Fira nyår ensam

Någon mer skild här mer än jag som inte har sina barn på nyår och får “fira” ensam? Jag försöker blunda för faktumet, men det är svårt att inte tycka synd om sig själv.

9 gillningar

Det är helt okej att tycka synd om sig själv ibland.

Det var fruktansvärt jobbigt med nyår när det tog slut med mitt ex. Dels för att det var en speciell dag för just oss och vår relation, men också för att vi hade som tradition att spendera nyår tillsammans.
Innan jag kunde titta nya traditioner (vilket inte var så lätt i vuxen ålder när alla redan har sina rutiner) valde jag exempelvis att jobba sådana tillfällen.

Men jag tror att betydligt fler än du är i den situationen. Många firar både jul och nyår och annat ensamma när separationer går i kras och man plötsligt upptäcker att alla andra är upptagna med sina familjer.

6 gillningar

Jag kommer också sitta själv. Jobbar dock till kl 21. Och sedan börjar jag jobba igen vid kl 7 igen på nyårsdagen. Funderar på att bara skita i att vänta in tolvslaget och bara gå och lägga mig när jag kommer hem från jobbet. Allt är verkligen helt borta. Nyår brukar vi fira här med både min och mitt ex familj. I år blir ingenting som vanligt. Känns lite skönt att man ska jobba.

7 gillningar

Det visade sig för ett par timmar sedan att det kommer även jag att göra, värdparet har idag insjuknat, förmodligen Covid.

Nåväl efter en intensiv jul med hela familjen så gör det inte mig något alls, faktiskt inte. Ska bli riktigt skönt med en vilodag och sen är det ju jobb igen på måndag.

Hade inte planerat detta så jag kommer att festa runt på grillad kyckling (typ det min butik hade i nuet då det mesta var urplockat ikväll), fries och en beasås samt färsk sparris… nöp sista knippet framför näsan på en annan kund som inte såg så glad ut :sweat_smile:

Då hörs vi som firar för oss själva här i morgon, tänker jag :heart_eyes:

7 gillningar

Jag kommer också sitta ensam. Just nu tycker jag det känns helt ok, även om jag kanske imorgon kommer tycka det känns tomt. Men jag har fått många fina, mysiga och lugna dagar med barnen detta lov, som jag bär med mig. De ska vara med pappa på nyår i år.

Det hade varit mysigt att gå på en middag och t o m kanske få dansa lite :blush: med nära vänner, för det är något jag gärna skulle vilja göra just nu, dansa till riktigt bra musik. Men de flesta av mina vänner/syskon är uppbokade med parmiddagar, är med sina familjer, eller är bortresta, och jag är inte riktigt i läget att bjuda in mig själv någonstans. Det är nog för jag känner att jag tycker det känns helt ok att bara vara jag, att jag behöver det nu.

Jag hade en tanke att fira med mamma, men vi ska ses med barnen några dagar nästa vecka, hon bor en bit bort, så nu laddar för att ses då och kommer köra FaceTime med varandra imorgon.

Så jag har landat i att jag är själv nu, ska laga en god middag och titta på en mysig film, kanske spela Bingolotto. På dagen ska jag gå en lång promenad vid havet, med bra musik i lurarna. Tittar gärna in här också! Jag känner som sagt att jag är i ett läge just nu att jag behöver vara själv, behöver ta hand om mig själv, bli kompis med mig själv, så det blir bra det här tycker jag.:sparkles::revolving_hearts::pray:

7 gillningar

Det här är en sak som jag tycker att vi alla ska ha i åtanke… för formuleringen “sitta ensam” ger väldigt negativa vibbar även för den det berör. Det är en indirekt och outtalad nedvärdering av sättet att fira in nyår på.

Men vad katten är det som säger att det är sämre att göra det för och med sig själv?

Fira in nytt år exakt på ditt sätt @Masai och be inte om ursäkt för det inför någon, varken dig själv eller andra :muscle: :revolving_hearts:

Tankens makt du vet… tankens makt :v:

5 gillningar

Du har så rätt @Noomi , och jag håller med dig.

Jag tycker egentligen inte heller att det är något jobbigt att sitta ensam, men nyår och midsommar är sådana festhögtider där det förväntas väldigt mycket utåt att det ska firas och stojas med andra. Det blir nästan att man ursäktar sig själv för man inte har det så, och det gör ju också att man nästan nedvärderar nästan sig själv i det hela. När jag faktiskt vill ha det så själv.

Fick ett sms från en vän som frågade hur jag ska fira nyår, och då skrev jag att jag kommer ta det lugnt och hälsade henne gott nytt år och trevlig nyårsafton. Vi bestämde att vi ska ta ett vinterbad (:cold_face:) på söndag, det känns jättebra så.

6 gillningar

Jag är med min dotter och min separerade väninna med två barn dör flickorna är bästisar. Vi fem har blivit som en liten familj, har gjort resor ihop och bor numera grannar. Jag blir dock inte längre bjuden till någon av dem jag firade nyår med förut ihop med X. Vi var då ett antal par, men jag bjöd alltid in kompisar som var singlar också men antar att jag är ett undantag. Nu blir jag bjuden om det är 50-års-fest eller så men aldrig på samma sätt som förut
med spontana middagar. Passar inte in. Tack och lov har jag fått nya vänner som visat sig vara tusen gånger mer värda än de gamla. Vi hjälper varann med flyttar, barnpassning, bjuder på vardagsmiddag och gör utflykter ihop. Några av de nya är par, andra inte.

Jag hade dock kunnat sitta ensam imorgon men är glad att få fira på det sätt vi ska med spel, lekar, god mat och lite bubbel.

Gott Nytt alla ni!

7 gillningar