Förlorar förståndet

Jag uppskattar dina försök att förklara.

Jag är inte alls insatt i världen runt barn med “särskilda behov”, så jag har bara så svårt att förstå. Jag vet ärligt inte ens vad för typ av diagnoser/personlighetsstörningar som ryms inom begreppet…

Jag ser bara 2 stora behov som behöver tillgodoses i er situation. Det första och största är ju givetvis relationen mellan barnet och fadern. Det andra är att du måste ju givetvis respekteras i ditt eget hem.

Jag skulle aldrig ens tänka tanken på att släppa in exet i min lägenhet. Men om jag hade blivit övertalad att göra så, genom löften av olika slag, så skulle hon åka ut med huvudet före o få sina jävla skor kastade i bakhuvudet om hon inte respekterade villkor jag satt upp, eller om hon ens yttrade minsta nedlåtande pip.

Därför styr jag så lätt in på tänket att jag tror det skulle vara så mycket bättre för er alla om barnet och exet kunde ha sitt umgänge på annat håll. Barnet och exet måste tillåtas utveckla sin relation. Ditt ex behöver också på ett vettigt sätt få en chans att utöva sitt föräldraskap.

Jag anser att de villkor du satt upp ang ditt ex beteende i ditt hem är fullt rimliga, men vad jag kan döma av din historia så här långt så visar ditt ex rätt tydligt att han inte respekterar detta alls. Detta kommer således enbart skapa konflikt mellan er.

Finns det verkligen inga aktiviteter de kan åka iväg o göra?
Min dåliga förståelse för detta med “särskilda behov” gör att jag har så väldigt svårt att se hur det skulle vara ett stort problem. Med tanke på hur dåligt nuvarande upplägg fungerar så måste ni ju hitta på nånting.

1 gillning

Jo, men som sagt de ses 5-6 gånger per vecka, så även om de är hos oss ett par gånger så följer barnet med till sin pappa och hans kompis (där han är inneboende) eller iväg på någon aktivitet några gånger per vecka. Det låter som att du tänker att de inte får tillräcklig tid för att de ska utveckla sin relation? Vet inte om jag missuppfattar dig? Jag tror de är med varandra uppemot 20 h/vecka vaken tid, så i min värld är det inte så. Men du kanske tänker annorlunda?

Har förträngt alla turer som var, det var förfärligt med alla turer, alla gånger jag lät mej övertalas att fortsätta tro på honom och en framtid för vår familj. Han bajsade på allt gång på gång, tillsynes utan samvete. Kommer aldrig förstå
Läs gärna min tråd - flera års kamp och svek
Ok nu, 4 år sen han flyttade ut, men känner fortfarande sorg och häpnad

Jag hade uppfattat det som att de nu spenderar en hel del tid tillsammans, det jag menade var att du bör hitta på något som möjliggör att exet inte längre är välkommen i din lägenhet alls, utan att det påverkar mängden umgänge.
Att dra ner på umgänget för att ni har en konflikt drabbar enbart barnet, så det måste givetvis undvikas.

Jag försöker få dig att finna lösningar som skyddar dig mot exet, utan att det i sin tur försämrar barnets umgänge med exet.

2 gillningar

Aa jag förstår hur du tänker. Känns lite som moment 22, men det är verkligen något att fundera på…