Fortsätta som sambo efter skilsmässa

Nu gör jag en galet lång och komplicerad historia super kort. Jag vet varken ut eller in. Har ingen att prata med då jag vill ha objektiva svar och inga ryggdunk…vilket jag får om jag pratar med min omgivning.

Vi ansökte om skilsmässa juni 2021, bägaren rann över för oss båda. Vi har varit gifta i 15 år, tillsammans i 17 år. Vi har 3 gemensamma barn… 13,10 och 9 år.

Någonstans vill ingen av oss släppa taget. Någonstans vill vi båda leva med varandra. Vi har provat antal gånger med rådgivning och terapi.

Hursom. Han ville att vi fullföljde skilsmässan då det gått så långt i processen. En process gan aldrig vill behöva genomlida igen. Jag förstår honom då han dragit i alla trådar. Han vill att vi fortsätter leva som sambos och ger detta en ärlig chans utan några som helst förpliktelser eller krav.

Jag håller på att gå sönder inombords. Har nämligen ef egna insikter, arbete och men hjälp av psykolog kommit fram till att jag vill leva med honom. Men något hände inom mig när han lade fram förslaget. Något lixom dog. Vi är nu skilda enligt konstens alla regler. Jag kämpar med att skilja på mina känslor för honom och känslorna som just nu håller på att dränka mig.

Jag kan inte längre säga att han är min man. Känns som att detta är början på ett slut. Jag känner mig “avverkad”, second best. Att han kan äta kakan och samtidigt behålla den. Jag känner mig så obetydlig. Ynklig. Oönskad osv.

Snälla hjälp mig. Ge mig lite konstruktiv feedback. För som det är nu drunknar jag i mina egna känslor. Kan inte sätta mig in i hans tankebanor.

1 gillning

Jag förstår ärligt talat inte heller riktigt.
Hur menar han - sambos som i ett kärleksförhållande eller sambos som att ni delar bostad?

Om han menar sambos i ett kärleksförhållande vad är det exakt som ska ha förändrats i ert förhållande (som inte funkar) bara för att ni inte är gifta längre?

1 gillning

Kärleksförhållande. Han ser det som en ärlig, ren och okomplicerad möjlighet att starta om på nytt. Inga krav, inga måsten och att slippa gå igenom denna process igen. Dvs om vi inte hade skilt oss.

Men det blir ju en process igen ändå om det inte funkar som sambos.
Om du känner osäkerhet - varför inte testa som särbos? Varför funkade inte med äktenskapet? Det blir ju ändå samma sak hur som helst när ni bor tillsammans.

3 gillningar

Men - hur tänker han här?
Ett papper på att ni inte är gifta längre gör inte så att historien försvinner. Ni har ju kvar samma problem och möjligheter som innan ni skilde er. Om ni inte kommit till någon slags insikt att ni drar ett streck över det som hänt tidigare och startar om på nytt men då skulle ni ju lika gärna ha kunnat göra det som gifta?

Jag förstår inte alls hur han tänker.

3 gillningar

Tack, alla infallsvinklar är mer än välkomna❤

Jag stöter och blöter i samma tankebanor. Jag hör vad han säger. Jag försöker verkligen förstå resonemanget men jag överröstas av alla mina egna känslor om äta och behålla kakan, oönskad second best osv.

Nu har det fallit sig så illa till tidsmässigt att jag inte kunnat träffa min psykolog sedan innan julen pga av Covid. Håller tummar och tår att inte vår tid nästa vecka blir inställd.

2 gillningar

Vilka förpliktelser eller krav? Han är inte otrogen? Hittat nån o känner efter och sedan lättare att flytta därifrån när skilsmässan är klar??? Ursäkta om jag skrämmer dig men…

2 gillningar

Ingen fara, du skrämmer mig inte. Jag har funderat i samma banor. Pratat med honom om det, är inte fallet. Som jag förstår det är det äktenskapet i sig. Att behöva genomgå denna process igen om vi hade fortsatt som gifta, gett det en sista chans om så behövt göra om allt om det sket sig. För honom så gick processen för långt för att han skulle orka gå igenom en sådan igen.

Det är han som fått hålla i allt så jag förstår honom att han känner att den varit jobbig i jämförelse med min upplevelse då jag bara “stått vid sidan om”

Det som gör mig galen är mina tankar och känslor. Varför kan jag bara inte haka på tåget. Jag älskar honom, vill leva med honom. Men så dök ordet sambo upp och jag dog inombords.

1 gillning

Jag kan bidra med en manlig blick :wink:

En relation med barn har alltid förpliktelser och krav. Jag misstänker därför att det är något speciellt krav och förpliktelser han åsyftar när han säger så. Vet du? Du skriver att han aldrig vill uppleva processen att gå igenom en skilsmässa igen så möjligheten är det den olustiga känslan av att dela upp en ekonomi och tillgångar mellan varandra som han vill undvika. Kanske är det bara det han åsyftar?

Själv tror jag inte alls på giftemål utan har alltid resonerat att varje dag är en utmaning man måste vara redo att ta itu med. Att inte vara gift utan sambos, eller till och med särbos, behöver inte betyda att du inte är i en normal relation. Alla relationer erfordrar uppmärksamhet, lyhördhet, tålamod och förtroende. Från mitt perspektiv är det en förbättring i er relation om ni kan leva tillsammans utan att gifta er. Jag tycker symbolhandlingar med högtidliga löften känns verklighetsfrånvänt och dessutom orealistiskt. Bättre att analysera vad som gör relationen värdefull och aktivt jobba med dessa saker varje dag.

Du skriver att du känner dig “avverkad” och jag kan inte utläsa från det du redan har skrivit varför du bär på den känslan. Det låter som att du förväntar dig en viss sorts uppmärksamhet och garanti för att du ska kunna lita på relationen.

Är garantier någonsin realistiskt? Du måste så klart själv alltid vara beredd att ge uppmärksamhet när du kan men vad för sorts uppmärksamhet är viktigt för dig? Vet han? Du skriver också att du känner dig “obetydlig” och “oönskad”, men ditt värde kan omöjligen vara beroende av honom utan måste grundas av dig själv på sådant du värderar. Du är någon utan din man, eller hur? Någon du kan älska?

Dessutom, om du var oönskad för honom hade han ju redan lämnat dig, eller hur? Tvärt om säger han att han varit igenom något jobbigt men vill ändå bo tillsammans som sambos och ge det en ärlig chans. Låter som kärlek.

Jag tror att kärlek mår väldigt dåligt när den inte får flyga fritt. Att din man upplever sig ha större frihet kan göra honom mer tålmodig och också mer fokuserad på det han har. Det tror jag även gäller för dig i förlängningen. Ni kan inte lika lätt ta varandra för givet och måste därför kanske begrunda mer vilka problem och krav ni hakar upp er på.

En människa vill normalt inte ingå i en konflikt med avsikt att vara otrogen. Otrohet tror jag enbart är ett resultat av att man agerar impulsivt på känslor man inte har kontroll på eller ens förstår sig på. Jag tror därför inte att du behöver vara rädd för att han nu ser något slags grön ljus för att ta sig en älskarinna eller hoppa båten så fort något bättre kommer förbi. Det sannolika är att han vill göra exakt det han säger: Ge det en chans till.

3 gillningar

Jag hänger inte riktigt med här… vad är skillnaden på dina känslor för honom, det som “dog” och det som dränker dig?

1 gillning

Hej @0145

Spontant kände jag efter ditt första inlägg såhär: han vill ha dig å knulla med, inga måsten - bara massor av kakor hos dig.
Sen kan han med gott hjärta va ute å röra sig bland folk och rentav träffa nån dam å inleda ett förhållande.

Jag förstår att det blir rörigt. Försökte göra en låååång historia galet kort.

Vi har kämpat med vårt äktenskap i många år. Vi är otroligt olika men samtidigt väldigt lika. Jag har ett gäng diagnoser och så har han, dock endast en uttalad. Den andra vill han inte höra ordet av då jag upplever är lite “fult”. Men efter att ha läst på om hans outtalade diagnos har jag lärt mig väldigt mycket och förstår honom så mycket bättre.

Hur som helst. Senaste 6 åren har vi kämpat. Det har känts som att vi aldrig drar jämnt. Mår jag bra så gör inte han det och vise versa.

Juni 2021 rann bägaren över. Vilket den egentligen gjort många gånger innan. Men denna gång gick det så långt att vi gemensamt ansökte om skilsmässa. Orsakerna är många och båda är lika ansvariga. Dock insåg jag vidden av min roll i vårt äktenskap med buller å bång. Blixt från klar himmel osv. Jag blev nämligen så arg, bitter och fylld med hat gentemot honom ef att vi skickat in ansökan.

Till saken hör är att jag är den som drar det kortaste strået. Jag måste flytta, jag har fått sälja mina hästar, jag måste köp en billigare bil osv. Det är fel av mig att vara bitter över att han har ett bättre betalt jobb än mig. Sånt är livet. Men alla tankar om allt jag gjort, ställt upp på och med. Allt jag fått offra osv. Han har allt här. Familj, vänner mm. Han är uppvuxen här medan jag gick med på att flytta hit om jag kunde få en häst. Vet, låter löjligt. Men jag har inget här. Min familj bor i Norge.

Hur som haver. Jag blev äcklad av mig själv. Över de hat och ilska jag kände. Började allvarligt fundera på om jag inte även var psykopat och narcissist. Googlade. Ville ha svar. Hatade mig själv. Kom istället över djupare information om de diagnoser jag har. Pusselbit på pusselbit föll på plats. Man kan säga att jag fick en hel jävla 3000-bitars ask släng rakt i ansiktet på mig.

Insikt på insikt. Efter det kontakt med psykolog och arbetet var igång. Efter alla dessa insikter ville jag äntligen börja leva, inte bara överleva. Detta skedde i början på sept 2021. Jag befinner mig där än idag. Jag vill leva, jag lever. Jag har hela hösten visat främst för mig själv att jag väljer livet. Att jag väljer att hålla fast vid de glada stunderna. Jag har hela hösten berättat för honom allt kag kommit fram till. Alla mina insikter. Att jag älskar honom. Att jag varit bitter. Att jag varit långsint. Att jag vägrat lägga gammalt groll bakom mig… osv Att jag vill bli gammal med honom.

Det har varit en svår och frustrerande höst. Han har hört mig. Han har varit frustrerad över att han inte kunnat “haka på” som han själv uttryckt det. Ena dagen har han sökt min närhet mitt sällskap för att sedan dra sig undan och tvivla. I get it! Inte alls konstigt. Klart han undrat och tvivlat på om det han nu sett verkligen stämmer.

Jag har fått påminna honom om att jag varit beredd att ge honom all tid i världen bara jag vet att han vill ge vårt äktenskap en chans. Han har tvekat, tvivlat, gråtit och skrattat.

I mitten på december var jag tvungen att påminna honom igen. Vi har nämligen fått in rutin på att sätta och ned och prata med varandra. Lyssna, inte avbryta och bekräfta vad den andra sagt. Vi har även talat ur våra egna känslor och upplevelser, inte satt ord i munnen på varandra. Denna gång blev det lite för tufft för mig. Han hade ignorerat mig i nästan 2v. Knappt gett mig svar på tal. Undvikit mig osv.

Innerst inne vet jag att han gör så när det blir för mycket för honom. När han inte vet gur han ska hantera alla känslor. Oavsett så behövde jag ha ett samtal. Samtalet var givande. Julen kom. Med extremt kort varsel åkte jag till Norge och min familj dagem ef jul. Jag fuck tid att tänka och fundera. Han fick extra mycket tid att tänka och fundera då jag åkte med alla barn.

Min tanke var att ha ett nytt samtal med honom när jag kom hem. Dock hann han före mig och skrev istället ett meddelande till mig. Det skrivna ordet suger verkligen. För enligt honom missuppfattade jag honom. Han upplevde att han kände lugn och ro. Att han kunde tänka klart när jag inte var hemma. Han kände att han behöver mer tid osv.

Okej, jag uppfattade det som tack och hej. Jag kom hem. Han åkte iväg med barnen på en lång dagsutflykt dagen efter. Vi hade bestämt att sitta ned och prata på kvällen. Samtalet kom. Han ville skiljas. Han ville genomföra bodelning mm. Men han frågade om jag ville fortsätta leva med honom. Om jag ville vara hans flickvän, sambo. Att han älskar mig och att han väljer mig.

Såååå… jag har låst fast mig vid sambo, flickvän, nederlag, avslut, oönskad osv. Jag kan inte bli av med dessa känslor. Han ska köpa ut mig. Vi är skilda nu. Att bo i ett hus som varit mitt men som jag nu är inneboende i. Att gå från gift till sambo? Det är en stor gård. Allt jag gör fom är för honom, inte mig. Till saken hör att det är jag i 8 år som varit snickare, trädgårdsmästare osv här.

Jag förstår att det kan låta fjuttigt… men för mig känns allt detta som skämt, äktenskapet en lögn. Jag har så svårt att bara se på det som en annan relationsform på pappret. Samtidigt vill jag bara kunna säga. Självklart. Vi fortsätter som sambos.

Frågan är nu alltså, hur i allsindar ska jag kunna lägga allt detta bakom mig. Strunta i alla tankar och känslor och fortsätta leva med honom men som sambos. För vi är nu skilda på papper.

2 gillningar

Otrogen har han varit, en gång i somras. Men jag klandrar honom inte. Snarare tycker synd om honom. Jag förstår dock bad som drev honom. Han behövde uppmärksamhet vilket han inte fick från mig och inte känt att han fått på väldigt länge. Jag klandrar inte honom och jag vet att han mår sämre över det än jag…även om det svider.

Jag uppskattar din infallsvinkel. Han tänker väldigt mycket som du. Jag vet även att mina tankar om oönskad mm bottnar i mig. Dock återstår faktum att jag måste kunna ta mig förbi dessa tankar och känslor om jag ska kunna leva med honom. Allt annat vore en lögn. Jag är bara så låst i mina känslor. Att gå från 15 år som gifta till sambos.

Mina tankar har även rört sig i de banorna.

Hmmm… komplicerad historik verkligen. Jag har nog inte riktigt de erfarenheter du efterfrågar tyvärr, men jag tänker spontant att varför inte ge det en chans som sambos?

Funkar det bra… då kan ni ju gifta om er/förnya era löften om ni båda känner comittment och övertygelse :revolving_hearts:

2 gillningar

Det känns som ett väldigt praktiskt problem som går att lösa. Är det inte bara att ni bestämmer att ni delar på huset igen och du tar halva skulden. Du bör så klart betala halva räkningen också, men då kan du ju känna att ni ändå jobbar för något gemensamt och att det arbete du lägger ner är ditt. Att lösa sambo-skapet är ju lättare än att gifta sig igen. Sedan tror jag sambo-lagen förvisso är ganska trygg, men du kan ju alltid fråga en advokat vad som skulle hända om han skulle försöka kasta ut dig om någon framtida konflikt skulle krascha allt igen.

Frågan är nu alltså, hur i allsindar ska jag kunna lägga allt detta bakom mig. Strunta i alla tankar och känslor och fortsätta leva med honom men som sambos.

Man kan aldrig backa tiden eller ignorera det som hänt, men man jag så klart lära sig från det och skapa något helt nytt. Det är nog hur du ska tänka nu: Det här är inte mitt gamla förhållande som börjar om utan det här är mitt nya förhållande och det är något helt nytt. Är ni osäkra på vad ni tar med er kan ni alltid ha en liten ceremoni för att bränna lite bilder, utbyta ringar i guld eller offra en get eller nått, för att tydligt markera för varandra och er själva att ni går in i något nytt sprunget från en historia ni accepterat och förlåtit varandra för.

2 gillningar

Tack för dina kloka ord❤

1 gillning

Otrogen har han varit, en gång i somras. Men jag klandrar honom inte. Snarare tycker synd om honom. Jag förstår dock bad som drev honom. Han behövde uppmärksamhet vilket han inte fick från mig och inte känt att han fått på väldigt länge.

Det är stort av dig och klarsynt, men jag tror nog ändå att du har rätt att vara både arg och ledsen över otrohet, liksom han bör vara ledsen.

Jag klandrar inte honom och jag vet att han mår sämre över det än jag…även om det svider.

Utan smärta ingen insikt! :pensive:

Jag uppskattar din infallsvinkel. Han tänker väldigt mycket som du. Jag vet även att mina tankar om oönskad mm bottnar i mig. Dock återstår faktum att jag måste kunna ta mig förbi dessa tankar och känslor om jag ska kunna leva med honom. Allt annat vore en lögn. Jag är bara så låst i mina känslor. Att gå från 15 år som gifta till sambos.

Som jag skrev tidigare ska du försöka sluta se det som att du räddar ditt gamla förhållande. Det tog slut. Det nya kan bli fantastiskt om du vill. Det är på inget sätt förminskade att vara sambos. Bara annorlunda.

3 gillningar

Tack snälla för dina svar

1 gillning