Fd sambos, ej gifta

Hej här inne…
Under lång tid har jag varit inne här o läst… läst o.läst. När man känner sig ensammast i världen av inre tankar o känslor och ett virr varr av allting. Så har detta forum funnits där och man förstår då att , faktiskt är man inte ensam!
Har dock inte skrivit så mycket här. Men nu har en situation uppkommit som jag inte vet hur jag skall hantera.
För lite över två år sen separerade jag och exet. Vi var sambos. Inte gifta. ( vet att detta är ett skilsmässo forum, men tänker att det säkert är fler som mig som finns här inne som inte varit det och separerat , och läser ändå…)
Jag blev lämnad. Efter 20 år. Fick flytta från huset vi ägde tillsammans. Och äger ännu. Han bor kvar . Har ett gemensamt barn som bor veckovis hos oss båda.
Nu är huset ute till försäljning via mäklare. Nu vill exet inte låta förlänga mäklarens tid. Få har tittat på huset. Han vill ta över huset om ingen köper det inom 1 månad. ( det har bara legat ute två månader) Han ställer ultimatum … 1. Att han löser lånen o tar över. ( erbjudit mig en pytteliten summa … och då menar jag det verkligen!) 2. Att jag tar huset. ( jag vill absolut inte ha det) 3 att han kallställer huset och flyttar till en lägenhet och vi betalar på lånen o värme o sånt tills huset säljs.
Det som är kruxet… att min ekonomi inte alls tål någonting. Det är en gnagande oro. Hur skall jag ens kunna betala detta utöver hyra på min lägenhet som jag har nu… ( kan inte jobba mer timmar på mitt jobb… pgr coronatider)
Alternativ 1… att han löser mig från huset… ja, men han vill egentligen inte ge mig någonting. Tycker bara att jag skall skriva över allt på honom. Och gå. Hur många gör så…är min tanke… bara ger bort… Hur gör man upp normalt? Vilka summor gäller när den ena skall köpa ut den andra? Finns det någonstans man kan läsa sig till detta? Känner mig så novis i detta. Och korkad.
Bor i ett litet samhälle. Inga jurister här. Skall man bara leta upp en på nätet eller vad… och kostnaden för denna är ju enorm… suck. Just nu vet jag varken ut eller in.
Ett otrevligt ex som är på mig hela tiden om detta. Han har även träffat en ny som tillbringar mycket tid i huset. Vilket jag även funderar på…
Skall jag bara ge bort min del till honom… o de ska bo där? Min väninna säger skarpt till mig att Hell NO!
Inom mig mår jag så dåligt. Vet inte vilken ände jag skall börja i …
Exet vill att jag skall ha en plan b. Ifall inte huset säljs. Och trycker på alla mina svaga punkter som han vet .
Sedan funderar jag… vem tar till mäklare för försäljning. Och sedan inte ger dem mer tid än 3 månader? I glesbygden…

Tankar från mig…

:thinking:

Hej.
Mäklaren måste väl ha gjort en värdering när hen fick sitt uppdrag? Visst hade det bästa varit att det blev budgivning, men om det nu inte blir det får exsambon lösa ut dig för motsvarande 50 % av mäklarens värdering.
Förstås vill han inte ge dig mer än han behöver, men gå inte på fula knep. Han vill säkert gärna bo kvar och det kan ju tänkas att du går med på ett skambud. Du har ju gått med på att betala för ditt fd hem i två års tid fast du inte bor kvar, som jag fattar det? Klart han fattar att din ekonomi inte håller och att det kan löna sig riktigt bra för honom att pressa dig. Gå inte med på det!
Skriftlig kommunikation är bäst också, just saying. Så har du hans fula knep nedskrivna, av honom själv. Lycka till!

1 gillning

Och när det gäller jurist. Kolla dina försäkringar om du har rätt till hjälp via dem på något sätt. Jag har tex möjlighet till juristhjälp via en facklig försäkring, vilket kostar mig 30 kronor per månad. Det har varit värt mycket mer (i kronor) under hela min separation och bodelning!

1 gillning

Han har iofs rätt i att du borde ha en plan B ifall att huset inte blir sålt. Det vore nog bra om ni bröt det gemensamma ekonomiska så att ni båda kommer vidare på nåt sätt.
Nu tänker jag mest för din egen skull att du frigör dig från honom och slipper ha det där med huset att fundera över.

Det finns nog så många olika sätt att vad som är normalt är svårt att säga. Det enda som egentligen är viktigt är att ni båda är överrens. Det finns de som har det som ni har det under många år, de som bara ger bort, de som löser ut genom att ta över befintliga lån + får låna utöver dessa, de som splittar 50/50, de som säljer osv.

Det fiins en räknesnurra på t.ex skatteverket där man kan räkna ut vinsten om man säljer en fastighet. Då får du ett hum om vad vinsten blir. Se om mäklaren kanske kan hjälpa dig med det annars.

Tror det där med 3 månader står i villkoren generellt som en säkerhet för mäklaren så hen inte ska göra en massa jobb och ni sedan byter mäklare mitt i allt. Även om mäklaren visar sig vara riktigt dålig ändå ska ändå få 3 månader på sig att försöka sälja innan ni kan avbryta.

  1. Han tar över huset, vad är en pytteliten summa jämfört med vad ni skulle fått om ni sålt enligt mäklarens värdering? Mäklare brukar ofta sätta en +/- nånting på värderingen. Känn efter vad är du beredd att släppa huset för oavsett om du säljer till honom eller någon annan. Tänk också vad som är rimligt och hur länge du skulle kunna tänka dig vänta. Det kan ju bli så att ni måste gå ned i pris för att få huset sålt.

  2. Inget alternativ som jag förstår.

  3. Det är ju detta som är så svårt om han inte heller vill bo kvar. Ni har ju huset gemensamt och har ett betalningsansvar för det. Du kan ju inte tvinga honom att att bo kvar mot hans vilja.

1 gillning

Självklart ska ingenting “ges bort”!

Blev oxå lämnad efter 20 år av min x-man som dessutom är advokat med stenkoll på minsta detalj och med känsloliv och empati noll.

Det som gick rätt till i den där soppan var iallafall att vi anlitade en mäklare som värderande våra två hus. Utifrån denna summa, minus lån såklart- köpte x-maken ut mig.

Känns bra att x-et inte själv värderade husen, det hade jag säkert sagt ja till i allt kaos som uppstod och i min förtvivlan. Så här efteråt känns den biten bra, jag har fått det jag har rätt till (och behöver för att klara ett liv som ensamstående)

Stå på dig! Huset ska värderas av utomstående och utifrån den summan får han isf köpa ut dig.

Och du- Härinne pratar vi mest känslor och då spelat äktenskap eller samboskap ingen roll. Bara det juridiska som kan skilja men det beror på vilka frågor som avhandlas💕

3 gillningar

Tja, krasst äger du ju halva huset och därmed kostnaderna för det tills det är sålt, till honom eller till någon annan. Om han inte har råd att lösa ut dig med mer än skambudet, vilka är egentligen alternativen tänker du själv?

Den möjligheten ni har är väl i så fall att ni hyr ut det till någon annan så att kostnaderna för det täcks, och gör ett nytt försök att sälja igen om ett år eller ngt.

1 gillning

Jag och mitt x (också sambos) gjorde så, att överlåta huset till den andre.

Först var det han som skulle ta över det. Jag erbjöd mig att skriva över det bara han tog över lånen och jag slapp städa. Vi hade kommit överens men inte skrivit något. Så jag köpte ett annat hus. Just när han skulle ta över så kom han på att han hade ångrat sig. Sa att det berodde på ekonomi, men jag är säker på att det var hans nya som inte ville bo i ett hus där jag hade bott.
Då ville jag ta över istället. Tro inte att jag fick det på samma villkor. Nej, han skulle ha betalt emellan, 50 000 kr. Och tro inte att han ersatte mig för att jag köpte ett annat hus i onödan.

Nåväl, jag kunde betala honom och sålde sedan mitt andra hus till en annan kvinna som blivit lämnad…

Hur står sig summan på det han vill lösa ut dig med jämfört med mäklarens uppskattning av värdet minus lånen? Om det är mindre än hälften skulle jag förorda att kallställa i väntan på försäljning. Det kostar inte mycket när det är kallställt. Prata med banken. Det kanske går bra att få amorteringsfritt. Prata med släkten om de kan stötta dig ekonomiskt.

1 gillning

Hej @Tear

Prata med banken, dom har jurister

Ta åt dig vad alla här ovan skrivit, mycke matnyttigt har du fått gratis.

2 gillningar

Jodå… mäklaren har gjort en värdering på huset. Och ja, det bästa hade ju varit om det blev budgivning på det. Och de bud som kommit in har varit långt under utgångspriset. Tyvärr.
Exet betalar allt som har med huset att göra… även lånen. Eftersom han bodde och bor kvar. Men ja, det känns som att han hela tiden pressar mig och det är tungt…
Någon skriftlig kommunikation finns inte…
Så mitt hopp står nu till att få sålt huset. Inom en månad… I skrivandes stund… så tror jag knappt det…
Tack snälla för ditt svar Caro.
Har fått flera svar här och det är så guld värt!:heart:

Tack för ditt svar @Trillian❤
Ja det är även min tanke… att kontakta banken… o se vad de säger om det hela.

@Caro… Tack för rådet! Jag har kollat upp det och …näh… fanns inte.
Det är först när man behöver hjälpen som man upptäcker att det inte finns… och då är det ju försent…

1 gillning

Ehm 1 . Huset ska värderas av en mäklare , sen får x köpa ut dig för DEN summan .
2. Då får ni hyra ut det om det inte går att sälja
3. Låt INTE hnm blåsa dig .

Om hon bor i huset nu hoppas jag att du inte betalar ngt på huset - det blir ju som att hon hyr av dig .

Han tror han är smart här . Låt inte någon blåsa dig

1 gillning

@Trott
Tack för ditt långa svar❤
Jo. Nog är det så att jag vill bryta det ekonomiska emellan mig o exet. För i långa loppet så mår ju ingen väl av det. Varken han. Eller jag. Man vill ju gå vidare. Hur ont allt än gör. För det gnager ju i en liksom . Och man vill ju bara slippa fundera på allt detta. Man blir ju gråhårig!
Jo. Vet att mäklaren hjälper med att räkna ut vinstskatt.
Det är ju helt förståeligt att mäklarna skall ha de 3 månaderna på sig. Det förstår jag . Utan va jag tänkte var att det känns som att exet trodde att det skulle gå så fort att sälja huset. …
Han vill bo kvar. Men inte till vilket pris som helst. Till mig. ( och det är den där lilla summan som han erbjudit. Så nä… jag tvingar inte honom på något sätt att bo kvar…
Men jag tänker… att efter 20 år…så skall man väl ändå kunna vara såpass ärliga och vilja varandra väl…
:thinking:

Tråkigt att allas inställning är att sambon vill luras. Det kan ju även vara så att Tear måste betala för att sambon ska ta över huset.

Exempelvis om huset värderas till 2mkr o det finns lån på 2,2 mkr då ska Tear betala 100 tkr till sambon.

@Anna8
Tack för svar!:heart: Man känner sig mindre ensam när man får så här många input!
Oj din resa lät inget kul heller. Vilken tur att det gick bra ändå med ert…
Ja . Vilken tur att man funnit detta stället med att dela tankar på… oavsett om man varit gift…eller sambos… känslorna och tankarna är ju desamma…:heartpulse:

1 gillning

@Nimue
Tack för raderna…
Nä… det är ju det … som jag funderar på… alternativen…
Ett enda virr varr av allting . :thinking:
Enligt exet är det inte ett alternativ att vänta o sälja . Han vill få detta ur världen helst nu på en gång.

@Restenavlivet
Oj vilken soppa du fick gå igenom. … som hann köpa ett hus o han ångrade sig… Himmel! Ja men vilken tur att det löste sig!
Jo…summan minus mäklarens uppskattning är vääääldigt mycket mindre… och det är väl en bit som faktiskt de vänner jag pratar med, tycker är skamligt…
Suck…
Nja… släkten skulle nog inte stötta mig ekonomiskt…
Tack för ditt svar❤

@nuggen Tack! Det skall jag göra…
Jo jag har läst vad alla har skrivit här och det är guld värt!

Som jag ser har du några möjligheter här.

  1. gå med på hans förslag om att han löser ut dig för mindre summa
  2. Inte går med på förslaget, utan antingen:
    a. flyttar tillbaka själv tills det blir sålt
    b. föreslår sänkt pris men som ändå skulle ge dig mer än hans förslag för att få det snabbare sålt.
    c. anordnar uthyrning i väntan på försäljning
    d. går med på kallställning, pratar med banken om att stoppa amorterteringarna. Ev
    kan du låta bli att betala din del tills han kräver det av dig via indrivning av kronofogden och hoppas att huset blir sålt under tiden så att du kan betala hans utlägg med de pengarna

Har du gott hopp om att det blir sålt framåt sommaren?
Hur ser avtalet med mäklaren ut? Det brukar inte vara så att annonsen försvinner eller att det kostar mer om det inte blir sålt. Det enda som brukar hända efter några månader (beroende på vad som står i avtalet) är att mäklarens ensamrätt på att sälja huset upphör. Ni kan alltså hitta en egen köpare och sälja utan mäklares avgifter då.

2 gillningar

Tror nog tyvärr att dina möjligheter att vänta länge med en försäljning om han vill sälja nu är dåliga. Då handlar det nog om att du antingen köper ut honom eller att ni går med på de bud som kommit. Är buden som ändå kommit på samma nivå det han erbjudit dig eller skulle det trots allt vara ett bättre alternativ att sälja till de priserna? Har det bara gått en månad sen det las ut kan du säker förhala ett tag till för att ge chans för fler bud att komma in, men inte jättelänge.

Mäklaren kan ju ha haft fel om vad huset är värt helt enkelt.

1 gillning