Får han reda på mitt lån vid skilsmässa?

Hej,
Jag har ett lån som jag inte vill att min man ska behöva betala för eller ens behöver ha reda på då jag hjälper en familjemedlem som jag lovat hålla det hemligt för och undrar därför vad jag ska göra vid skilsmässa.

Jag förstår att man kan komma överens hur man vill vid bodelning och i vårt fall så ska vi bara dela på värdet av huset. Måste jag ens ta upp lånet ? Kommer han få reda på det på något sätt ? Om han vill koppla in jurist eller bodelningshjälp då får väl den personen reda på det?

Hjälp!

Jag vet inte om han har möjlighet att få reda på, men incitamentet borde vara lågt att leta efter för honom, då skulder minskar ditt bidrag till det gemensamma giftorättsgodset.

Omvänt. Du får mindre i bodelningen om du inte uppger det. Om du uppger det behöver du inte säg vad det är till, bara visa lånehandlingar.

Han ska inte behöva betala det och vill inte heller att han ska få reda på det. Känner mig nu orolig att han kan få reda på det vid skilsmässa.

Om vi är överens om bodelningen så behöver jag inte ens ta upp lånet eller hur? Då delar vi på huset och sen är det klart- kan det vara så enkelt ?

Vi gjorde så i vår bodelning att vi inte tog upp vad vi hade på konton eller eventuella skulder. Vi tog endast upp huset och allt som rörde det för att se vad jag skulle lösa ut honom med.
Exet sa att han inte alls var intresserad av vad jag hade på mina konton, gissningen är att han hade skulder som han inte ville att jag skulle få veta om… alt lottovinst :wink:
Annars var det bra för mig då han inte fick hälften av mitt lilla sparande bla.

Vi tog hjälp av jurist som skrev nåt om att vi kommit överens om det andra.

Om man är överens så får man bodela hur man vill.

1 gillning

Exakt. @Elle393 står du på lånet så behöver du inte ens ta upp det. I vår bodelning tog vi bara upp d elån vi hade som jag skulle ta över samt hur mycket jag skulle köpa ut mitt ex för gällande huset. Ett enkelt dokument på bara några få rader.

1 gillning