Funderar på att skiljas

Jag funderar på att skiljas från min fru. Mina känslor är i gungning, hon ljuger och har svikit mina känslor. Hon sa att hon hade slutat röka, men konfronterade henne och hon erkände då. Hon har också berättat ingående om ett ex när de hade sex. Jag ser det som ett oerhört svek, jag kommer inte över det. Vi har pratat om detta, men fick väl ingen ursäkt och förklaring till sitt beteende. Jag har jättesvårt att komma över detta och svårt att förlåta henne för hennes beteende. Vad göra??

Så här skrev du för bara fjorton dagar sedan.

Vad tror du själv är det verkliga problemet som du/ni har?

1 gillning

Jag vet att jag skrev så. Det säger väl lite om vårt förhållande och hur känslig jag för tillfället är.

Ja, det gör det.

Men det är ju så extremt stora pendlingar…

Du tyckte för några dagar sedan att ni har börjat kommunicera så fantastiskt, du är mer förälskad än någonsin… men när hon öppnar sig för dig så blir det problem. Eller när hon ljuger om att hon slutat röka…

Men varför ska en vuxen, självständig kvinna överhuvudtaget behöva varken lova att sluta, eller ljuga om hon röker eller inte?

Så varför ljuger hon om en sådan sak som att röka, är hon tvångsmässig lögnare i alla lägen eller har det att göra med en inre press hos henne om att försöka tillmötesgå dig och dina förväntningar?

Vad är problemet egentligen, ert förhållande eller din, som du själv beskriver det “känslighet” och varför är det hon berättade för dig om ett mer än 20 år gammalt sex med ex (du frågade kanske?) ett sådant oerhört svek som du inte kan komma över, när hon nu kommunicerar med dig?

Är du fortfarande missnöjd med det sex som hon har med dig?

4 gillningar

Tack för att du delar dina funderingar. Jag bad henne sluta då närstående dött i cancer. Hon sa ja, så det var ju bra. Men att sen ljuga om att hon börjat igen gör mig ledsen. Själva lögnen alltså! Jag är fortfarande missnöjd med vårt sex, jag bryr mig inte om vad hon gjort innan mig men man berättar inte det i detalj under en intim stund tillsammans.

@peter70 Vad fick dig att skriva att ni hittat tillbaka till varann? Det verkar ju uppenbarligen inte vara så?

Ja, säg det? Ena Dagen är jag lättstött och kan inte gå vidare nästa dag har jag lättare för att acceptera vad hon sagt och gjort.

Hur upplever din sambo er relation?

Är du så säker på henne att du kan tillåta dig att med korta intervall svaja mellan ytterligheter, vara lättstött, känslig och missnöjd med så mkt hos henne och därtill komma med önskemål (eller krav?) på sådant som de facto rör hennes egen autonomi (även om det bevisligen inte är nyttigt) med hänvisning till att släktingar insjuknat etc. och det utan att du någonsin befarar att det är du som riskerar att det blir hon som till slut tröttnar på dig?

2 gillningar

Jag tror hon upplever den som god. Jag också emallanåt, men jag tycker det är viktigt med tillit och respekt i ett förhållande och tappar man det gentemot varandra är man på hal is anser jag. Kan man ljuga en gång kan man ljuga igen, vad har hon ljugit om tidigare osv. När kommer nästa jämförelse med ett ex osv.

Så hon har ljugit en gång, om att hon hade slutat röka?! Hur många gånger har hon berättat om sexet med sitt ex under era 20 år tillsammans?

Hur var det… har du frågat/tagit upp detta om sex med ex, eller kom det bara sas. taget rätt ur luften och som du upplever i akt och mening att trycka till dig?

Hon tryckte till mig, dessutom när vi hade sex

Så det är dessa två händelser, en lögn om att hon slutat röka efter önskemål från dig och en alltför stor och klumpig frispråkighet (där du om jag förstår dig rätt aldrig yppat att du har funderingar på hur hennes tidigare erfarenheter av sex sett ut) under era 20 år tillsammans som gör att du vill skiljas!?

Vad är det då som ligger i den andra vågskålen och som hindrar dig från att bara gå vidare med skilsmässa?

3 gillningar