Exets nya farlig?

Som rubriken lyder så är jag i en ytterst svår situation gentemot min exmans nya.

Hon är i 40 årsåldern ensamstående med barn och har ett förflutet med fängelse , tungt missbruk. Endast korta relationer med bla en nyligen fälld mördare samt många fler kriminella narkomaner. Hon har lämnat det bakom sig säger exet (senast i sommar va hon ihop med en mkt nergången missbrukare)

Hon nyttjar även alkohol trots sin bakgrund. Jag får panik då ingen av oss föräldrar har haft samröre med något i närheten av detta.

Jag är orolig för min son som är där vv och oroar mig extremt att hon ska ställa till med något. Är min oro befogad eller väger hennes ord tyngst i det här? ”Att hon lagt allt bakom sig”

Hon är känd för att mamma bonusbarn och lägga sig i samt har narcissistiska drag gentemot sina män. Hon ser bra ut och har avverkat rätt många.

Folk kommer till mig och frågar om han tappat vettet och jag vet inte vad jag ska svara…

Problemet är att hon inte har någon aktiv brottslighet registrerad pga preskription och för att hon sällan åkt dit för sina gärningar samt har flyttat runt en del.

Jag har inte kunnat hålla inne och har skrivit om min oro och att jag vill att exet ska ta det lugnt med sonen på hans veckor. Han menar att jag ska lita på hans omdöme. Omdömet han haft har alltid varit klockrent men nu tvivlar jag även på detta.

Hur skulle ni känna/agera?

Ont i magen har jag :pensive:

2 gillningar

Du ska vara otroligt vaksam!
Jag har jobbat med socialtjänsten i över 10 år. Det är inte många med en bakgrunden som du beskriver som har vänt sitt liv till det bättre.

Ditt x är nykär och blind just nu så hans omdöme är inte tillförlitligt.
Men han har också rätt, du får för tillfället lita på hans omdöme. MEN om du ser något som är fel, om ditt barn far illa på något vis, då har du rätt att säga nej till umgänge med pappan och hålla honom därifrån. Det är faktiskt inte bara din rätt utan din skyldighet som vårdnadshavare. Samtidigt får du ta kontakt med socialtjänsten och göra en orosanmälan om det går så långt. Men för stunden får du sitta lugnt i båten även om det känns hemskt.

3 gillningar

Knepigt och ingen önskvärd situation.

Det låter dock som din exman är en vettig person och att ni har en fungerande relation.
Det enda du kan göra är att prata med din exman om din oro och att du gärna ser att han är uppmärksam och ser till ert/era barns bästa. Krav/regler kommer förmodligen att få motsatt effekt, dvs att han tar strid MOT dig.

Skulle det sedan visa sig att den nya kvinnan inte är ”omvänd” så lär han väl inte stanna i en sådan relation eller? Förhoppningsvis löser det sig med tiden, dvs antingen bevisar hon sig och visar sig vara en bra person eller så fortsätter hon sitt liv och förhoppningsvis vill din exman då inte längre ha ett förhållande med henne.

Tycker dock det är lite intressant att du verkar veta väldigt mycket om henne (är allt sant?). Betyder det att du bor på en liten ort? Där förstoras ofta historier och hur man ser på de som ”sticker” ut.

Den nyas brottsregister består av fängelse (kopplat till missbruk) och brott hon ”inte åkt dit för”. Då är det väl bevisat att hon inte utfört dem, för man är inte skyldig förrän man blir dömd. Det är inte kriminellt att avverka många män eller ha förhållande med mindre lämpliga personer. Och nu kan man ju hoppas att umgänget med din man och hans likasinnade gör att hon distanserar sig från hennes ev tidigare vänner.

Men jag förstår din oro så som sagt prata med din exman och var ärlig. Det är väl vad du kan göra. Jag menar absolut inte att förringa din oro men det är svårt att agera på den utan konkreta ”bevis”. Det lär ju visa sig ganska snabbt gissar jag? Var vaksam. Hur gammal/gamla är ett/ert barn?

Det är lite fascinerande hur dessa två funnit varandra. Jag tillhör den ordentliga/välutbildade skaran och jag ser inte hur jag ens skulle träffa en fd missbrukande person som har mördare som ex…. Om detta dessutom är kända sanningar…. Men jag är kanske naiv :grinning:

1 gillning

Hon har suttit i fängelse för inblandning i en hemsk händelse. Kan inte vara för detaljerad. Men hon hade då kontakter med undre världen, något hon hotar med än idag för sin viljas skull. Detta är direktinformation så inget skitsnack men klart så finns det annat som säkert är uppförstorat pga. Flerhandsinformation el hur man säger.

Jag vet hur sjukt det låter alltihop och jag är livrädd och shockad över hur lättduperad mitt ex tydligt är. Jag skulle heller aldrig! Inleda något med någon som har el haft sådana bekymmer.

Barnet går i övre mellanstadiet.

1 gillning

Tack för ditt inlägg du som är insatt professionellt dessutom.

Jag inser att jag måste sitta lugnt i båten men jag är definitivt på min vakt helt klart.

1 gillning

Jadu, det låter uppenbarligen oroväckande. Jag förstår definitivt din oro men det går ju inte riktigt agera på den mer än att prata sansat med din exman.

Jag fastnar lite i reflektion kring omständigheterna/situationen, som du inte alls ber om råd kring, men jag tycker det är lite intressant från ett samhälls/socialt perspektiv:
För mig känns det så osannolikt att din exman som verkar vara en alldeles ”vanlig” person nu hittar en flickvän med en så pass ”stökig” bakgrund. Men det är ju uppenbarligen ett faktum. Jag funderar på hur deras vägar korsats för jag känner inte ens till hur jag skulle träffa på den typen av personer…. Samhället är ju väldigt segregerat. Tycker det är intressant. Ursäkta fel fokus, men blir lite fascinerad.

1 gillning

Ja men mitt i allt kaos är det rätt intressant. Han är en omhändertagande person och lite naiv av sig.

Hon har nog kontaktat varenda kille i stan som varit singel. Skickar mkt naket och anspelar tidigt på sex osv. Jag har många killkompisar som berättat om hennes tillvägagångssätt.

Det sexuella och spänningen blandat med hennes ”bomullslindade” version har väl fångat in honom. Min teori men jag vet att hon spelar offer iaf.

1 gillning

Antar att med nätdejtingen ökar chansen/risken att hitta någon som lever ett väldigt annorlunda liv från en själv?

Förstår din oro TS, även om jag tror att det är ditt ex som i så fall är i betydligt större fara att bli indragen i någon skit än sonen. Men det kan ju komma att påverka även er om det blir så. Sen är det ju min erfarenhet av sådana där personer att de är stora i käften men mer sällan farliga på riktigt. Visst, hon kanske är bekant med riktigt tunga kriminella, men det är inte samma sak som att de kommer och begår allvarliga brott för hennes räkning så fort hon knäpper med fingrarna. Men såklart kan det ändå kännas väldigt hotfullt och det kan ju vara svårt att veta vilka hot som är på allvar.

Ja det är verkligen så idag. Man kan ju framstå som hur god och fin som helst men i själva verket vara djävulen själv liksom.

Nä men jag tummar inte på min egen moraliska inställning. Jag vill inte ha min son präglad i en miljö som känns som en tickande bomb. Eftersom hon varit tills för något år sedan tung narkoman och ändå inte har självinsikt nog att hålla sig från alkohol. (Hon va ute på krogen för senast 6v sedan i rätt packat tillstånd)

Är din son skriven hos dig eller ditt x?

Han är skriven hos mig. Vi har jättebra relation sins emellan och kring honom. Han är otroligt mammig men än har inte ex flyttat ihop eller involverat den nya fullt ut så inget märks på barnet än så det känns skönt. Förhoppningsvis målar jag bara fan på väggen och han inte drabbas. Men risken är ju större att han råkar uppleva något skadligt pga hennes grundvärderingar och hur hon farit fram gentemot folk på öppen gata osv…

vet inte , jag är kanske överdriver men något har väckts inom mig som jag påverkas och drivs av otroligt mkt i det här

1 gillning