Få den andre att förstå?

Hej!
Helt ny här, men måste få pysa någonstans. Jag vill skiljas, vi är inte bra för varandra, men han vägrar. Jag får göra nästan allt hemma och fixar med det mesta. Han gör. ??? Jo tar i o ur disk i diskmaskinen. Det har varit såhär i många år tillbaka. Han fick ett ultimatum för några år sedan,sök hjälp för ditt beroende. Då kom Coronan och då kunde han skylla på det. Nu negligerar han när jag säger att coronan är borta som samhällsfarlig och han kan söka. Jag känner panik över tanken på att vi närmar oss jul och fira den ihop. Han är väldigt noga vad han vill ha under och hur den ska vara, men inte så noga med julstämning och sånt trams.

Var en liten början att få kräka ur mig.

2 gillningar

Hej! Välkommen hit! Att ha en egen tråd är ett jättebra sätt att reda i sina egna tankar, få feedback och se sina framsteg, så fortsätt och skriv!

Det låter ju som att du är helt klar med er relation. Eller? Din rubrik handlar om att få honom att förstå. Vad ska han förstå? Om han nu tog itu med en massa och ryckte upp sig, skulle du vilja stanna då? Eller vill du få honom att förstå att skilsmässa är enda vägen?

Man behöver inte ansöka om skilsmässa tillsammans, det kan en av er göra. Om han inte vill skiljas, men du vill det, så är det väl fullt rimligt att det är du som ansöker om skilsmässa?

Det kanske är jag som inte förstår här.

3 gillningar

Vänta inte på att han ska förstå. Gå till handling. Beställ hem skilsmässopapper och ta upp det med honom att du vill skiljas. Om han inte går med på att skriva på så gördu detfrån din sida och skickar in. Sök annat boende. Osv.

Klart han inte vill skiljas! Han har det ju så bra.

2 gillningar

Tack så mycket. :blush:
Var mest en första urkräkning och jag ser nu när jag läser inlägget själv, att det var inte lätt att förstå.
Men du tolkade ändå rätt, jag vill få honom att förstå att vi inte kan fortsätta som vi gör. Jag vet ärligt inte om jag skulle fortsätta om förhållandet ändras, det verkar så långt borta. Jag har försökt säga att han kan flytta till en annan lägenhet och visat de som finns. Han har redan uttalat att skiljer vi oss så ska barnen vara med mig, och då behöver vi lägenheten vi bor i. Men att flytta då utan att skiljas, så vi kommer ifrån varandra ett tag först. Jag vill att det ska bli ett bra slut, med tanke på barnen.

Ja lite så är det nog, det är bekvämt. Och det är det som också gör att jag inte orkar ta tag i det. Det är så mycket att göra, så blir helt slut.

3 gillningar

Nu har jag beställt tid för familjerådgivning, behöver få en uppbackning för att gå vidare. Han ska gå med dit säger han iaf. Men han klagade att det är så mycket nu och så drar jag igång detta också. Tyckte jag kunde pratat hem honom istället, försökte knappt än en gång förklara att jag gjort så många gånger, men inget ändras.

3 gillningar

Nu har vi varit på rådgivningen och jag tyckte det var bra. Fick med oss lite vad vi ska göra till nästa besök som kan vara bra för familjen. Vet inte hur det kommer att gå, men känns så bra att vi börjat ta tag i detta.

3 gillningar