Förstår ingenting

Jag har läst här ett tag men tvekat på att skriva själv. Men nu känner jag att jag behöver skriva.

För några år sedan träffade jag en man. Tyvärr en upptagen sådan, något som jag visste från början. Attraktionen slog ned som en blixt och mot bättre vetande började jag träffa honom. Känslor utvecklades snabbt och starkt.

Tidigt lät han mig förstå att han inte var helnöjd därhemma och att det som främst höll honom kvar var hans små barn. Känslorna fortsatte växa och våra dejter blev mer seriösa. Vi började prata om ett ”vi” men hans stora farhåga att förlora barnen gjorde att vi inte kom till någon lösning.

Så här har det hållit på. Jag har flera gånger funderat på att bryta för det har emellanåt varit tärande att vara någons andrahandsval. Men jag har inte pallat, är för kär. Förra julen sa jag tillslut att vi inte skulle höras på ett tag för att ta ordentligt med tid att känna in vad han ville med hemma och oss. Han kom tillbaka och var på exakt samma ruta som alltid: hindret var barnen, inget annat.

Så för en tid sedan tyckte jag att jag märkte en förändring. Frågade honom om det var något men det var det inte. Han ville absolut fortsätta träffas och kände samma som alltid. Senaste månaderna har varit bra, vi har setts och pratat igen om oss och han sa att han inte kan med att lämna just nu med tanke på svärmors demens men att barnen nu blivit större och inte längre vara samma känsliga punkt. Jag skrev sedan till honom att jag inte kände att jag riktigt förstått vad han vill. Han svarade att det varit underbart att träffas och att han höll med om att vi behövde prata vidare. Men nu känns det som att han börjat ignorera mig. Vi skulle hörts i måndags men han har inte svarat på mina kontaktförsök. Jag förstår ingenting! Han har aldrig betett sig så här underligt tidigare.

1 gillning

Dessa män…han kommer aldrig lämna sin fru.
Att skylla på barnen känns som en bra bortförklaring…och nu nästa.
Att han säger det inte är bra hemma är nåt han säger (å kanske tycker).men skulle han säga att det var toppen så skulle väl du ha backat direkt …
Det är väl lämpligt att ha dig på sidan om som en ventil.
Nä, lämna han att ta hand om sin dementa svärmor… och hitta dig en karl som är beredd att vara med dig 100%.

8 gillningar

Han håller sannolikt på att luxera ut dig ur sitt liv… såklart så kan det i teorin finnas andra förklaringar, men jag tror du behöver börja förbereda dig på att det nu är läge för honom att lämna dig och fortsätta (troligen enligt hela tiden utstakad plan) med sin familj.

Han har fått det han behövde och nu när barnen är så stora så de inte kan vara anledningen längre, då har svärmor gubevars gått och blivit dement också som av en händelse…

Bryt allt direkt med honom, äg det nick du valt och ta tag i taktpinnen, istället för att sitta och hoppas och låta honom få dumpa dig. DEN markeringen kommer att gagna dig stort, istället för att vänta på att bli dumpad :muscle: :v:

12 gillningar

Vilken patetisk man, det ser du själv väl?
Så under småbarnsåren när det kan vara jobbigt så skaffar han en älskarinna. Högst sannolikt har han inte pratat med sin fru som får ta det stora ansvaret hemma medan han springer bakom hennes rygg och sviker sin familj.

Det enda du egentligen kan vara säker på är att om han skulle lämna sin familj för dig är att du vet hur han löser det när det blir vardag och lite tråkigt.
Så du vet ju vad du får, någon som utan svårigheter kan ljuga sin partner rakt upp i ansiktet.
Jag kommer nog aldrig förstå vad som kan vara så attraktivt med dessa otrogna män…

10 gillningar

Min sambo var en av dessa otrogna män. Ja, vi lever fortfarande tillsammans… Han beteende var delvis likt detta som du beskriver ovan. Han hade aldrig en tanke på att lämna mig och sin familj. Jag tror att du mår bäst av att göra ett avslut själv och låta honom stå sitt kast där hemma.

2 gillningar

Jag tycker du ska läsa den här tråden Att bryta som den 2a kvinnan
Där en ”älskarinna” väljer att bryta med en man som är otrogen.

Det är under din värdighet att nöja dig med smulor av en relation. Ursäkta men han behandlar dig som en obetald prostituerad, du finns där när det passar honom, utan möjlighet att ställa några som helst krav. Han betalar dig med sina lögner, manipulation, ömhetsbetygelser.

Hade det du erbjuder honom varit så speciellt som han förmodligen säger ä, så hade han lämnat sin fru för länge sedan. Inte snyggt, men i alla fall ärligt.

Han har alltid en ursäkt, varför han inte kan lämna. Så kramar han om dig och det ni har är ”så speciellt” och du förstår honom så bra. Förmodligen är hans fru ovetande om att han anser att de har problem. Småbarnsåren är ofta hektiska, man hinner inte med varandra och en trött fru är en fru utan lust och då är det superpraktiskt att du finns där. Alltid redo, inget vardagsgnat och inga förpliktelser. Vilket upplägg han skaffat sig.

Dessa människor som säger att de är olyckliga i sin relation och börjar köra parallellt, de finns överallt och oförmögna att bryta sina relationer eller ta upp dem för diskussion med sin partner. Istället levereras lögner på alla håll och givetvis skulle detta aldrig komma fram.

Den moraliska aspekten, dvs att du är älskarinna åt en man som är gift och har barn, kan vi lämna därhän, men det finns oändliga historier här från medsystrar som blivit bedragna. Det är sår som aldrig läker, det är bland det mest smärtsamma man kan drabbas av.

Men om inte annat så för din egen skull, bryt med denne fege och lögnaktige man. Ev har han älskat dig men han kommer inte att lämna och du vet vad han är kapabel till, dubbelspel och lögner levereras på alla håll. Och även om han mot förmodan skulle lämna, skulle du lita på denne man?
Ev kommer hon ju på honom och kanske blir han då utslängd, kanske heter det då att han valde dig….

Imponerande dåligt nytt skäl, dement svärmor…. Det låter som ett skämt.

Allt det jag skriver är inte elakt menat, men ta av dina rosa glasögon. Mannen är en skitstövel.

7 gillningar

Snälla FedUp,
Kan låta hårt, men det här är inget forum för dig. Här finns så många som är på andra sidan av din historia, alltså den som blivit bedragen!
Att ge sig in i en relation med någon som är upptagen, ha full information om detta, men ändå gå vidare är lågt. Än mer när det finns barn inblandade. Självklart kan man inre styra över sina känslor, men man kan definitivt styra över sina beslut. Om alla sk “älskarinnor/älskare” hade förmågan att ställa kravet “lämna och välj mig, alt red ut ditt liv utan mig”, så skulle färre ha möjligheten att bedra. Det är med hjälp av älskare/älskarinnor som tror på förklaringar som ex “barnen är små, svärmor dement, partnern deprimerad, problem på jobbet, kan inte sälja bostaden nu, behöver mer tid” etc i all oändlighet som dessa oärliga, svaga personer kan fortsätta bedra och svika.
Förstår att du är ledsen och besviken, men helt ärligt - tänk över vad du själv gör, det finn en annan kvinna i detta. Släpp honom, är han ärlig med att vilja välja dig så kommer han. Sluta tro på hans ursäkter, och försök hitta en man som inte lever i en relation. De fina många

11 gillningar

Ja du, den sortens av relation är väl antagligen oftast bäst och mest frestande när man är relativt nyförälskad och känner passion osv. I en “normal” relation har man kanske när den fasen är över etablerat ett liv tillsammans med andra värden att bevara som gör att man vill fortsätta.

Men ja poängen jag vill göra är att han antagligen inte är lika passionerat förälskad/attraherad av dig längre och var han inte beredd att lämna sin familj när den lågan brann som starkast så kommer han inte göra det nu när den börjar falna, utan han har väl tröttnat på dig och kommer antingen gå tillbaka och satsa på sin familj, nu när barnen är äldre kanske han och frun kan komma igång med sin relation igen, eller så skaffar han sig en ny spännande älskarinna istället. Sorry men det är vad jag tror. Du lät honom ha kakan och äta den och nu är han sugen på nya spännande kakor.

2 gillningar

Visst är det bra råd. Det kan man önska, men de som bedrar blir inte lurade att bedra sina partners.

Det kan vara en behagligare sanning för de som har en otrogen partner och visst vill man tro det att ens man/fru nästan också är ”offer”, att de blev lurade och inte förstod att de gick över gränsen eller sårar sin partner.

De som är otrogna gör ett val och garanterat med en riskkalkyl i bakhuvudet för ingen tror att någon ska komma på dem.

Jag anser att den som är i en relation är den som ska ”välja att agera korrekt”. Min partner har ett ansvar mot mig, det är vi som valt varandra.

Jag vet att det är en del här som tycker annorlunda, men det är som att skylla prostitution på den som prostituerar sig.

PS: jag tycker alla får vara här…

8 gillningar

Håller med… kanske tom så att gifta lovar mer gröna och sköna skogar för att den andre inte ska tappa intresset…utan nässlas in i en tro att det ska bli dom.
Så helt klart att båda har ett val i detta.

2 gillningar

Något du kanske inte tänkt på, eller som du undvikit att tänka på:

Några år alltså. Du älskar honom och föreställer dig att han älskar dig? Ni har varit tillsammans i några år och frun vet ingenting? Har du tänkt på vad det innebär i praktiken? Under er tid tillsammans, så har han kysst sin fru oräkneligt antal gånger. Han har säkert sagt “jag älskar dig” till henne ofta, för att hon inte ska bli misstänksam. Hur många gånger har de haft sex? Tillräckligt många för att inte frun ska tycka det är konstigt. Och han har ljugit. Han måste ha dragit tusentals lögner för sin fru och även för sina barn. Om var han varit, vad han gjort, vad det är för fläck han har på tröjan, vad han ätit och var, varför han måste jobba över, varför han måste ut en sväng, vem han ringer till, varför håret är fuktigt (har han duschat på jobbet???).
Vill du verkligen ha en man som så lätt kan ljuga och som ofta och gärna kysser och har sex med en annan kvinna än dig - trots att ni två är tillsammans?

13 gillningar

Syster.
Jag har länge sagt att det skulle behövas två forum. Kanske tre. Ett för oss som lämnat.
Ett för dem som blivit lämnade och ett för oss som varit den andra mannen/ kvinnan.

Been there, done that.
Du kan läsa min historia under “Jag - en svikare”
Ingen vacker historia men den är min.

Kort sagt inledde jag en historia med en gift kvinna som i samband med min skilsmässa kastade sig om halsen om mig. Jag borde sagt nej men tänkte att nu är det min tur att få ha lite kul.

Nu blev det inte så roligt. Jag var hennes andra - minst. Nu har hon ett nytt prassel och hon är fortfarande gift med samma man.

Det finns de som klagar på sin relation, skaffar sig någon vid sidan om men skiljer sig inte. Det kan vara praktiska/ ekonomiska orsaker eller ren bekvämlighet eller ngt de säger för att de vill ha lite rajtan tajtan.

Släpp honom syster och engagera dig inte i någon som är upptagen. Dock inte så lätt när det finns sådana som medvetet ljuger om sådana saker också.

4 gillningar

Tack till er alla som tagit sig tid att både läsa och svara på mitt inlägg. Jag ska svara på dem. Vill generellt bara säga att jag är tacksam för era svar och tankar. Jag har som jag skrev läst här inne en tid och förstått att det finns mycket klokskap här. Just därför jag skriver, för att jag behöver hjälp att tänka och processa mig igenom det som händer. Vi har känt varandra länge nu och aldrig har han betett sig så här.

2 gillningar

Alltså det är just den gnagande känslan jag har - att han vill göra slut. På den direkta frågan svarar han dock nej och säger att det vore förfärligt tråkigt. Men ord är bara ord och jag känner att hans agerande emellanåt står i konflikt med det han säger. Men om han vill avsluta det här, som han ju krasst inte är ”bunden” till på något som helst sätt, varför säger han inte bara det?

4 gillningar

Du har troligtvis rätt i allt du skriver. Men jag vill inte tro att han är sån.

2 gillningar

Hur menar du att han får stå sitt kast hemma?

2 gillningar

Tråden du hänvisar till har jag läst och har även skrivit med TS till den tråden som uppmuntrat mig till att skriva min egen.

Jag vet att det vi gör är moraliskt förkastligt. Samtidigt är han mitt livs kärlek och jag vill att vi ska ta steget seriöst.

1 gillning

Menar väl mest att han får stå för vad han gjort om det kommer fram vad han och du har haft för er.

1 gillning

Klart jag tänkt på alla saker du tar upp! Vi som befinner oss på andra sidan, som kallas för Häxor, Spöken, Lycksökerskor och värre saker är inte helt blåsta. Självklart måste han, så länge han inte väljer att lämna, upprätthålla familjelivet. Annars anar hon såklart att något är väldigt fel.

Jag vet att han ljugit för henne länge nu. I vardagen, på utlandsresor och skidsemestrar. Vi har samtalen om oss för att komma ifrån lögnerna.

2 gillningar

Tack för svar. Jo det är onekligen en hög prislapp…

1 gillning