Ex skrek: kommer döda dig

Mitt ex var väldigt kontrollerande och svartsjuk, mycket psykisk misshandel men aldrig fysisk. Har puttat mig någon gång.

På sista tiden kunde han bli så arg för att jag missade ett samtal eller sms och skrika : jag kommer åka dit för misshandel, kommer slå ihjäl dig. Eller :jag kommer döds dig.

Är det något man säger i ett förhållande ? Är det mig det är fel på?

Nej, det är olagligt och straffbart att dödshota någon. Du bör polisanmäla honom, för det vore bra om polisen har lite koll på vad han gör.

1 gillning

Nej, det är inget en normal, frisk och balanserad person säger i ett förhållande eller till någon ö h t.

Det livet har lärt mig så här långt, är 53 nu, ssom jag också försöker lära mina barn är detta:

1. Svartsjuka är inte romantiskt
  2. I ett bra förhållande är man snälla mot varandra
  3. Det är ingen idé att försöka ändra någon.

Svartsjuka kan upplevas som ett bevis på kärlek men även om det är på måttlig nivå så kommer det ändå att begränsa livet för den som utsätts. Man väljer bort sådant som kan väcka den andres svartsjuka och får ett mindre umgänge osv. Men problemet löses aldrig på det sättet, den svartsjuke blir inte mindre svartsjuk av det för problemet, dvs bristen på tilltro och ffa självkänsla finns hos den svartsjuke.

Det här med att vara snäll är egentligen så självklart men så ofta är det inte så. Elaka kommentarer och värre är vanligt, men alltså inte något man varken ska ägna sig åt eller ta emot. Är man inte snälla mot varandra ska man inte vara ett par.

Allt för ofta tror vi mer eller mindre att vi kan ändra den andre, vare sig det är att vara mer omtänksam eller hur man prioriterar. Den ende som kanske kan ändra sig är en själv, men oftast är inte det heller möjligt. Ex, jag är lite glömsk och tankspridd. Mitt x tolkade det som att jag jävlades med honom när det i själva verket var en personlighet som jag inte kunde ändra. Framförallt inte med skäll och pikar. Min nuvarande vet i stället hur jag är och hanterar det helt annat, han skrattar godmodigt åt mig och hjälper mig istället.

Så nej, det är INTE som det ska att den ene skäller, ägnar sig åt psykisk misshandel eller hotar att misshandla eller döda någon. Det är ett förhållande man ska lämna. All styrka åt dig! Det är sällan lätt att lämna ett längre förhållande men är enda lösningen när det är dåligt!

9 gillningar

Vänd dig omgående till Kvinnojouren, jag upplever genom dina trådar att det finns ett flertal anledningar till att du skulle ha stor nytta av att få komma till en kontakt där :muscle: :crossed_fingers: :revolving_hearts:

1 gillning

Eftersom du skriver här så vet även du att det inte är normalt.

Men det handlar om att man inte ska vara tillsammans med någon som säger/gör saker som gör så att man själv inte mår bra. Det spelar därför ingen roll vad som anses normalt av andra om man själv inte vill ha det så i sin relation.

Du måste ju välja din partner utifrån att det ger dig något positivt i relationen, annars är det ju bättre att leva själv.

Hur vill du ha det? Acceptera då inte något annat.

3 gillningar

Nej det är inte normalt beteende att dödshota andra människor på regelbunden basis.

@Restenavlivet Vilket klokt inlägg! Jag har sparat ner dina ord för efter bruk, tycker att du lyckades beskriva dina insikter om relationer på så tydligt sätt. Så tack för dina ord :heart: Uppmanar TS att också läsa ditt inlägg i lugn och ro och med eftertanke.

3 gillningar