Fortf livrädd att göra fel val

1,5 vecka i lägenheten nu. Barnen har varit där några dagar och de trivs. Dottern har dock varit ledsen och frågat efter mamma. Ledsen att vi inte ska åka på semester tillsammans osv. Det skär sönder hjärtat på mig.

Exet ringer varje kväll å gråter. Säger vi måste försöka igen för våran familj.

Förra veckan när hon hade barnen. Så lät hon mig inte ens ringa å prata med dem. Betalar inte pengar hon ska göra. Fortsatte att hota med att hon skulle ta barnen, sätta soc på mig etc.

Igår när hon ville facetimea med barnen så var det en självklarhet för mig att de skulle göra det.

När vi senare på kvällen prata så sa jag med irriterad ton. Att det är så det ska va, att man ska få prata med barnen o inte hindra den andra föräldern.

Sa att hennes beteende inte är acceptabelt. Hon vänder då på det och säger att jag trycker ner henne och är elak när jag säger så.

Det sjuka är att jag låter mig påverkas av detta. Jag kände mig elak, och fick skuldkänslor när hon sa hur mycket hon sakna mig o barnen.

Alltså är jag totalt dum i huvudet som tar åt mig och tycker synd om henne?

Är det normalt? Alla runt mig säger att hon bara manipulerar min skalle och att jag är helt efterbliven om jag ger henne en ny chans.

Och att det måste gå ett bra tag innan vi kan försöka igen. Jag förstår dem såklart.

Men jag trodde jag skulle känna mer lättnad och mer frihet än vad jag gör så fort lägenheten fanns att tillgå. Kanske är det mer tid att landa som behövs. Har ju aldrig separerat tidigare så det kanske är det som är kruxet med.

3 gillningar

Det tar ett tag att bryta sig loss, särskilt när den andre gör allt för att spela på skuldkänslor.

Försök att få till en inspelningsmöjlighet, t.ex. mha en gammal mobil och prata på högtalare eller facetime, så att du kan få det inspelat när hon hotar med att ta barnen. Detta kan vara av stor vikt om hon verkligen gör allvar av hotet.

3 gillningar

Det är säkert många krux med i dina nuvarande reaktioner. Ge det tid och försök stålsätta dig på så sätt att du slår dövörat till när hon ringer och skäller, gråter, anklagar, hotar etc.

Lägg på luren om hon inte sansar sig direkt och på det sättet både sätter och försvarar du gränserna för dig själv, men minst lika mycket eller mer för henne. Hon reagerar som ett trotsigt barn som nöter på till dess hon till sist får veta vet var gränserna faktiskt går. Så gör det enklare för både dig själv och henne genom att en gång för alla (och såklart hålla fast vid det, inte svaja hit och dit) definiera vad och när hennes beteenden och ageranden inte är okej.

Vill hon stoppa dig från att ha all kontakt med barnen den tid hon har dem men inte fattar ens det basala att då ska detsamma gälla henne på din tid, så då skulle jag föreslå att du gör detsamma. Men som alltid, många vuxna är värre än barn och kör bara på till dess någon visar att HÄR är det stopp :muscle: :v:

5 gillningar