Föräldraledighet när den andre inte vill

Vad är det du ska ansöka hos FK om?
Det är familjerätten du ska vända dig till om du vill skriva umgängesavtal.

Till fk-olämplig förälder.

Jag vet att jag sagt detta till dig vid ett tidigare tillfälle.

Men du måste sätta dig in i hur allt detta fungerar, vilken myndighet som sköter vad, vilka regler som gäller, osv…
Att du säger saker i stil med att du ska anmäla henne till Försäkringskassan för att hon är en olämplig förälder t.ex är tydliga bevis på att “much to learn, you still have” som Yoda skulle uttryckt sig…

Lägg sen även tid på att bygga upp en förståelse för HUR det fungerar rent praktiskt i verkligheten

2 gillningar

Det enda FK hanterar är föräldraförsäkring, underhållsbidrag mm.

Om hon är olämplig som förälder så är det en orosanmälan till soc du ska göra.

Idag har exet kontaktat familjerätten för hjälp.
Tänker att det är bra fast med tanke på vad hon
gjort så ligger det henne i fatet. Jag har ju bevis på sms där hon festar och lämnar sonen till sina föräldrar,hon jobbar och lämnar sonen till sina föräldrar. Går på bio och lämnar sonen till föräldrarna. Weekendresa och gör likadant. Jag har varit ledig under alla dessa situationer och aldrig fått förfrågan om “barnvakt”.
Vi har gemensam vårdnad och har inte bestämt nåt vad gäller umgänge. Bara muntligt om att jag vill träffa han regelbundet och ta han då hon inte kan.
Om en vecka blir det vv på mitt initiativ.

Håller tummarna.
Tips till mötet på familjerätten. Börja inte gräla med henne. Säj bara att du vill vara en bra pappa för ditt barn och hon hindrar dig från att träffa barnet. Dra inte upp bevisen i onödan, om hon anklagar digför att ljuga kandu dra fram dem.