Hem | Så här skiljer du dig | Juridik | Sök advokat | Träffa psykolog | Artiklar

Finansiell otrohet

Hej!

Jag är gift sedan 10 år, två mindre barn.
Strax efter vårt andra barn och 4 års relation berättar min fru om en hemlis. Att hon har byggt upp en kreditkortsskuld.

Hon hade tydligen redan skulderna när hon klev in i relationen och byggde sedan vidare upp dem till ett sexsiffrigt belopp under våra första fyra år.

Det kom såklart som en chock. Blev riktigt deppig, åkte långsamt hem från jobbet för att komma hem så sent som möjligt. Höll det för mig själv då jag inte ville att någon skulle börja se ner på henne.

Med tanke på att hon är så skicklig på att dölja en sådan grej - ja, vad vet jag vad som finns och för eller senare ploppar upp.

Redan från dag ett var hon stolt över att ”inte vara skuldsatt. Det hade hennes pappa lärt henne”.

Satt och tittade på lyxfällan som hon skrattade gott till över de medverkande ”idioterna”.

Det här var 6 år sedan, men när jag tänker på det så känns det som igår. Saker vi har i hemmet som köptes av henne under den här tiden gör sig såklart påminda av händelsen. Ytterkläder, skor, soffa. presenter, Kanarie-resan…

Jag har än idag väldigt svårt att lyssna på hennes underhållande och färgstarka historier utan att bli utmattad av att värdera vad som är sant eller inte. Historier som hon berättar för olika vänner ändras från gång till gång.

Så hamnar man på den här sajten.

Skulden löste vi i samband bed att vi sålde huset jag ägde innan vi träffades.

Hon är (min mening) inte den person jag förälskade i och gifte mig med. Skulle hon t.ex berätta om att hon haft en affär så skulle jag inte bli särskilt förvånad.

Vi har varit på familjerådgivning och det var väldigt skönt att höra henne berätta för någon annan om att ”hon ljög”.

Jag har själv varit på terapi ett flertal gånger för att lära mig hantera min oro för det här. Det går sådär.

Jag tar huvudansvaret för barnen i vardagen och skulle ha mycket svårt att inte låta dem träffa mig varje dag.

Så priset för det är kanske ändå värt det. Eller är det? Sorgligt egentligen.

Har du varit med om liknande? Vad hände sen?

Tack.

Mer eller mindre. I mitt fall knackade fogden på dörren och hämtade sambons grejer. Vi va inte gifta vilket jag va tacksam för.

Vi tog oss igenom det. Styrde om vissa delar när det gällde ekonomin. Dock rasade vår relation nu i somras pga otrohet. Jag tror att lögner av den digniteten ofta handlar om djupare ”sår” hos den som utför sveken. Tror därför att det är otroligt viktigt att ta hjälp för det. Att gå till botten.

På din historia låter det som att du fortfarande har massa osäkerhet och frågor och så ska man inte leva sitt liv. Dock tycker jag nog att du ska ta upp det med din fru. Berätta vad du känner och tar det därifrån.

Har ni varit på familjerådgivningen och pratat igenom det här. Tror att det kan vara bra att ha någon utomstående som kan hjälpa er så att du får tillbaka tilliten och din fru får hjälp att reda ut hur hon hamnade i en sån situation. Klart att din tillit blev skadad men någongång måste man också komma till det där vägskedet då man bestämmer sig för att för att för att förlåta och välja tillit eller så väljer man att gå vidare för att tilliten inte finns längre. Bara du vet vad som blir rätt gör dig men förmodligen behöver ni hjälp för att bygga upp tilliten igen om du väljer det. Hoppas att det går bra för er!

Jag har varit med om liknande. Min fd make började spela betalspel i smb med en extrem arbetsbelastning på hans jobb, ngn slags dysfunktionell stresshantering. Han täckte upp för detta med att använda kreditkort där skulden byggde på sig. Det hela uppdagades när vår hund blev sjuk och det inte fanns pengar. Vi var gifta med helt gemensam ekonomi och det genererade rätt mkt ångest hos mig. Det var han som ville skiljas i smb med denna kris. Nu, två år senare, är han sig själv igen och ångrar sig bittert.
Jag förlät pengagrejjerna när de kom fram men jag förstår precis din känsla. Vi ses en hel del och jag funderar på om jag ska våga försöka mig på relationen igen. Men så fort han är sur/stressad/beter sig det minsta oväntat finns det där. En oro för att han antingen har spelat, köpt något dyrt eller att han döljer något annat för mig. Om vi ska försöka igen tänker jag att vi måste gå i parsamtal. Och sen hoppas jag att tiden kan läka detta. Men jag kommer aldrig ha gemensam ekonomi med någon människa igen och jag kommer aldrig att gifta mig utan äktenskapsförord igen.

Tilliten har såklart fått sig en ordentlig törn, personligen skulle jag ha mkt svårt att lita 100% på en person som gjort det din fru gjort igen. Bara vänta på vad som kommer härnäst när det går lite tungt för henne nästa gång. Vad hade hon gjort med pengarna hon lånade upp, shopping, spel eller vad… lite beror det ju också på det hur man kan se på den framtida risken/chansen att hennes kommande invärtes problematik kan förväntas att lösas. Genom flykt, undanträngning eller olika missbruksbeteenden. Eller genom ökad självinsikt, öppenhet och om det bär iväg igen förhoppningsvis en betydligt större medvetenhet och även en vilja och beredskap att isf söka annan hjälp om (eller snarare när, för det är väl det enda som är säkert att sådana situationer kommer att uppstå igen i framtiden) livet bjuder på stress eller oönskade omständigheter.

Men det är jag det och andra tänker säkert annorlunda.

Föreslår att du kontaktar en advokat som jobbar med familjerätt för att hjälpa dig i ärendet.

Ett exempel är att du själv ansöker om skilsmässa för att det då är det “dagens” datum som gäller för er ekonomi och din fru kan då inte hitta på nytt ytterligare tok. (Eller jo det kan hon men det blir svårare för henne.)

Efter att du ansökt om skilsmässa så serverar du ett äktenskapsförord som du ber din fru skriva under. Se också till att det sedan registreras hos skatteverket annars är det inte giltigt. Om hon inte vill skriva under så fullföljer du skilsmässan.

Du ber advokaten om hjälp att skriva äktenskapsförordet åt dig. Väl investerade pengar.

Du kommer med största sannolikhet att leva dels med stress över vad din fru kan komma att hitta på ekonomiskt samt också drabbas av det hon hittar på om du inte tar tag i detta och förebygger och skyddar dig ekonomiskt så mycket du bara kan.

Prata inte med din fru först utan gör saker för att skydda dig först!

1 gillning

raderat

raderat .