någon gång i telefon. Annars smsat. Jag blir så otroligt upprörd bara av att prata med honom så hur det ska gå när vi ska till banken om en vecka undrar jag lite över. Hade ju varit skönt att slippa få ett fullständigt bryt inne på banken… :grimacing:
Kram!

2 gillningar

Exakt! Detta är oerhört svårt att förlika sig med tycker jag, är så svårt att inte bli bitter. Men man vänjer väl sig vid det också till slut. Att dom har varandra och det som var min framtid nu är hennes, avundsjukan på deras tvåsamhet. Det och förlusten av familjen, som dom slagit sönder, är det jag sörjer mest nu och har svårast att acceptera. Inte min förlorade kärleksrelation faktiskt.

8 gillningar