Hej!
Det är så att jag och min fru är gifta sedan sju år tillbaka. Vi har varit tillsammans i över 20 år totalt.
Vi hade några bra år i början men sedan många år tillbaka har det hela tiden varit som negativ cykel där vi bråkar ofta för att sedan ta oss precis över vattenytan ett litet tag för att bråka igen. I början antog jag att min fru bara var barnslig och att jag skulle kunna hjälpa henne att mogna, men sedan i våras misstänker jag starkt att hon är en s.k. “sårbar narcissist” p.g.a. hur hon beter sig och det klara mönstret som återkommer. Jag har också lyckats komma igenom henne skydd några gånger där hon själv berättat om hur hon känner att hon bara måste skydda sig mot “världen” och att hon är 100% subjektiv p.g.a. detta. Hennes känslor är hennes sanningar. Det i tur har lett till att jag starkt överväger en skilsmässa.
Då vi flyttade till Finland för två år sedan med våra tre barn (alla födda under tidigt 2010-tal) för att hon skulle få möjlighet till arbetskarriär så är vi i en speciell situation då jag vill flytta tillbaka till Sverige.
Jag vill också att barnen skall flytta med. Anledningen till att jag vill att barnen följer med mig till Sverige är dels för att de bott större delen av sina liv där och de talar svenska som modersmål, dels för att hon har svårt att klara av flera dagar i sträck ensam med dem rent praktiskt. Jag vet detta då jag varit på många arbetsresor under åren, och p.g.a. hur hon är som person (se ovan) vilket redan nu sätter djupa spår i dem.
Hon är finsk, men bott i Sverige mellan 2008-2018 med mig. Vi möttes även i Sverige, och bott där från och till innan 2008.
Det jag undrar över är om är:
-
Har någon annat info om liknande fall där barn flyttat från Sverige till annat land och ena föräldern vill tillbaka till Sverige efter skilsmässa, och ha kvar vårdnad? Om delad vårdnad, hur kan man praktiskt dela upp vårdnaden?
-
Har någon tips på hur man skall gå vidare? Känns jobbigt att ta detta på uppstuds. Har ni input eller någon länk/kontakt med personer man kan bolla detta med?