Han lämnar mig för en annan…

Min värld och mitt liv har rasat samman. Slagits i spillror totalt. Ingenting kan jag göra åt saken, det enda valet jag har är att dansa efter hans pipa, hans beslut…

Vi har varit tillsammans i 18 år. Gifta i 12.

Tre barn ihop, som fyller 14, 12 och 9 år i år. Villa, Volvo, båt och katt, ja ni fattar.

Såklart har vi haft det slitigt under åren. Vi träffades unga, fick barn tidigt. Kämpat oss upp ekonomiskt och nu har (hade…) vi det ganska bra.

Jag har mått dåligt under alla år. Anorexi, adhd som diagnostiserats först nyligen. Tärande att stå bredvid naturligtvis.

Min man började på nytt jobb för något halvår sedan. Han vantrivdes så på sitt förra jobb, så jag var så glad att se hur han levde upp och verkade må så mycket bättre.

Vi har haft ett kämpigt halvår då yngsta sonen utvecklat psykisk ohälsa, panikångest och har vägrat gå till skolan. Jag har därför varit halvtidssjukskriven ett tag nu för att rodda i allt detta - jag har stått helt själv med allt…

Men för ett par månader sedan började jag ana oråd. Jag misstänkte att han hade någon annan…. Jag ställde frågan rakt ut men självklart inte. Jag kände mig så jävla dum och paranoid….

Han började fixa håret varje dag. Ta på sig parfym på jobbet (industri!!). Tog ledigt för att klippa sig. Börjat träna och försökt äta bättre för att komma i bättre form. Förändrades i vårt samliv, mycket sex och liksom lite på ett annat vis än tidigare… Bevakade telefonen med sitt liv, och bytte plötsligt kod på telefonen efter att ha haft samma i åratal….

En enda gång lyckades jag kolla telefonen och såg hur han skrivit massor med en tjej på jobbet. Helt oskyldig konversation, men jag kände igen den flirtiga undertonen - den han en gång hade när vi började träffas.

Ställde honom åter mot väggen för två veckor sedan, fråga rakt ut om han har ihop med med XX. Blånekade. Men han sa att han inte visste vad han ville, att han inte var säker på oss…

En vecka senare tvingade jag honom att prata efter att han gömmer sig, ignorerar mot, allt för att slippa prata.

Då släpper han bomben. Han vill skiljas. Jag pressar hårt, det framkommer att han har känslor för hon på jobbet. Han bedyrar att inget hänt, att hon inte ens vet att han är kär. Men han tror det är besvarat…

Han är helt säker. Vägrar parterapi. Vill inte försöka med någon, han är säker på att han mår bättre utan mig.

Han säger att han är ledsen och mår dåligt över detta. Men inte en enda tår har fällts, han verkar helt oberörd.

Tar inte i mig, vill inte sova i samma säng. (Men att ha massor av sex fram tills förra veckan gick visst bra?!)

Han påstår att det inte alls har med henne att göra, att han velat skiljas i månader. Jävla skräll att han lämnar mig då när han fått känslor för henne och det verkar besvarat?!

Sedan dess gör han allt för att slippa prata med mig. Jag tvingar mig på ibland, får psykbryt. Men det gör honom antagligen bara ännu säkrare på att han inte vill ha mig.

Försöker jag prata om boende, att prata med barnen osv så stressar jag. Han har inte ens berättat för sina föräldrar ännu, han behöver inte prata säger han.

Jag ska bli uppringd för att boka tid på familjerådgivningen. Jag går dit själv om han inte vill med, jag behöver stöd.

Jag är ju redan sjukskriven på halvtid, tack gode gud…. Men jag får inte i mig varken mat eller dryck. Allt växer i munnen och jag mår illa av ren ångest.

Hela livet har slagits i spillror. Jag vill verkligen inte. Är det bättre för honom om jag dör? Så slipper jag se honom bli ihop med den jävla XX, se honom dra hem henne till våra barn direkt (han loooovar att det inte kommer ske men dra den om älgen också)

Hur får jag honom att vara ärlig? Jag vill veta vad han gjort med henne. Kan aldrig tänka mig att det han sagt hittills är hela sanningen. Har de redan ett förhållande, hur tänker han kring hennes barn och våra barn? (Påstår ju att han inte ens tänkt tanken ännu…)

Hur klarar man sig ekonomiskt? Han kommer kunna erbjuda barnen så mycket mer. Hur gör man med boende? Det är ju skitdåligt läge att sälja hus nu. Hur blir det med alla våra gemensamma vänner? Kommer de ta hans parti, välja honom? Ingenting kommer någonsin att kunna bli som förut…

11 gillningar

Han befinner sig i rosa molnet nu och tänker inte logiskt längre. Det kommer att vara svårt att nå fram till honom men för din och barnens skull så måste du vara jättestark nu.

  1. Ni måste prata och komma överens om hur den närmaste tiden ska fortlöpa. Du får tvinga honom att ta ett beslut om boendet. Gå inte och vänta på ett besked för han är helt borta nu.
  2. När du vet hur det ska lösa sig med boende får ni prata med barnen. Och var ärlig med att han träffat en ny. Det kommer alltid fram. Gå INTE med på att säga att det är ett gemensamt beslut.
  3. Eller så gör du ingenting och om ett halvår så är allt bra igen när han är klar med henne. Men då kanske du är totalt nedbruten.

Det kanske är så att det inte hänt nåt än mellan dom. Det kanske runnit ut i sanden men han kände sig pressad av dig då du ställde honom mot väggen. Och då slängde han ur sig att han vill skiljas. Att vara hemligt förälskad är oerhört kraftfullt, mycket starkare än när man träffar nån och är singel.

Det viktigaste jag tycker du ska tänka på är att detta hade inte hänt om ni haft det jättebra. Han har troligen (utan att inse det) saknat nåt och fått bekräftelse av henne. MEN han känner inte henne. Och är nog väldigt förvirrad nu och förstår inte vad som händer med honom. Förälskelse handlar bara om hormoner till en början.

Inga fler psykbryt! Då stärks han bara i sin förvirrade uppfattning om att han gör rätt. Gör klart (om du vill det) att du vill fixa det annars sätter du hårt mot hårt. Du måste vara extremt tydlig för annars händer ingenting. Behandla honom som en treåring som inte förstår konsekvenserna av det dom gör. Gå inte på det där att du inte ska stressa honom. Har han sagt skilsmässa så får han lov att stressa, han kan inte låta dig gå och vänta tills han är mindre stressad eller hur?

Han har troligtvis inte tänkt så långt om vad som händer nu för han befinner sig i fantasivärlden.

Och drick proteinshake!

13 gillningar

Ehhh mer tydligt svar än så är svårt att få.

2 gillningar

Du kommer aldrig att få några ärliga svar från honom.

Ni har tre barn.

Det finns ett socialt skyddsnät. Var inte rädd att be om hjälp.

Se till att du får ut det du har rätt till ekonomiskt vid skilsmässan.

Skit samma vad som är bäst för honom. Vad är bäst för dig i den här situationen? Vad är bäst för barnen? Det känns inte så nu men du fixar det.

Finns många här på forat som fått sina liv sönderslagna, som klarat av att gå vidare och som inte vill ha tillbaks sina svekfulla ex. Bit ihop och ta en halvtimme i taget.

14 gillningar

Ta det lugnt nu. Du har inte bråttom iväg nånstans, det har han. Lös inget åt honom. Andas.

Han är en jävla idiot

Jättebra att du sätter ord på dina känslor, det betyder att du (tro’t eller ej) är på väg vidare i ditt eget liv. Med eller utan honom. Skriv här på forumet, prata med ett samtalsstöd, prata med dina vänner och prata med din familj. Lägg skulden där den hör hemma.

Ärlighet… kan du inte förvänta dig från honom nu. Kanske aldrig mer, även även om det är jobbigt att ta in. Det som har hänt har hänt. Det är inte bättre om du dör, så se till att hålla dig levande istället. Ditt liv fortsätter igen annan riktning bara, ta det därifrån. Hur vill du att ditt liv ser ut olika i framtiden? Ekonomi, socialt och allt vad det kan vara som känns stort nu - ta en sak i taget. Det kommer bli bra, men kanske inte allt på en gång.

5 gillningar

Så skrämmande lik min historia. Var nästan exakt likadant för mig, min fru hade fått kemi för en kollega och han visste inget heller (skitsnack)

Två dagar efter hon flyttat ut är hon hos honom, nu är de ihop, inte ens gått två månader sedan hon ville skiljas. Nu vet jag att de planerat allt.

Du kommer inte få de svar du vill eller behöver. Var beredd att han kommer ljuga om allt.

Jag sitter i en värre sits för vi har en nytt hus som väntar oss den 31 mars. Det är jag och barnen som ska flytta in och samtidigt som vi flyttar in ska huset läggas ut för försäljning.

Ta stöd av forumet. Det är många kloka människor här.

Ta hand om dig.

17 gillningar

Igår berättade vi för barnen. Yngsta är så ledsen…. Fy fan vad ont det gör i mig.

Först imorse lyckades min man (borde jag börja skriva x?) berätta för sina föräldrar.
Aset på jobbet har han såklart redan berättat för…

Idag är en riktigt jävla dålig dag. Började grina direkt imorse, fick kämpa mig iväg till jobbet. Blev ännu mer verkligt nu när våra föräldrar och barnen vet. Så många frågor och så få svar…
Minst tre veckors väntetid till familjerådgivningen (som jag ändå kommer få gå till själv).

Varför kan han inte bara älska mig och vilja satsa…

7 gillningar

Fast självklart nämnde han inte att det finns en annan fast hans mamma frågade rakt ut. Hans försvar till det är ju då ”att det inte är nåt mellan dom”. Nänä.

Sanningen kommer alltid fram. Och fan vad hårt den kommer slå honom då.
Intalar jag mig.

8 gillningar

Oavsett hur detta slutar så är du flera steg före honom i din bearbetning av ert förhållande.

Han har inte mått bra och nu befinner han sig i sin egen lilla värld där han målat upp en fantasi för att rättfärdiga för sig själv att han gör rätt. I den fantasin så kommer han bli lycklig bara han byter partner.

Läs länkarna jag skickade till dig i meddelande när du har tid.

Tänk på liknelsen med ett stökigt rum. Blir det städat bara för att man stänger dörren och går in i ett nytt rum?

4 gillningar

Ja så blir det nog. Han verkar i det du beskriver vara helt vilsen. Han känner och har antagligen känt en längre tid saker han inte förstår, och det är otäckt så han vill inte förstå. Så han reagerar på det han känner istället. Och han har inte pratat med dig eller vill gå i familjerådgivning, för om han inte själv vågar titta i sig själv vågar han verkligen inte släppa in nån annan heller. Vad allt detta innebär har inte sjunkit in i honom än, men det kommer det göra. Antagligen först när du läkt, och då kommer han stå där och få vara tvungen att börja bearbeta det. Precis som @Wihoo skriver. Även om du hade velat kan du inte hjälpa honom till insikt, så fokusera på dig själv och barnen. Även om han inte vet fullt ut vad han ställer till med så får han ta konsekvenserna.

2 gillningar

@anonym och det där att det inte är nåt mellan dom? Jag tycker det är så himla fult att inte kunna stå för det. Han ljög sin mamma rätt upp i ansiktet.

Det kanske inte hänt nåt än! MEN han är förälskad. Du har radat upp en hel del tydliga tecken:
Fixa håret
Träna
Bevaka telefonen
Känslokall
Lögner

Finns fler saker du kan tänka på: nya kläder? Glömsk? Förvirrad? Borta kvällar?

Om jag var du och nån frågade så skulle jag svara att han har skrivit mycket med en tjej på jobbet och vips vill han skiljas. Skulle inte linda in det och ljuga för hans skull.

Tills boende och sånt har löst sig så får du vara tuff och ställa krav på att ni delar omvårdnaden av barnen. Du kan behöva avlastning också.

7 gillningar

En till här som varit med om samma historia. X nekade att han hade ny, han ville vara själv… bla , bla. Han blev sedan fast efter två veckor. Bodde hos henne och ljög för mig och barnen och alla.
Han försökte få det att se ut som om han träffat henne efter att flyttat ut. Tyvärr hade de redan pågått nästan ett år bakom min rygg med resor tillsammans och annat … Han hade t.o.m. haft henne på vår sommarstuga övernatten . . I min säng… ( där hon nu fortfarande huserar😝)
Som alla säger här. Man får skiljas men att den du litat på och har levt hela livet med plötsligt klarar av att ljuga och bedra i månader… det kommer jag aldrig att förstå.
Kämpa på, det blir bättre. Lovar. Vägen är lång, alldeles för lång men man klarar det. Även du. Kram från en av de äldsta här på forumet🤪

7 gillningar

Det gör så djävulskt ont.
Direkt efter att han meddelande henne om skilsmässan hade hon skrivit till honom och frågat om han var fri nu, om han ville träffas… han hade sagt nej, det funkar inte nu.
Ja det är ju hans ord. Men vem frågar ens någon som för en vecka sedan släppt bomben om skilsmässa, en trebarnsfar, om han är fri och vill träffas?! EN VECKA! I mina öron betyder det att de antingen gjort något redan - eller så har de varit väldigt väldigt nära, kanske hånglar osv men att han avbrutit pga mig.

Det gör så DJÄVULSKT ont. Att bli bortvald. Han kommer aldrig mer ta i mig, nästa gång han är med en kvinna så är det någon annan…. Så som han tagit på mig, kommer han ta på någon annan.
Kommer han tycka det är bättre sex med någon annan? Någon som är snyggare än mig?
Känner mig så vansinnigt ful och värdelös.
Kommer för alltid bära med mig skulden i att jag inte var tillräcklig, att jag lät mitt äktenskap med mitt livs kärlek gå i stöpet.

11 gillningar

Hon verkar inte smart. Hur gammal är hon?

1 gillning

Du sätter precis ord på känslorna. Fyfan vad ont det gör.

2 gillningar

37 år och tvåbarnsmamma…

1 gillning

Ja, nu är det ju mannens ord det handlar om isolerat så det han rapar upp att hon påstås ha sagt och gjort för att sedan urskulda sig själv och förklara hur ampert han sagt “nej”… det skulle iaf inte jag ge ett enda ruttet lingon för.

Så det han säger, det säger i sak inte ett enda smack om hur smart, eller inte hon är… men det säger däremot en hel del om honom :alien: :space_invader: :robot: :stuck_out_tongue:

HAN tog inget extra för att redan på det här stadiet låta henne ta smällen för de kontakter de haft (eller inte haft vilket är osannolikt) så lojalitet och ryggrad hos den amöban till man verkar inte alltför stor.

JAG hade faktiskt sett det som mer spine hos henne som faktiskt säkerställer både ATT och OM han faktiskt är fri, vad är det som är så dåligt med det… då är det ju isf mkt sämre att han inledde “hela” deras samtal med att skynda sig att berätta att han nu är skild… för varför gjorde han det isf :space_invader:

4 gillningar

@anonym Hon är i alla inte mogen eller klok som frågar en sån sak.

Hade han träffat en bra tjej så hade hon sagt: gör klart din skilsmässa och så hörs vi efter det, är det meningen att det ska bli vi så kan vi vänta 6 månader, du behöver lägga all tid på dina barn nu och vara ett stöd för din fru för hon är nog ledsen nu.

Så var tacksam för det. Nu vet du att han byter ner sig.

4 gillningar

@Noomi du har helt rätt i det. Varför ringa och säga en sån sak?

2 gillningar

Du har då en sagolik förmåga att hitta ursäkter, livskriser, förvirring, rosa moln etc. etc. för otrogna män… och skuld, omognad, svagbegåvning, mindrevärde osv. hos de kvinnor som dessa redan upptagna män strular runt med :see_no_evil:

1 gillning