Hej här inne…
Under lång tid har jag varit inne här o läst… läst o.läst. När man känner sig ensammast i världen av inre tankar o känslor och ett virr varr av allting. Så har detta forum funnits där och man förstår då att , faktiskt är man inte ensam!
Har dock inte skrivit så mycket här. Men nu har en situation uppkommit som jag inte vet hur jag skall hantera.
För lite över två år sen separerade jag och exet. Vi var sambos. Inte gifta. ( vet att detta är ett skilsmässo forum, men tänker att det säkert är fler som mig som finns här inne som inte varit det och separerat , och läser ändå…)
Jag blev lämnad. Efter 20 år. Fick flytta från huset vi ägde tillsammans. Och äger ännu. Han bor kvar . Har ett gemensamt barn som bor veckovis hos oss båda.
Nu är huset ute till försäljning via mäklare. Nu vill exet inte låta förlänga mäklarens tid. Få har tittat på huset. Han vill ta över huset om ingen köper det inom 1 månad. ( det har bara legat ute två månader) Han ställer ultimatum … 1. Att han löser lånen o tar över. ( erbjudit mig en pytteliten summa … och då menar jag det verkligen!) 2. Att jag tar huset. ( jag vill absolut inte ha det) 3 att han kallställer huset och flyttar till en lägenhet och vi betalar på lånen o värme o sånt tills huset säljs.
Det som är kruxet… att min ekonomi inte alls tål någonting. Det är en gnagande oro. Hur skall jag ens kunna betala detta utöver hyra på min lägenhet som jag har nu… ( kan inte jobba mer timmar på mitt jobb… pgr coronatider)
Alternativ 1… att han löser mig från huset… ja, men han vill egentligen inte ge mig någonting. Tycker bara att jag skall skriva över allt på honom. Och gå. Hur många gör så…är min tanke… bara ger bort… Hur gör man upp normalt? Vilka summor gäller när den ena skall köpa ut den andra? Finns det någonstans man kan läsa sig till detta? Känner mig så novis i detta. Och korkad.
Bor i ett litet samhälle. Inga jurister här. Skall man bara leta upp en på nätet eller vad… och kostnaden för denna är ju enorm… suck. Just nu vet jag varken ut eller in.
Ett otrevligt ex som är på mig hela tiden om detta. Han har även träffat en ny som tillbringar mycket tid i huset. Vilket jag även funderar på…
Skall jag bara ge bort min del till honom… o de ska bo där? Min väninna säger skarpt till mig att Hell NO!
Inom mig mår jag så dåligt. Vet inte vilken ände jag skall börja i …
Exet vill att jag skall ha en plan b. Ifall inte huset säljs. Och trycker på alla mina svaga punkter som han vet .
Sedan funderar jag… vem tar till mäklare för försäljning. Och sedan inte ger dem mer tid än 3 månader? I glesbygden…
Tankar från mig…