Försäljning hus deklaration

Hej!
Vet inte om någon kan svara här men annars kanske vet om en famiiljejurist eller skattejurist är lämplig:

Vi hade ekonomiskt brytdatum för skilsmässa december -2019.

Dom från tingsrätten om skilsmässan är daterad 2021-01-11 (betänketid och hans schabbel).

Nu ska husförsäljningEN 2020 deklareras. Jag har i min ägo kvitton på renoveringar för ca 1 mkr.
Ägarandel på huset var 50/50.
Det är alltså jag som har alla kvitton och underlag. Är jag nu skyldig att snällt sammanställa allt och meddela honom hur mycket han ska göra avdrag för? Eller finns annat sätt?
Vid en bra skilsmässa-visst. Men nu vill jag veta mina RÄTTIGHETER. Det är mycket pengar och han betedde sig som ett totalt empatilöst svin och vi förlorade ca 1/2 miljon kronor i ett dyrt poolbygge som dragits igång 4 månader innan han ville skiljas (inte lönsamt att sälja hus där poolen inte är klar i januari kan jag informera om…).

Hjälp att komma vidare…

Spännande fråga!
Jag har svårt att tro att du behöver förse honom med informationen om han inte efterfrågar den. Men om han efterfrågar den och du har den så tror jag det kan bli svårt att argumentera för varför du inte ska dela med dig av den.
Är det du som har gjort alla investeringarna?

1 gillning

Vi var ju gifta så jag antar att man då räknar med att investeringarna gjorts tillsammans.

Ni sköter både era respektive deklarationer, du har inga skyldigheter att räkna ut en enda siffra åt exet.

Men du gör nog bort dig om du vägrar lämna ut underlag och kvitton på begäran av exet, jag är dock inte säker på exact vilken lag/paragraf du då skulle bryta mot, men det känns fel.

Ta kopior på de underlag o kvitton som du behöver för din deklaration och spara. Sen knögglar du ner resten i en enda röra i en för liten skokartong o skickar över om/när exet frågar efter?

Normalt är nog att man tar hjälp av mäklaren som skötte försäljningen att räkna ut reavinsten, då är nog det normala att denna även förmedlar denna info till andra parten?

2 gillningar

Äktenskapsbalken 9:3 där har man en upplysningsplikt alltså man behöver inte ens fråga efter kvitton mm. Detta från brytdatum tills hela bodelningen är färdig.

Sen är det svårt att veta om det gäller även i detta fallet, ska man vara riktigt säker så måste du ha domslut på allt, och vet inte i ts fall om det funnits liknande scenarion att jämföra med.

Gjorde bodelning på allt innan försäljning. Han vägrade skriva på. Tror jag får kontakta någon jurist för jag vill vara säker på vad jag håller på med.

1 gillning

Det jag tänkte är att det måste finnas ett tydligt regelverk för sånt här. Inte förväntas att man ska sitta ner som kompisar och administera kvitton och ha en myskväll med deklarationerna liksom…

Om han vägrade skriva på så har ni väl ingen bodelning?

Jag hade nog för egen del tagit kopia på kvittona och skickat i ett rekommenderat brev.
Alt scannat och mailat över.
Hade inte sammanställt eller nåt, men då vet jag att han hade fått dem sen är det upp till honom hur han gör.
Då skulle jag även slippa att han kontaktade mig senare och gnälla över att han inte fått dem.

Ser ingen anledning till att hålla på dem bara för att, men sitta ned tillsammans är väl ingen som begär.

Fast angående det här med att inte bjuda exet på en sammanställning av siffrorna. Finns det inte risk för strul om ni räknar olika och deklarerar olika siffror för samma försäljning? Att skatteverket anar ugglor i mossen och börjar tjafsa? För egen del hade jag nog hellre bjudit på en sammanställning som jag ändå redan gjort, än att riskera tjafs med skatteverket p.g.a exet muppat till det. Förstår att du är lack på honom men just därför kan det ju vara skönt att eliminera risken för fortsatt strul kring honom i ditt liv.

Nej och vad ska jag göra då menar du?

Detta var den mest sinnessjuka separationen ever… Han stack med någon han träffat 3 gånger. Det höll 3 månader. Sen fick jag HENNE stalkande efter mig så jag var tvungen att ta bort mitt konto här för det hittade hon.

Jag kämpar varje dag för att gå vidare och nu kommer allt tillbaka…
Jag löste precis ALLT medan han bara skrek åt mig och betedde sig som en sinnessjuk… Jag förlorade massor med pengar och därför tänkte jag uppbåda kraft igen att inte förlora ännu mer… Om jag kan få rätt… Ska se till att jag har på fötterna.

Jag kollar med mäklarens jurist.

1 gillning

Sorry, jag läste tillbaka nu och inser att jag blandade ihop din tråd med en annan, där det stod att de hade en bodelning. Mitt fel.

I sakfrågan har jag tyvärr inga råd att ge.

Om ni inte har lyckats med en bodelning så kan du söka bodelningsförättare
via tingsrätten. Bodelningsförättaren har rätt att genomdriva en bodelning även om ni inte är överens. MEN det kostar (som ni båda får dela på) och tar tid. Kanske går det att göra x mer medgörlig med det som alternativ?