Extremt långdragna bodelningar

Tog ut skilsmässa sept 2015, bodelningsförättare utsedd av tingsrätten påbörjade direkt bodelning och gjorde efter många års förhalande ex make i juni 2019 tillslut en efterlängtad tvångsbodelning. Inte oväntat klandrade exmake den och fortsatte i samma stil förhala med div anstånd och avbokningar även i tingsrätt vilket resulterade i att på tredje försöket som tingsrätten planerade hålla våra två dagars huvudförhandling med tre domare blev den av i slutet på april 2021. Tingsrätten ville ha fyra veckor på sig att förkunna dom vilken kom nu i maj. Domen blev glädjande, bodelningsförrättarens beslut skulle stå fast. Självklart så överklagade exmake även denna gång och på sista dagen till hovrätt. I överklagan begärde han även ytterligare 2 veckors anstånd vilket är i morgon. Är det bara att vänta nu på hovrättens beslut om han får prövningstillstånd eller kan det även i detta steg dras ut i evighet med div brevväxling? Hittills har vår bodelning pågått i 5 år och 10 månader. Hur länge kan detta helvete hålla på innan jag blir fri? Någon med liknande processer i ryggsäcken som vill dela med sig?

@silverhaxan

Vilket elende, är han både rik och snål ?

Åtta år och processar fortfarande. Mitt tips är att inte försöka vara snäll, utan göra en rimlig bedömning om både parter vill avsluta snabbt och smidigt. Är bedömningen att det inte är så är det bästa att dra igång rättsmaskineriet så snabbt som möjligt.

1 gillning

Jag håller med om ditt råd.
Du kanske skulle kunna berätta vad det är som tar sådan tid?

I mitt fall var det en medveten strategi ifån motparten, att dra ut på detta så långt som det möjligen gick. Långa perioder av undvikande, ursäkter, sjukdomar, okända vänners dödsfall, resor mm mm. Det blev än mer uppenbart när detta fortsatte in i rättsväsendet, att det hela hade urartat i ett rent sjukligt undvikande av avslut. Det positiva är väl att när detta blir uppenbart även i domstol verkar det mer emot individen än för…

1 gillning