Fsk

Har vårt barn på fsk och barnet har assistent pga funtionsnedsättning. Jag blev arbetslös och undrade hur fsk såg på närvaron på fsk för vårt barn. Förskolechefen meddelade mig att barnet får vara på fsk 5dagar/veckan och 5 timmar varje dag då fsk är jätteviktigt för utvecklingen, språket och det sociala. Även i barnets journal står det att närvaron på fsk är viktigt.

Jag ville veta hur mkt barnet är på fsk under mamnaveckan för jag vill helt enkelt veta.
Förskolechefen mailsde mig om att barnet är där som det passar mamman och hennes jobb.
Har inte jag rätt att veta exakta tider som pappa?
Varför undrar kanske nån…jag vill veta då barnet har diagnosen och vi är faktiskt ännu i en vårdnadstvist.
Mvh

2 gillningar

Bra svar av rektorn.
Nej, du har inte rätt till allt.

För att du vill veta är ingen anledning. Det är ett kontroll behov.

7 gillningar

Varför då barnet har en funtionsnedsättning och det står i diagnosen att fsk är jätteviktigt för barnet? Som pappa vill jag veta för det handlar om mitt barns framtid och dess utveckling.
Skulle vilja veta om mitt barn i framtiden varit på fotbollsträningen eller varit på kalaset som Anders hade. Att inte vilja veta om mitt barn skulle göra mig till en dålig förälder ÄVEN då det handlar om mammaveckan.
Jag är och kommer alltid vara pappa även på mammaveckan.

Skärp dig!

Ja du är pappa även under mammaveckan.
Men hur mamman väljer att ha barnet på fsk under sin vecka, om de gick på Anders kalas etc har du inget med att göra.
Försök att släppa på kontrollen gentemot mamman och använda sonen som ursäkt.
Fsk kan informera dig om sonens framsteg, utveckling som sonen har ändå utan att blanda in mammans tider.

Frågan är om detta inte mer kommer vara till din nackdel om du fortsätter visa denna typ av kontroll behov.

1 gillning

Ska jag skärpa mig?
Jag har förtroende för mina barns pappa och att han tar väl hand om våra barn. Du har inget fötroende för ditt x och hur hon är som mamma.
Ditt x vet om ert barns diagnos och behov.
Är det någon som ska skärpa sig så är det du

Broder.
Det är förskolans ansvar att hålla vårdnadshavare underrättade om barnets utveckling, svårigheter, framsteg. De är ansvariga för att göra orosanmälan om de ser/ misstänker att barnet far illa/ inte får det stöd och hjälp det behöver.

Om förskolan bedömer att ert barn ligger efter i sin utvecklingspotential ska de informera er båda om det. Däremot har inte förskolan något som helst ansvar att informera dig om vid vilka tillfällen barnet finns där när mamman har ansvaret för barnet.

Jag förstår din oro, du verkar vara en engagerad förälder men en gång för alla måste du släppa ansvaret när ditt x har barnet, annars kan hon faktiskt använda det mot dig i vårdnadstvisten. Söker du ammunition för att använda mot henne till din fördel kan det sluta med att det exploderar rakt i nyllet på dig. Håll kontakt med förskolan, förhör dig om barnets utveckling, hur barnet fungerar i gruppen men fråga inte specifikt om när barnet är där när mamman har det eller hur det fungerar på förskolan under hennes veckor, det är skolans ansvar att hålla koll på och rapportera eventuella avvikelser.

I tidigare trådar du skrivit verkar det dels som att du har svårt att släppa taget om ditt x, dels verkar ha ett extremt kontrollbehov, kanske på grund av osäkerhet och/ eller rädsla och vilja att vara en bra förälder. Om du inte redan har det tror jag du skulle må bra av samtalskontakt. Du kan ensam ha samtal med familjerådgivning eller så kan du söka efter stödgrupper för ensamstående föräldrar eller föräldrar med funktionsvariation så du inte behöver brottas ensam med dina funderingar, din oro. Det är många troll som spricker i solen och många hinder kan krympa och inte vara så oöverstigliga som man först trodde om man får hjälp att se dem i annan belysning.

2 gillningar

Håller med @Rulle i alla stycken, i synnerhet att du verkar engagerad och vill ditt barns bästa :family_man_boy: :v:

Dessutom verkar du ha ett mer eller mindre dysfunktionellt ex. Det här forumet är fullt av kvinnor som isf har minst samma “kontrollbehov” som du då deras exmän inte heller ter sig fungerande ens för fem öre.

Så lite orättvist tycker jag ändå att det är att som man/pappa direkt bli anklagad för att ha extremt kontrollbehov när en pappa är lika engagerad som mammorna här ofta är, eller tvingas vara, för att de valt dysfunktionella män som inte kan fungera varken som självgående vuxen individ eller förälder.

Men precis som Rulle skriver så skulle du förmodligen må väl av en egen samtalskontakt för att kunna lyfta och dryfta den oro du känner för sonens tillvaro hos mamman.

Sen kan man ju tycka vad man vill om reglementet, men med delad vårdnad så är var förälder ensamt ansvarig för sin tid med barnet. Så jag skulle råda dig att verkligen välja dina strider med ditt ex, för både din egen och barnets skull samt att du innan du argumenterar med förskola/skola etc läser på så att du vet vilka regler som myndigheter måste gå efter och vilka frågor som ens är idé att ta upp.

Ett sista tips är att ju bättre kontakt du har med exv personalen på förskola/skola desto bättre blir det för ditt barn och desto mer information får du, om än kanske fragmentariskt här och där :wink:

.
[EDIT] Ditt barn har assistenter skriver du… minst lika bra kontakt med den personalen och av samma anledning som med personal på förskola gäller ju såklart :+1:

1 gillning

[quote=“Noomi, post:7, topic:20410”]
Dessutom verkar du ha ett mer eller mindre dysfunktionellt ex
[/quote] I beg to differ.

Han har startat 68 tråd om samma saker, dvs mamman, barnet eller förskolan. Hur många gånger ska man råda honom att ”välja dina strider, det är inget att bråka om”? Han behöver hjälp NU!!

1 gillning

Bra idé, all hjälp på vilket sätt du/vi alla än finner lämpligt är säkert välkommet :+1:

1 gillning