"Gåvor" innan skilsmässan

Jag vill skilja mig, inte min partner. Innan hen har givit sin bekräftelse på delgivning från min skilsmässoansökan har hen “skänkt” gåvor till sin familj som är våra gemensamma. Utan att gå in på detaljer rör sig det jag har upptäckt på över hundratusen kronor. Hen har inte informerat mig om detta och vi har (tyvärr) inget äktenskapsförord. Jag misstänker att hen troligtvis även skänker stora summor av våra gemensamma tillgångar men har inget sätt att kontrollera detta på. Jag har en inbokat tid hos jurist men känner mig oerhört illa till mods. Ni som befunnit er i liknande sits eller har kunskap i ämnet, vad är är input? Får hen göra så? Jag misstänker att en polisanmälan från mig bör vara nästa steg. Vad mer kan hen göra för att försöka sabotera ekonomiskt för mig?

Hej @rebus
.
Det låter på dig som om ni har gemensam ekonomi, har ni ett bankkonto som ni båda använder eller va då ?
.
Om ni har ett bankkonto så är det lätt som en plätt.

1 gillning

Vi har inte gemensamma konton tyvärr.

1 gillning

Inte tillåtet. Du kan gå tillbaka 3 år.

Okej, vad skönt att höra. Tack!

Kolla senaste deklarationen. Visst står det där vilka konton man har? Annars leta i papper. FOTA AV!

1 gillning

Eftersom det blir juridik av det hela, så är det dock klokt att först förstå att varje make/maka förfogar över sina tillgångar och bodelning av egendomsförhållande görs utifrån förhållandena den dagen äktenskapsskillnad väcktes. Det är utgångspunkten.

Sen finns det dock en specialregel som kan åberopas i de fall en part ger bort tillgångar (utan ens partners samtycke, eller vetskap) och därmed minskar giftorättsgodset, och den sträcker sig 3 år bakåt i tiden (utifrån dagen då äktenskapsskillnad väcktes). Som @Wihoo säger.

I juridiken kring detta så anges det även att det skall ha skett i en ”inte obetydlig omfattning”, samt att det sker i relativa tal och inte absoluta, och sätts i relation till den övriga samlade egendomen hos parten.

Så utifrån ditt fall, om du misstänker att ditt blivande ex ger bort tillgångar i ”100 000kr-klassen” så kan, jag skriver kan, detta påverka ditt ex andel i giftorättsgodset vid en bodelning. För det skall ju säkerligen ”bevisas”, eller “styrkas” på ett eller annat sätt…

Som du beskriver det, och givet ditt möte med en jurist så är det nog klokt att adressera denna fråga och söka rättslig hjälp.

1 gillning

Tack. Jag har fotat de bevis jag har hittat. Skatteverket kan berätta om allt från 2022 eller hur funkar det?

1 gillning

Tack. Ja jag är ju inte ute efter krig liksom. Men om hen är det så tänker inte jag låta mig bli barskrapad, utan då får väl blir krig. Kan tillägga att det rör sig om en person som psykiskt misshandlat mig i många år (bl a) och kriget är tämligen väntat.

Ja det blir bra med rättslig hjälp. Skönt att höra om den här treårsregeln. Jag tror absolut att den här gåvan faller in under vad som inte är okej att skänka utan partners vetskap. Jag har också fotat de bevis jag har hittat ifall de behövs senare.

Nu har vi inte förmögenhetsskatt längre i Sverige så eventuella saldon på konton står inte. Men det står utdelningar på aktier och fonder, räntor. Och då kan man lista ut vart det finns sånt sparande.
Man kan annars kolla om man fått kontoutdrag vid årsskiftet från banken/bankerna.

1 gillning

Se till att få in en oberoende bodelningsförättare! Tar betalt, men i ditt fall kommer du garanterat att tjäna på det.

Vederbörande kommer att se till att ni båda två inkommer med ”engagemangsspecifikationer” från den dag ANSÖKAN om äktenskapsskillnad registrerades (= brytdatum), alltså INTE när skilsmässan vunnit laga kraft.

Man kontaktar sin/a bank/er och de utfärdar en sammanställning från rätt datum (engagemangsspecifikation).

Stå på dig och lycka till i processen!