Få betyg från skolan

Mina barns skola, en kommunal grundskola, vägrar att skicka mina barns betyg till mig. De hävdar att de endast skickas till barnens folkbokföringsadress, vilket är pappans eftersom det var jag som behövde flytta.
(Pappan vägrar berätta för mig då barnen får post, men det är ett annat problem)
Nu undrar jag om en kommunal grundskola verkligen kan neka att skicka betygen till mig? Jag har för mig att det blir allmän handling och vem som helst kan begära ut dem.

De kan ha som princip att skicka betygen till barnets folkbokföringsadress och sen räkna med att ni samarbetar kring ert barn och delar information mellan er.

Men du kan alltid begära ut betygen eftersom det är offentlig handling.

1 gillning

Men skolan har väl även digital plattform av något slag? Dexter, schoolsoft, skola24? Där ska du också kunna se betygen. Alltså samma plattform ni använder för frånvaroanmälan osv.

2 gillningar

Betygen är en originalhandling med underskrifter, så därför kan de inte skicka till två ställen, däremot måste de ju kunna skicka kopior eller ett utdrag.

3 gillningar

Ja, jag har för mig det. Jag hittade nu på lawline att skolan måste skicka ut betyg om jag ber om det. Konstigt att de vägrar ändå.

Behöver du betygsdokumentet eller behöver du information om vilket betyg barnen fått? Du verkar ha rätt till det första, men egentligen är det väl info och en bra dialog med skolan om barnens kunskapsutveckling som är viktigast? Betyg skrivs inte ut i flera exemplar, man skriver ut ett ex. För inte alltför länge sedan delades de ut till eleven på skolavslutningen, men det hände att någon rev sönder sitt betyg, och då är det liksom inte bara att gå och hämta ut ett nytt. Om det är info och en bra dialog du vill ha så skulle jag säga att du tjänar massor i goodwill på att inte kräva att ett nytt betygsdokument upprättas, utan snarare använda detta faktum att du inte har tillgång till dokumentet som ett argument för att maila lärare, höra dig för, och då kanske få en del viktig information på köpet om barnets skolgång.

2 gillningar