För att må bra själv,säga upp kontakten. Barn inblandat

Dåligt förhållande. Exet behandlat mig så dåligt under förhållandet. Jag mesade med hela tiden,blev helt enkelt överkörd. Mitt fel såklart.
14 månader hon stack nu och jag fortsätter mitt mesande,ställer upp hela tiden. Hon fick punka på bilen,jag fixar. Hon “vill” jobba natt och det finns inget nattdagis. Jag tar barnet på hennes vecka då hon jobbar. Hon ber om tips och råd på kläder och presenter då hon ska på fest,jag ställer upp. Jag bjuder på mat och fika.
Är helt enkelt för snäll och hon utnyttjar det även nu. Hon ger lite komplimanger och anspelar på sex men när det väl gäller så backar hon.
Idag lät hon mig veta att hon ska på fest och vill ha tips på whisky att ge bort…

Funderar på att säga upp kontakten men funkar det när man har barn (1)?
Vill egentligen bara skrika åt henne och hur hon nedvärderat mig.

Hm. Bra att du själv inser att hon utnyttjar dig. Hur många gånger har du provat att säga “nej, det kan jag tyvärr inte”? Eller “nej, det funkar inte för mig idag”?

Att ställa upp och ta barnet på hennes vecka vet jag inte om jag vill kalla “mesande” faktiskt, det är ju en möjlighet du får att vara med barnet mer och ett val du gör (som är ett bra val för övrigt). Men resten?

Strunta i hennes bil och hennes presentinköp! Om det inte gäller något som har med barnet att göra, strunta i det, säg att du inte kan komma! Det går att säga nej vänligt men bestämt, mer behöver du inte göra.

Undvik att skrika åt henne eller tala om för henne hur hon nedvärderat dig, eller “säga upp kontakten”. Det kommer bara leda till en konflikt som blir svår att lösa ut, vilket kommer drabba ert samarbete om barnet och det ångrar du i längden.

3 gillningar

En del fortsätter tills man säger stopp. Mitt ex ringde mig efter separationen och ville att jag skulle boka tandläkartider och läkartider, hämta ut medicin, köpa gemensamma presenter åt folk vi kände. Jag svarade nej varenda gång, men han fortsatte ändå i flera månader.

När vår dotter var till honom, så ringde han också. “Du måste säga till henne att hon ska byta tandborste!”, “Säg till henne att hon ska äta mer till middag så hon blir mätt!”. Varför sade han inte det själv till henne? Hon var ju där! Han tyckte väl det var min uppgift kanske.

Om du ska sätta en gräns för ditt ex utan att dra i gång ett gräl, så måste du hålla dig lugn och svara enkelt.

Jag ska på fest i kväll!Jaså?
Har du förslag på någon bra whisky?Nej, tyvärr.
Jag har fått punka på bilen. Kan du fixa?Tyvärr, du får nog ringa bilverkstaden.

4 gillningar

Men herre gud @Acke76, jag tror att du fattar det själv, hon måste fixa sina problem själv.

Du kan inte vara hennes problemlösare längre, säg NEJ.

Jag tycker du ska börja med att ställa dig frågan varför du ställer upp på (allt?) det hon ber om? Det finns alltid en anledning till varför man gör som man gör.

När du förstår det tror jag det är lättare att börja säga nej och hitta en rimlig nivå på hur mycket ni ska hjälpa varandra.

1 gillning

Att säga upp kontakten helt fungerar tyvärr inte, däremot kan man hålla den på absolut minimum.
Jag har sagt till mitt ex att jag inte vill att han ringer mig såvida han inte har barnen och de åker akut till sjukhuset eller liknade. Jag svarar inte heller på mail eller meddelanden som inte innehåller en fråga.
Får jag något som gäller barnen ang skola, läkare så skickar jag ett kort mess.
Dels för att jag mår så dåligt av att se/höra honom och kommer det i en dipp kan det ta lång tid att ta mig upp.
Pratar vi så kan han säga saker för att trigga mig bara för att.
Sen så har jag fått reda på att han hela tiden visar sin nya vad jag skriver, även i den värsta kraschen och återberättar (på sitt sätt) allt jag säger.
Mail är bra för det kan man läsa när man själv vill, jag har så att alla hans mail går direkt in till en egen folder så jag inte ens får dem i inkorgen.
Ska nog sätta honom på mute i messenger också.

1 gillning

Delar tyvärr samma erfarenhet. Måste ha det på minimum och vi har endast en familjchat i whatsup där sonen är med också. Vilket gör att hon säger mindre elaka saker till mig. Var tyvärr tvunget att ta det i familjerätten de bekräftade att jag ska inte behöva har mer kontakt med henne än familjechaten.

Har varit tvungen stäng av allt annat från henne då allt plingande höll på göra att jag inte kunde jobba. Har otroligt nog inte bommat en dag på jobbet sen bomben för 8 mån sedan. Men det har varit en vidrig period och är fortfarande om än något bättre.

Har aldrig skrivit i forumet men läst massor - säkert över 100 h. Ni som skriver i detta forum är helt fantastiska och räddar liv :pray::pray:

1 gillning