Företag bodelning o utdelning

Jag och mitt X ägde ett företag ihop 50% var av aktierna. De senaste två åren jobbade jag inte i företaget utan var bara delägare och ordförande.

Bodelningsavtalet skrevs under i augusti 2020 där alla mina aktier (på 50 000kr) övergår till mitt X.

En utdelning gjordes på 400 000kr i april 2020, dvs innan bodelningsavtalet skrevs under och innan mina aktier överlåtits. Jag kände inte till någon utdelning och fick ingen utdelning.

Nu ska jag deklarera och mitt X och bolagets revisor, har skickat över ett förslag på hur jag ska fylla i K10, där jag ska fylla i punkt 1.4 samt bifoga en not om att mitt X övertagit mina aktier liksom ”mitt sparade gränsbelopp” (som är på ca 1 500 000).
I bodelningsavtalet står bara att X har övertagit mina aktier, inte mitt sparade gränsbelopp.

Först och främst, borde jag inte fått utdelningen som gjordes i april eftersom jag då fortfarande var delägare?
Och dessutom så undrar jag om det stämmer att mitt X får mitt sparade utdelningsutrymme? Enligt denna fråga på lawline verkar det tillfalla säljaren som är jag.

lawline.se/answers/vem-tillfaller-det-sparade-utdelningsutrymmet-vid-forsaljning-av-bolag

Känner mig förvirrad :woman_shrugging:

Eftersom du sitter i styrelsen och dessutom är ordförande, har du inte skrivit på något papper om aktieutdelning?

Och ja, du skulle ha fått din del av aktieutdelningen eftersom du var aktieinnehavare vid tidpunkten.

1 gillning

Nej jag har inte slrivit på något sådant.
Ska prata med min advokat denna vecka och höra hur allt ligger till.

1 gillning

Ja, det är nog rätt väg för det låter ärligt talat helt fel att för det första dela ut utdelning som du inte visste om och inte fick del av och dessutom kräva att du ska dela med dig av ditt sparade utdelningsutrymme.

1 gillning

Kanske kan det här vara en intressant länk:
https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/2014/Nr-3-2014-Argang-80/Bodelning-av-minoritetsposter-i-famansbolag/

Detta om värdering av fåmansbolag:

1 gillning

Den skulle jag haft innan. Jag gick med på att värdera till substansvärdet, ek då det är svårt att värdera ett tjänstebolag. Sedan var vi båda lite less på den utdragna bodelningen.
Men om han nu gjort något fel (inte gett mig utdelning och hävdat att jag gett honom mitt sparade utrymme) så varför i all världen gjorde han utdelning innan bodevar klar då? Hade han gjort det efter hade jag ju inte reagerat eller märkt nåt… Och om det är måt lurigt så hur kan en seriös revisor vara med på det?

Kanske för att aktieutdelningen måste göras en viss tid för att det ska bli rätt i bokföringen?

Om du äger (ägde) 50% i bolaget och det gjordes en total aktieutdelning på 400 000 så ska du ha hälften av det. Aktieutdelning görs baserat på vinsten året innan.

Och vad gäller revisorn så kan han vara seriös och bra ändå. Han behöver inte veta att aktieutdelningen gjordes enbart itll ditt x och att han la vantarna på pengarna.

Men om det gjordes en akiteutdelning så ska den ju skattas för. Har du verkligen inte sett något?

1 gillning

Om det har gjorts en utdelning som inte duhar sekt röken av då är det bedrägeri!
Ditt x kan skaka galler för något sådant

2 gillningar

Men jag borde ju behövt skriva under något möte då jag var ordförande i bolaget. Skulle han ha kunnat lurat mig att skriva under att jag avstår utdelning eftersom jag inte arbetat aktivt i bolaget kanske? Jag brukar inte lusläsa den bibban. Då är det ju inget bedrägeri eller?
(Jag har inte fått tag i advokaten, men uppdaterar här såfort jag fått svar)

1 gillning

Fast rent logiskt, om du har fått en utdelning på pappret som syns i din deklaration då kan du omöjligt ha avsagt dig de pengarna. Eller?

Och har han stuckit in papper i “bibban” med företagspapper för dig att skriva på så är det bedrägeri. Du har visserligen en skyldighet att läsa vad det är du skriver under men ändå

2 gillningar

När utdelningen gjordes så ägde ni företaget 50% var eller?
Var är dina 200 000 då?
En aktieutdelning görs till aktieägarna!

1 gillning

@Mamma17

Om ni har aktiebolag så bör det finnas protokoll hos Bolagsverket ( tror det heter så ) där du bör hitta nått.
Men bäst är att du skaffar dig en Jurist, du får svårt att ro i land allt detta.

2 gillningar