FaceTime

Hej! Ett år sen vi skiljde oss. Har varannan vecka. Pratar med barnen på FaceTime varje kväll innan barnen ska sova. Har tänkt på om/när man träffar en ny partner… första dejten tex och barnen ringer, vad gör man?? Är det bättre att avstyra FaceTime-samtalen o börja prata vanligt istället? Barnen är 7 och 4 år. Dom kommer ju se att man inte är där man brukar vara eller att man kanske är extra uppiffad. Även den andra föräldern ser ju kanske i bakgrunden. Vet inte hur jag ska avstyra bara? Nån som har något råd?
Mvh på vingliga ben

1 gillning

Du kan säga att tekniken strular de kvällar du är på dejt. Så behöver du bara prata med dem i vanliga luren.

Mitt dåliga råd är att du gör klart för barnen att när de är hos den andre har du och barnen inte kontakt om det inte är ngt särskilt och då får de ringa men inget annat.

Ni är separerade. När barnen är hos dig, har de facetime med den andre?

Ett alternativ är att du struntar i att dejta andra för att få facetime med barnen varje dag.

Personligen skulle jag välja att inte ha kontakt med dem när de är hos den andra. Men det är ju jag.

Inget dåligt råd. Det är nog det allra bästa egentligen. Ja dom pratar även med den andra förälderns när dom är hos mig. Jag hade inte haft något problem med det men känns lite hårt mot barnen när vi hållt på med detta så länge. Eller så bryr dom sig inte så mycket som jag tror. Är nog mer den andra föräldern som vill ha koll. Men vet att hen kommer vinkla det som att jag skiter i barnen för att kunna dejta ifred. Hen har inte gått vidare. Vill inte att det ska gå ut över barnen men måste nog sätta ner foten snart om jag ska kunna ha något eget liv.

Bra tips! Synd bara det inte går att stänga av FaceTime men ändå se att någon försöker ringa på FaceTime. (Har provat haha)

1 gillning

Du kan börja med att ringa upp barnen och säga att ni får prata tidigare för att du ska iväg och träna eller gå på bio med en kompis eller något annat som “du kan komma undan med”. Så att de lär sig att du har ett liv. Mammor och pappor har rätt att göra annat än att ha 500% koll på vad barnen gör varje vaken minut. Sen när det väl blir dags för date så har du redan “vanan inne” och barnen med. Då kommer det inte att komma som en chock för barnen.

Vad ditt x tycker är ditt x problem/ansvar och inte ditt

2 gillningar

Ja så kan man ju faktiskt göra! Att det är jag som ringer när jag har tid. Tack för bra råd!

1 gillning

För mig framstår det som väldigt begränsande att behöva sitta hemma varje kväll oavsett dejting? Jag har inte börjat dejta men försöker sysselsätta mig och umgås med folk när barnen är hos sin pappa. Brukar oftast ringa ett kort samtal för att säga godnatt

Jag sitter inte hemma varje kväll och väntar på deras samtal. Det är just dejtingbiten jag inte börjat med och då inser jag att FaceTime kommer avslöja mig innan jag vill det själv. Jag vill bara inte behöva ljuga som en dåre var jag är nånstans. Jag har mina ställen jag är på och dom ställena känner dom ju igen. Men om jag plötsligt sitter i en soffa i en ny lägenhet är det klart dom börjar undra. Men har fått bra förslag ovan :blush: Begränsningen ligger ju egentligen i FaceTime och inte telefonsamtalet i sig.

Nu har det gått ca en och en halv månad och vi har vant oss av nästan helt med FaceTime! Verkar faktiskt som att barnen tyckte det va skönt att slippa! Sa att dom får ringa vissa tider och sen blev det bara färre och färre gånger dom ringde. Och jag har börjat dejta :wink:
Tack för alla råd! Behövde den där sparken i röven för att få ett eget liv och inte bara leva för barnen!

7 gillningar

Heja.
Det känns så klart men tror det är det bästa du kan göra.

1 gillning

Intressant att läsa om andras erfarenheter kring saker, hur det har gått när man gjort på visst sätt.

Jag känner mig verkligen som en person som lever endast för barnen. Min tråd här kretsar mest om det problematiska kring exmaken och hur jag ska hantera allt kring barnen i detta svåra. Jag själv, vad jag behöver göra för mig själv, det kommer ganska långt bak, önskar jag kunde putta fram mig själv mer. Att komma igång och träffa någon annan känns så långt borta, men jag tror innerst inne, när jag läser om andras historier, att det kunde vara nyttigt och lite positivt också för mig.

Därför så uppfriskande att ta del av det du skrev. Gott för dig och barnen att ni hittat ett bra sätt att hantera ringandet på och att du också kommit igång att dejta. Hoppas det går bra!

2 gillningar

Ja det är väl lite typiskt att man tar sig ur ett giftigt förhållande men fortsätter att vara i det på sätt och vis. Jag tror verkligen att man bara får sätta ner foten, sätta gränser mot den andre föräldern och lita på att den andre föräldern tar hand om barnen på sitt bästa sätt. Sen börja leva det liv man vill, utforska vad man vill. Jag är så glad att jag satte gränser även om jag kände mig som en stor egoist för en månad sen. Det är som bortblåst nu, nu känns det bara rätt😊 Lycka till!

2 gillningar