Hem | Så här skiljer du dig | Juridik | Sök advokat | Träffa psykolog | Artiklar

Familjerätten-han kliver ut?!?!

Fortsätter diskussionen från Han varit otrogen och behandlar MIG illa:

Min man lämnar mig alltså för 6 veckor sen. Eller 7. Börjar tappa räkningen.
4 dagar efter märker jag att jag inte kan prata med honom och bokar tid hos familjerätten. Vi har en son på 6 år.
Tiden fram till detta har han ensast träffat sonen sporadiskt (5 dagar totalt i december varav 3 av dem endast 2 timmar/dag) därför att det enda viktiga i hans liv har varit HON. Det är fruktansvärt för mig som mamma…

Igår sitter vi i alla fall i familjrätten för att skriva ett avtal. Och han säger samma idiotgrejer där som han sagt till mig!!! Bland annat att det inte är någon idé att träffa sonen om inte HON, “som är hans nya familj”, är närvarande. Han KRÄVER högljutt att få igenom “sina vilkor”. Och självklart “i mån av tid”.

Jag lyssnar på 1 1/2 timme idioti som mynnar ut i ett “avtal” 3 veckor framåt. Ett avtal som han känns sjukt missnöjd med eftersom han inte bryr sig om att träffa sonen om inte HON är närvarande samtidigt och i avtalet står att HON inte ska träffa sonen under umgänget (handlar om tre kvällar och ett dygn under en period av 3 veckor…).
Han lyssnade inte på NÅGRA argument om att de känt varandra i 10 veckor, att sonens behov borde gå före hans, att sonen ju bor här i huset, osv. Han var bara dryg.
Jag satt och gapade. En pappa kliver alltså ut efter 6 år och mötet mynnade mer ut i hur jag som ensamstående ska hantera mitt liv än ett vettigt avtal om umgänge.

Känner mig ledsen och maktlös. Och de “ska vara neutrala”. Jo men allvarligt. En pappa som säger “ring Nanny-akuten om barnvakt om du får problem” i Familjerätten, VILL man ens lämna över sitt barn till denna person???

Han är likadan med alla delar i vårt liv. Husförsäljning. Hus. Bil. Bodelning. Han tycker jag kan sköta rubbet. Men det jag hatar honom mest för nu är att han sviker sitt barn. Vilken vidrig människa.

2 Likes

Ja, det är bara att instämma i att ditt ex faktiskt låter genuint dum i huvudet. Att lämna sitt förhållande, till och med för någon ny, är en sak. Men att ha den inställningen till sitt barn är bara genuint förkastligt

2 Likes

Det enda som är positivt med en sådan komplett dumskalle till man och pappa är väl att han inte ens har förstånd att försöka mörka sitt rätta jag när han sitter i familjerätten av alla ställen :alien: :roll_eyes: :see_no_evil:

3 Likes

Ja men hur knäpp blir en människa ? Jag är ledsen för min sons skull. Att han har en idiot till pappa.

Hur knäpp som helst :woman_facepalming:

Varje gång man tror att nu har man läst den knäppaste beskrivningen av alla, så kommer det en som är ännu värre :see_no_evil:

Förstår att du är ledsen för allt. Men om du försöker vända på det hela och hitta iaf. något positivt i eländet så var åtminstone tacksam för att han iaf. inte är så pass med i matchen och förslagen att han kan mörka och hålla skenet uppe ens inför familjerätten. Det gör ändå din och sonens situation mycket mer transparent och på det sättet så blir förhoppningsvis framtidsscenariot ljusare för både dig och din son.

Så släpp alla de förhoppningar som du garanterat har inom dig på att han kaaaanske ska kunna fungera som en normal förälder om ditten eller datten etc. och… mörka inte hans ageranden inför sonen. Du ska såklart inte förstärka en negativ bild på minsta sätt, men låt bli att försköna den. Både inför dig själv och inför din son.

Var den bra mamma du är och låt ditt ex få ta sitt eget vuxenansvar för de idiotiska val han gör. Förr eller senare kan han (kanske, om han har nåt litet förstånd) komma att ångra sig bittert. Men det blir hans eget bekymmer att själv deala med när/om den tiden kommer och inga om och men i världen kan hjälpa varken som ursäkt eller bortförklaring.

4 Likes

Det positiva är att jag kommer få vara mer med mitt barn än varannan vecka… Negativa att han har en idiot till pappa men många säger ju att det räcker med en vettig förälder så kan man ha en som är “icke vettig” och komma ut normal i slutet :wink:

Har inga förhoppningar. Han har en dotter sen tidigare.och hans engagemang som pappa för henne har varit minst sagt extremt lågt. Jag trodde han hade en bättre relation med sonen men kan uppenbarligen bara vara förälder om det står en kvinna bredvid som säger hur han ska göra.

Just nu vill jag bara få ut honom ur mitt liv så mycket det går.

2 Likes

Vill bara skriva kram till dig :hugs: Vilken osympatisk pappa din son har :cry: Vad bra att familjerätten nekar honom umgänge om han kräver att hans nya partner ska vara med :clap::clap: Så korkat av honom att tro att er son vill träffa henne :face_with_symbols_over_mouth: Han ska hålla sonen utanför hans nya relation. Det steget kommer mycket senare om det överhuvudtaget blir aktuellt. Så omdömeslöst! Styrkekramar till dig :heart:

1 Like

Exakt. Men han fattar inte ord som “olämpligt”, “för tidigt”, “onödigt”, “finns inget syfte” utan han bara säger att de är så kära och en familj och sonen kommer trivas där. Så tröttsamt att ha med honom att göra…

TACK!

Klokare (och viktigare) ord har aldrig sagts i sammanhanget. :+1:

@Virriz Ditt ex låter som ett riktigt praktarsle som du beskriver det.

1 Like

@Virriz tyvärr är detta inte alls ovanligt beteende. Nu har du ju redan vetat att han har problem med dessa grejer från hur han hanterade relationen med den tidigare dottern.

Det är ingen tröst men iaf:

När mitt x flyttade samman med sin nya, som hon inte hade varit otrogen med btw…
Så ville de att hans då 9-åriga barn, som hade haft mindre än en månad på sig att fatta vad som hände, skulle sova med dem redan andra natten i deras nya gemensamma boende.

Klart att han skulle få uppleva ett kärleksfullt hem, så fort som möjligt!
Vad kunde väl vara bättre?

Båda anses ansvarsfulla vuxna och jobbar som pedagogiska ledare.

Efter ett halvår så skjutsade xet ungen hit och dit på träningar, vilket hon förvisso gjort med våra barn men inte utan knot.

Det har nu gått styvt två år och x har inte träffat vår yngsta på tu man hand sedan hon berättade att hon skulle flytta ihop med en ny man samma kväll som hon berättade att vi skulle skiljas.
Även detta var ju strålande smart och smidigt tänkt av henne?

Så din x och dennes nya är väl lite knasigare än de flesta men inte mycket knasigare än snittet tror jag?

Folk, även våra x, kan vara intelligenta(?) men präktigt dumma i denna vår demokrati!

1 Like

Precis, just detta harmoniska kärleksfulla hem dit alla barn ska vallfärda… :flushed: