Förutsättningar vid Bodelning

Hej jag går och funderar dagligen på förutsättningar vid en bodelning och känner att jag är i behov. X vägrar bodela i dagsläget och ekonomiskt är det tufft som det är.

Förutsättningar

Jag äger bostadsrätten värderad till 300.000. Inga lån och den står på mig

Sparpengar 220.000
Skulder 350.000

Hon
Skulder för ca 30.000

Med bodelning kommer väl också inräkning på mäklararvode och vinstskatt på bostadsrätt

Skulle någon vilja förklara och hjälpa mig med en beräkning vad det skulle kosta mitt x att lösa ut mig från bostadsrätten, eller att jag löser ut henne.

Jag behöver en preliminär värdering

Tack på förhand

Tillägg, ponera att jag hux flux tappade bort mina sparpengar

Och radikalt minskade blanco lånen till låt oss säga 140.000

Hur skulle beräkningen se ut då.

Jag kan bara komma med frågor, men det kanske hjälper dig att se mer tydligt.

Är ni sambos eller gifta?
Om ni bara är sambos så ska ni bara dela det som är köpt till det gemensamma hemmet.

Om ni är gifta så är det vilka tillgångar som finns på brytdatum som räknas. Man kan inte dela skulder, så om ni är gifta är det ditt övervärde som ska delas. Minus ev vinstskatt och fiktiv mäklaravgift.

Om man separerar kan man inte vägra bodelning, den går att tvinga fram. Men för sambos finns det en tidsgräns, tror det är 2 år. För gifta finns ingen sådan.

1 gillning

Tack för svar. Vi är gifta och skiljer oss nu. 7 veckor sen vi skickade in ansökan.

Jag hade hoppats på en hjälp på beräkningen för den reder jag inte.

Så här tänker jag

Jag har tillgångar på 520.000
Skulder 360.000

Kvar är 160:000,
Mäklararvode, skatt på bostad är 40.000

Det är 120/2

Blir det korrekt

Om nu hon ska ta över lägenheten har jag läst om skiftesrätten. Är det bodelningen som avgör skiftesrätten eller måste hon ex lösa ut mig för hälften av bostadsvärdet?

Vänta nu skulder delar man inte på i en bodelning.
Ska inte detta tas ned?!

När man ska göra bodelning beräknar man först parternas giftorättsgods. Det är var och ens tillgångar minus skulder. Om resultatet hamnar på minus så blir det noll för skulderna delas inte.

Om dina skulder hade varit större än dina tillgångar hade det det inte funnits något att dela från dig heller, men nu var det ju inte så.

Utan att ha kontrollräknat så tycker jag att du ser ut att ha tänkt rätt.

Dock kan man alltid komma överens om en annan bodelning om båda är överens.