Feminist

Härmed förklarar jag mig, Rulle Rullsson, utkommen ur garderoben förklarar jag mig vara feminist.
Detta med anledning av diverse inlägg i några trådar som jag följer.

Förutom vad avser barnafödande, amning, könsorgan och i viss mån muskelmassa, som jag med emfas oomkullrunkeligt anser vara biologiskt kön, hävdar jag att könet i övrigt är en social konstruktion.

Det finns inget sätt att vara på eller saker som kan göras som män eller kvinnor har större eller mindre fallenhet för att göra utifrån kön. Det handlar om personliga egenskaper, erfarenheter, karaktärsdrag, historiskt, socialt och kulturellt tryck.

Jag har länge ansett mig vara humanist men till och med i detta nådens år 2023 finns det de som har en förlegad och antikverad syn på könen. Det finns ännu män som inbillar sig att de är guds gåva till kvinnan, att de har rätt till kvinnors kroppar, att män är födda ledare och att kvinnor att följa och se ljuva och rörande ut och ser upp till alfahannar, att mannen är det starka könet som ska skydda och dra försorg om kvinnan och kvinnan vill bli beskyddad och dominerad av mannen.

Det är långt ifrån jämställ och kvinnor måste hela tiden vara på sin vakt, blir lätt förminskade, trakasserade och hunsade när de kommer in på manligt dominerade områden. Fy fan för dessa satans primitiva primater som får mig att skämmas över det manliga släktet.

Från och med nu deklarerar jag att jag är feminist.

9 gillningar

Nej, Däremot är det fult att påstå/ tro att alla/ de flesta kvinnor vill bli det.

3 gillningar

Är det en förutsättning för att kalla sig feminist att anse att kön är en social konstruktion skulle du säga? Och hur ser du i så fall, i den kontexten, på folk som anser sig ha fötts som fel kön?

Jag har svårt att se hur du kan skilja saker som barnafödande, muskelstyrka m.m från könsidentiteten. Den sortens skillnader har sån enorm påverkan på hur man upplever livet och under vilka villkor man lever, att det är svårt att se att det skulle gå att avgränsa effekterna till något rent fysiskt varande, snarare än något som vandrar in i ens själv- och världsuppfattning.

Personligen tror jag det finns medfödda skillnader mellan män och kvinnor. Däremot tror jag att betydelsen av det inte är sådan att den enkelt kan ledas vidare till att man borde ha vissa jobb, vissa positioner i sina relationer eller i samhället, utan att den betydelsen är mycket mer mystisk och abstrakt än något som låter sig summeras till att “du borde jobba i vården”.

3 gillningar

Det beror på vilka förutsättningar kvinnor i olika delar av världen har till självständighet, eget arbete och egen ekonomi och att kunna ta hand om och försörja sig själva.

Fråga 100 000 kvinnor i Sverige om de skulle föredra att bli tryggad av en man eller kunna försörja sig själva är jag rätt säker på att majoriteten skulle föredra det senare.

9 gillningar

Jag vet inte.

Vi är helt eniga. Jag håller med.

Kanske jag tycker dumt nu jag vet inte. Men jag tycker alla männsikor kvinnor OCH män ska få ha dom levnads värderingarna i sina liv och förhållanden som räknas upp här.

Så varför är man helt plötsligt feminist för man tänker så.
Jag tänker så men jag skulle inte vilja ta ordet feminist i min mun för det.

Kanske jag missat nånting här, Jag vet inte.

2 gillningar

Tja, de vill knappast ha en man som slår dem och får dem att känna sig otrygga.
Det skulle jag säga gäller för män också, att båda parter vill ha någon som kan skydda, trygga och försvara dem. Dock skulle jag tro att majoriteten av både män och kvinnor skulle vilja kunna stå upp och fysiskt försvara sig själva oberoende av någon annan. På frågan “Föredrar du att kunna skydda dig själv eller vill du ha beskydd av någon man” skulle jag tro att majoriteten skulle svara det förra.

3 gillningar

Det har jag också länge hävdat men nu har jag stött på så eländigt mycket patriarkaliskt alfahannetänk i så många sammanhang att jag börjar inse hur genomsyrat samhället är av “manligt” och “kvinnligt” tänk, vilka fördomar som finns och hur mycket arbete som återstår innan vi ser människor istället för kön och skapar samma förutsättningar för var och en oavsett kön att få välja och utveckla individuella egenskaper och gåvor, att det är ok för män att arbeta inom vård och omsorg, att kvinnor som ägnar sig åt teknik/ ledning inte blir sexualiserade, förminskade, utfrysta, pressade in i könsschabloner utan att man som sagt i första hand ser varandra som människor men dit verkar vägen vara förbannat lång också här i Sverige.

2 gillningar

Mja, fast den hållningen är lite knepig Rulle. Visst skulle jag som kvinna gärna vara lika stark som en man och därmed kunna försvara mig själv lika väl som han skulle kunna. Men det är jag ju inte, jag är ju svagare och mer utsatt. Om jag och en manlig partner var på väg hem sent på kvällen och jag blev påhoppad av en våldsverkare skulle jag faktiskt önska att min manliga partner skulle gå emellan och försöka försvara mig. Visserligen skulle det inte vara min hållning att jag skulle springa och gömma mig och låta honom göra jobbet, men om HAN backade undan och tyckte att jag får väl försvara mig själv då kvinnor och män är lika hade jag nog inte uppskattat det jättemycket.

S-e-r-i-ö-s-t???

Om min partner har svart bälte i judo/ karate/ är polis/ väktare föredrar jag att hon tar hand om busen och jag om barnen om jag är en överviktig, bleksiktig kontorsråtta.

2 gillningar

Som sagt, om min tjej är kampsportare/ polis/ väktare och jag kontorsråtta föredrar jag låta tjejen ta hand om busen. Låt den som är bäst skickad att utföra en uppgift göra det.

1 gillning

Visst, det kan jag hålla med om, det lär ju dock vara extremt sällsynt. Den lilla klick kvinnliga kung-fu proffs som lätt spöar upp de flesta män i handvändning lär oftast ha manliga partners med liknande intressen - som därmed ändå är bättre än henne på att slåss.

Kvinnor är helt enkelt fysiskt underlägsna män om vi snackar enkelt brutalt våld. Även om man givetvis kan träna upp sin förmåga att slåss kommer en genomsnittlig kvinna som gör det fortfarande vara underlägsen en genomsnittlig man som gör detsamma.

Jag tror att relativiserar man den biten för mycket tappar man också bort hur mycket det faktiskt påverkar kvinnor i vardagen och i livet att vara fysiskt underlägsna och därmed ständigt behöva förhålla sig till hot som män helt enkelt slipper leva med på samma sätt.

Okay, så om busen dödar dig för att du ska försvara din kvinna och dina barn och sedan ger sig på kvinnan som slår ner busen för hon är vältränad kampsportare så tycker du att det är en bra lösning? :thinking:

Två till ganska stor del överlappande (men inte helt överlappande) normalfördelningskurvor…är hur jag tror de mentala egenskaper vi enligt tradition kallar manliga resp kvinnliga fördelar sig mellan de fysiska könen, sett på en stor population. Detta gäller de rent biologiska skillnaderna, alltså hur vår hjärna är grundkonstruerad, sen tillkommer miljöpåverkan som stökar till det ytterligare. Alltså…att kategorisera mentala egenskaper utefter fysiskt kön blir ganska svårt :sweat_smile:

1 gillning

Okay.
Jag tar tillbaka.
Kvinnan är det svaga könet som behöver manligt beskydd och ser därför upp till, beundrar och söker efter maskulina alfahannar som kan beskydda dem så blir alla nöjda och glada.

Tack för mig.

Ja, som jag uppfattar de flesta studier på ämnet så är det ju så att JA det finns statistiska skillnader mellan män och kvinnor - men de individuella skillnaderna är mycket större än dem mellan könen som grupper och det finns individer från bägge kön över hela spektrumet av olika personlighetsdrag och beteenden.

Exempelvis brukar studier visa att flickbebisar är lite mer försiktiga och inte skadar sig lika ofta som pojkbebisar. Men det är bara i genomsnitt, det finns fortfarande många sjövilda 8 månaders flickor och många försiktiga, stillsamma 8 månaders pojkar. Och skillnaden mellan den vildaste pojken och den försiktigaste pojken eller detsamma bland flickorna är enormt mycket större än skillnaden mellan den genomsnittliga flickbebisen och den genomsnittliga pojkbebisen.

2 gillningar

Tja du får väl bli stött om du vill men exemplet med den klena kontorsråttan till man som har en superfighter till kvinnlig partner, alltså är det så kan jag hålla med om att det är rimligt att hon slåss i första hand.

Men det blir lite som att säga att om det är min manliga partner som föder barn så är det lika självklart att det är mitt jobb att klocka värkar, bära förlossningsväskan och se till att hans favoritgodis är med. Visst, så är det ju i teorin, men hur ofta kommer det att aktualiseras, och bortser man inte från något relevant om man diskuterar förlossningar som något könsneutralt där bägge kön lika gärna kan vara den födande parten beroende på vem som är bäst på att föda barn och vem som är bäst på att bära förlossningsväskan av parterna?

Hej @Tailor

Jag är förundrad över dig mannen och ditt tänkande, att du orkar att analysera (youtube/böcker/annat) ditt och exets betende under er tid bakåt samt även hur du upplever Damers betende/görande/utseende nuförtiden.
.
Jag tycker inte att du försöker stänga dörrn till exets och det som varit, utan att veta allt för mycket så tycker jag att du nästan inte vill komma vidare i livet, verkar som du nästan står och stampar på samma ställe.
.
Som jag skrev tidigare: du analysera ihjäl hur ett blivande relation med dig ska se ut, varför kan du inte låta allt ske, rätt som det är så lär väl även Du drabbas av kärleksblixten .
.
Hoppas att du inte blir tvärförbannad på mig @Tailor men du behöver inte analysera ihjäl dig för att förstå folk och fä.

3 gillningar

Alldeles säkert om de har upplevt en skilsmässa och insett vad den tryggheten kan vara värd…

4 gillningar

Man får var lite balanserad och lite klok och inte låta sig dras med åt än det ena eller andra hållet. Och i så fall inser man troligen rätt snart att humanist och feminist är samma sak.
Det finns vissa som missbrukar företeelser och drar dem för långt, men så är det i alla sammanhang och i alla åskådningar.
Och det finns de som gör vad de kan för att svartmåla feminismen och tillskriva den allt ont i världen och utmåla feminister som Hitlers kloner, vilket naturligtvis är trams det med.

Men i grund och botten handlar det om mänskliga rättigheter, inget annat, och därför är det inte ett dugg konstigare för mig att kalla mig för feminist ån att kalla mig för humanist

Så lämnar jag hatet och svartmåleriet till andra

2 gillningar