Familjerätten

Följande situation:
ett gift par med barn ligger i skilsmässa. Mannen har ingen lust att gå till familjerätten. Kvinnan behöver samtalsintyg och ringde till familjerätten för att boka tid för informationssamtal. Hon fick prata med någon direkt per telefon under ca en halvtimme. Eftersom hon har varit på utredning hos relationsvåldsteamet, fick hon tid för ett enskilt informationssamtal till en början. Kallelse till mannen är redan på väg (de ska inte gå dit samtidigt).
Min fråga är: vad kommer det att stå i mannens kallelse? Kommer familjerätten att redan i det här brevet redogöra för vad hans fru berättade under telefonsamtalet? Är det samma praxis i olika kommuner? Bra att veta vad man har att vänta sig när brevet öppnas…

Familjerätten kommer inte att redogöra för vad som frun tidigare berättat. Kanske aldrig.
Familjerätten i det här skedet kommer att fokusera på att samarbetet ska fungera. Ofta skrivs ett samarbetsavtal som sedan blir väldigt svårt att ändra om inte båda är överens om det. Om det blir vårdnadstvist däremot kommer Familjerätten att vara både utredare och föreslå ett utslag som tingsrätten oftast följer. Denna utredning går inte att få rättelse på, man kan bara argumentera emot i rätten, men det brukar inte få utslag.

Varför vill du inte gå till familjerätten? Om det är för att du brukar hamna i underläge när du och kvinnan diskuterar kan du begära enskilda samtal. Det kan också vara bra att förbereda sig på vanliga attacker från den andre och ha med sig en lapp med stödpunkter åt sig själv för att inte hamna i underläge eller känna sig handlingsförlamad. Annars rekommenderar jag nog ändå att samtala med familjerätten, för att försöka komma till någon vettig uppdelning om barnen. Gå inte med på låta henne ta huvudansvaret och merparten av tiden om det inte är vad du själv tycker, för det är oerhört svårt att ändra senare. Jag rekommenderar 50/50 rakt av i möjligaste mån. Enkelt och klart. Inga diskussioner.

Vän av ordning. Ingen har skrivit att kvinnan inte vill gå till familjerätten. Snarare tvärtom. Frågan för de som inte kan läsa är

Jag har ingen erfarenhet av familjerätt. Däremot har jag blivit meddelad av socialtjänsten att mina barn har orosanmälts av mitt X för att de mår dåligt i sin vardagsmiljö (vilket numera är mitt f.d. hus där mitt X bor kvar). De ringde och meddelade det vilket jag anser att även familjerätten “borde” göra. Att ta sådan information via brev är ett bra sätt att skjuta hela processen i sank innan den ens börjat.

Tack!