Grattis alla män på internationella mansdagen!

3 gillningar

Grattis alla män!! :partying_face:

Vad har du gjort idag @Klartbesviken för att uppmärksamma män och deras situation i dagens samhälle?

2 gillningar

Jag har firat med mina bröder i mitt brödraskap. Jag har planerat att ge mat till en hemlös vän och även anmält mig som scoutledare för att ge unga pojkar och flickor en sund mansfigur i deras liv.

4 gillningar

Låter riktigt fint

Ja jag anser det och tror det. Men det finns hela tiden en tanke på vad folk tycker om att män utbildar barn i att ta ansvar och ställa krav gradvis att göra det som krävs.

Det kommer gå bra ska du se :+1:

Ni kommer troligen inte möta alls samma motstånd som kvinnor en gång gjorde. Mycket är redan uppluckrat i samhället och det finns en helt annan öppenhet idag jämfört med förr.

Redan 70-talets velourpappor/män satte ribban :smile:

ja men nu finns risken att någon blir sur och anklagar en för nåt olämpligt. Jag skojar inte att jag är oroad för det. För det finns INGET man kan sätta emot det. Så det är en risk jag tar att kunna bli oskyldigt anklagad för nåt sånt, men det är en risk jag är beredd att ta. Men det är sjukt att man ens ska behöva tänka så.

Ja det har varit rätt många uppmärksammade pedofilskandaler de senaste åren. Både inom barnomsorgen, hästsporten, gymnastik, ishockey och på nätet. Att föräldrar är nojiga kring pedofiler är förståeligt, men går säkert att jobba med.

1 gillning

Ja det stämmer kanske. Men oavsett är det ett ok för oss män att leva under som kvinnor helt slipper i de situationerna.

Troligtvis är viss mindre del av dessa anklagelser också falska. Vilket det i princip inte alls finns någon som helst förståelse för hur illa det kan gå för individer.

Att föräldrar är nojiga är en sak. Men om en ungdom falskt anklagar så sitter man pyrt till. Detta är nog tyvärr en anledning till att många män flyr fältet. Det är inte värt risken.

Jag har även reflekterat över detta flera gånger. Exempelvis vill jag inte leda/hanteras med scouter själv utan andra vuxna närvarande som kan bevittna.

Jag känner flera manliga scoutledare, jag tror ingen någonsin tänkt i de banor som nämns här. Det låter väldigt problematiserande.
Var t o m tvungen att ställa frågan till en av dem, om han såg något av det du nämner som risker… han som är frånskild. Han tyckte frågan var konstig……

Att pedofiler dras till maktpositioner där de har stor tillgång till barn är inget ovanligt eller konstigt. Kolla på katolska kyrkan.

Att föräldrar är nojiga är fullt förståeligt.

Att det spiller över på alla män är fullt förståeligt.

Ändå finns det många män som jobbar med barn inom olika föreningar med mera och det fungerar superfint.

Låter som att du bara kommer med en massa undanflykter och försöker skapa problem där det inte finns några problem.

Ja det är klart man svarar så. Ingen vill ju prata om sånt här. Det ska inte diskuteras alls helst.

Hysch hysch in under mattan

Men det är så jävla naivt o dumt. Men jag förstår att ingen vill ens ta i tanken på de som är ett av samhällets värsta avskräde.

Klart att det finns massa män som jobbar med barn o det funkar fint. Men detta är ändå nåt som är en sanning idag att sånna äckel glider runt o även föräldrar tänker på sånt tror jag.

Givetvis går dessa fall ingen förbi. Han är ju inte dum i huvudet, men att det är ett problem, nej.

Det handlar väl inte om att sopa under mattan när inget har hänt? Det är ju ett korkat uttalande.
Han har aldrig stött på misstänksamhet fr föräldrar eller dylikt.

1 gillning

Det vore kanske bättre om du inte tog åt dig dessa uppdrag om du känner sådan oro…

2 gillningar

Ja @Klartbesviken, verkar som om du får hålla dig hemma istället. Finns ju många hobbies man kan göra hemma eller med andra vuxna. Du måste inte vara ungdomsledare.

1 gillning

Stort tack. Firade med en latte

1 gillning

och virkade en mössa?

1 gillning

Bra lösningar ni har… jag oroar mig inte SÅ mkt och oavsett om jag oroar mig eller inte så bör ni förstå att detta är en ojämlikhet. En ojämlikhet som man som feminist inte vill höra talas om… det är trist och trångsynt. Det är dessa osynliga orättvisor som feminister kämpat om länge och bett om sympati och förändring av. Men när män tar upp ett fall där det är tvärtom. Ja då ska man inte ta jobbet eller inte bry sig…

precis såhär ojämställd är jämställdhetsdebatten…

Män överallt där jag rör mig tar upp saker likt detta. Men ni vägrar tro att vettiga, riktiga män har dessa tankar… Ja ni kommer få bli varse.

Du fultolkar som vanligt. Men pallar inte gagga med dig om detta längre.

Varför i hela världen ska feminister lösa problemet med att män är rädda att bli anklagade för något som de inte har gjort?

Hur föll det ansvaret på just den gruppen? Ser fram emot snabbt svar.