Föräldraledighet när den andre inte vill

Min planering för att vara med min son gick i stöpet.
Skulle ta han vv from. nästa vecka. Allt är fixat MEN mamman kan inte då hennes jobb kräver 3 månader framförhållning. Mamman bor hos sina föräldrar med vårt barn och har således inga (stora) utgifter.
Visst är det schysst att även hon kan jobba när jag har sonen MEN kan jag ändå ta han vv och så får mamman spara dagar utan att jobba? Vill ju träffa min son regelbundet och ha en plan!!
Ser inga hinder då hon bor som hon bor och inte har någon hyra eller utgifter för mat och annat.

Har du redan föräldraledighet beviljad av försäkringskassan? Spontant tänker jag att om du redan har ett beviljat uttag av föräldradagar och då det inte går att ta ut så många dagar samtidigt för samma barn så borde det rimligtvis bli du som får föräldrapenningen för den perioden iaf. Sen är det väl lite av en annan fråga om du rent fysiskt kan få henne att släppa barnet till dig eller om du kommer att sitta och ta ut föräldrapenningdagar utan barn att ta hand om och vad som i så fall händer. Men det borde du ju då kunna ta till rätten tycker jag.

Försäkringskassan lär ju se att exet är mammaledig när jag söker föräldraledighet. Betyder det att jag inte får min föräldraledighet? Har inte ansökt än men ser bara det hindret på att jag inte skulle få ledighet.
Det som är fixat är mitt jobb och ledig därifrån.

Vil bare sende deg styrkeklemmer, stå på videre for sønnen din :muscle::muscle:

:hugs::hugs:

Okej ja alltså jag tror ju att har man redan ansökt föräldrapenning och fått beviljad för en viss period hos försäkringskassan så blir det nog svårt att som andra förälder komma in och kräva att få vara ledig istället dessa dagar. Till och med om man är överens som föräldrar kan det nog bli en del bök att ändra ansökan i efterhand. Men vet du om hon har lagt in ansökan om föräldrapenning för den perioden redan då? Det kanske hon inte har och då har du ju möjlighet att förekomma henne där.

Eftersom ditt barn är under 1,5 eller vad det nu är som gäller nu så har du rätt att vara föräldraledig utan föräldrapenning. Men då får du ju alltså ingen inkomst. Dessutom vet jag inte hur din arbetsgivare ser på att du är ledig utan att faktiskt ta hand om ditt barn under ledigheten, men det är väl en sak mellan er.

Så klart har du rätt till dina föräldrapenningdagar så länge ni bägge har vårdnad, men det betyder ju inte att du nödvändigtvis har rätt att ta ut dom precis hur du vill, om hon redan ansökt och fått beviljat föräldrapenning för den perioden du också vill vara ledig.

Har ni någon överenskommelse om att du ska vara föräldrarledig nu som hon backar ifrån? Har hon dagar kvar eller förutsätter hon att hon ska få av dig?

Det stora problemet med arbetsgivaren brukar vara ett ledigt, inte att komma tillbaka. Prata med hennes arbetsgivare?

Vi har ingen överenskommelse utan jag vill träffa min son regelbundet UTAN att exet har kontrollen. Nu kommer hon hit när det behagar och åker när det behagar,ibland sover hon över,bjuder på middag,ger presenter etc. Sen åker hon. Hon har börjat jobba natt och lämnar barnet till sina föräldrar även då jag är ledig,föräldrarna jobbar själva heltid. Jag har sagt att jag som pappa vill veta om/när hon ska jobba,gå på bio eller festa så JAG kan ha mitt barn.

Det borde vara fel att inte fråga den andre föräldern om den kan ta barnet om man själv inte kan men antar att man kan göra precis som man själv vill…

1 gillning

Hon är folkbokförd hemma hos sina föräldrar eller hur, sååå… varför tillåter DU egentligen att hon kommer och går som hon vill och till och med sover över (:see_no_evil:) hemma hos dig i ditt hem?

Du har svaret i hennes personlighet.

Hon har ett enormt kontrollbehov, du gör inte som hon tycker och vill inte släppa ansvaret till dig för hon tycker du gör fel så hon kommer hela tiden att försvåra för dig att ta hand om barnet själv för hon anser du saknar förmågan till det eftersom du inte gör som hon.

Jag har gjort klart för henne att jag ff vill ha henne :see_no_evil:

Ligger nog nåt i ditt svar Rulle!
Det enda jag vill och kämpar för är att träffa min son regelbundet. Att jag dessutom sagt/visat till exet att jag ff vill ha henne ställer henne i en situation där hon medvetet eller omedvetet kan utnyttja situationen :see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil:

Jamen då kan du ju inte förvänta dig något annat än det här resultatet hoppas jag att du förstår.

Men kanske är det hög tid för dig att börja prioritera (om) nu?!

Ska du inte fortsätta att befinna dig i den här outcast-rollen som pappa till din son i förhållande till både henne och hennes föräldrar så måste du börja staga upp dig. Du kan ju inte fortsätta att vänta på att hon eventuellt, kanske, så småningom, om du har tur, om hon känner för det, undantagsvis, i framtiden etc. etc. börjar fungera annorlunda medan du fortsätter att huka och anpassa dig.

Har du en riktig j-a tur så händer det att hon förändras, men då ska du ha en väldig tur och ska det öht ha någon minsta chans att hända så måste du börja räta på dig och definierar dig själv, din vilja och ffa se till att oböjligt driva saken åt det håll som DU vill. I förhållande till sin son alltså och där får du ingenting gratis genom att bete dig som en blöt fläck på golvet med henne. Ändrar hon på sig och kommer till sans så finns det alla möjligheter för dig att kalibrera dig DÅ, men först måste du driva det i den riktningen att du märker stor vilja hos henne att i handling ändra sig och det gör du inte genom att mesa med i alla hennes nycker.

.
:muscle:

Stå på dig där!
Jag tycker du har rätt till att få vara med ditt barn när hon jobbar osv.

Du/ni har SÅ rätt! Jag behöver/Måste stå upp för mig själv och min son.
Får små glimtar från exet att hon vill komma tillbaka men i handling bor hon inte hos mig och i handling är inte jag som pappa första person att fråga om “barnvakt” så i handling vet jag vad som gäller.
Kommer att ansöka om vv till FK. Mitt arbete är inga bekymmer med att ta pappadagar så nu kör jag på min planering!

3 gillningar

Kör hårt!

1 gillning

Ikke la henne herse mer med deg! Stå opp for deg selv og sønnen din nå, ingen andre :muscle::muscle:

2 gillningar

Word!

Bra att du inser den monumentala vikten av att ni delar 50/50 på barnets boende/vistelse hos båda föräldrar och att DU mao. har till uppgift att se till att det blir verklighet oavsett vilka protester, skenmanövrar, förhalningar och undanflykter som än kommer att komma haglandes.

För med barn gäller kvantitetstid, den där b-s om sporadisk “kvalitetstid” är bara trams. Och i ditt fall räcker det inte på långa vägar att du erbjuds att bli tillfrågad som “barnvakt” när hon jobbar :muscle::v:

2 gillningar

Visst är det spännande att någon ensam kan bestämma över barnen när man inte kommer överens…

Själv har jag sen i somras interimistiskt tingsrättsbeslut på mitt umgänge med barnen, vilka dagar jag ska ha. Jag tog då beslutet att ta föräldraledigt samtliga dagar jag har umgänge med barnen för att kräma ur så mycket som möjligt ur dom (dagarna alltså, inte barnen :joy: )

Nu sitter de juridiska ombuden o skickar brev fram o tillbaks eftersom min fd fru helt plötsligt fick för sig att jag “blåser” henne genom att göra så här… Hon vägrar lämna över barnen före 15 de dagar umgänget ska starta…

1 gillning

Herregud for ei egoistisk kjerring,and please, pardon my french! Men du kan ta det med ro; hun tror hun straffer deg, men til syvende og sist straffer hun seg selv. Dette vil slå tilbake på henne. Hun burde være sjeleglad for at du som pappa vil ta ansvar. Det mer enn nok mannfolk som driter i ungene sine. Barna er heldige som har deg!

Stå på videre for deg selv og barna :muscle::muscle:

1 gillning

Natten som var så söp mitt ex med en kompis,hon var bakfull nu. Barnet hade hon lämnat hos sin mamma,utan att höra med mig om att ta vår son.
Likadant jobbade hon natt i helgen och lämnade vårt barn till sina föräldrar utan att fråga mig om jag kunde ta han.
Jag blev riktigt arg på henne,sa hon skiter i mig som pappa(för det gör hon ju) Sa hon inte tar ansvar och beter sig som ett barn.
Arg!!