Får jag fråga?

Om min ex fru sagt att hon inte kommer höra av sig alls om vår son. Hur han haft det, framsteg etc får jag SMSa och fråga då om jag undrar hur han haft det i största allmänhet när jag saknar honom?

Hon har sagt att hon hör av sig om något allvarligt händer sonen.

Det låter inte så troligt att hon vill ha ett sådant samtal med dig.

Det var inte frågan.
Och det var ett SMS jag pratade om.

Samt om min egen son.

Får för vem, för vad? Om du fortsätter att kontinuerligt kontakta henne när hon tydligt sagt ifrån att hon inte vill så antar jag att hon kan anmäla dig för det. Om det skulle gå vidare någonstans om det bara var en massa mess om hur det är med sonen tvivlar jag på.

Men du kan givetvis inte förvänta dig eller kräva några svar. Och jag skulle starkt avråda dig från att bete dig så då du förmodligen bara bränner fler och fler broar till en bra kommunikation och bättre samarbete mellan er.

Du kan ju alltid skicka men du kan nog inte förvänta dig ett svar. Det är nog bättre att låta bli.
Samtidigt är det nog bäst om du låter bli att berätta om honom när han är hos dig.
Försök att undvika de hårda åren. Troligen kommer de sårade känslorna att avta så att ni kan ha lättare med kommunikationen längre fram.

1 gillning

Hon har faktiskt ingen anleding alls eller någon möjlighet alls att vinna något på att anmäla mig för omsorg om min son.
Men tack för din instick.

Du har säkert en poäng. Men när det kommer till mitt eget barn så är det inte hennes ägodel och leksak utan något vi har gemensamt och hon bör respektera det.

Men ändå har hon ingen skyldighet att kommunicera med dig om barnets vardagsmående eller vilka framsteg han har gjort. Det är hennes val.

Det är förstås tråkigt och jobbigt, men ingenting som du kan styra över.

2 gillningar

Den delen är jag helt med på. Det köper jag.

Jag vet faktiskt inte exakt vad juridiken säger i frågan. Det går väl att anmäla som trakasserier att någon gång på gång kontakter en fast man avböjt sig denna kontakt, så rent teoretiskt borde det falla in under det. Men det är nog inte troligt att någon bryr sig om att driva ett sådant fall om det är det enda det består i.

1 gillning